Brev:
Malke ud og lære at bruge sut
14. september 2015
Alder:
3 mdr.
Malke ud og lære at bruge sut
Hej Helen,
Vi har fået den dejligste lillesøster, som kom til verden den 27. maj ved planlagt kejsersnit (en uge før termin). Hun vejede 3662 g og var 51 cm. Amningen har kørt fra starten (ligesom første gang), og det nyder jeg sådan. Det gir en dejlig ro at ha en generel erfaring fra storebroren, men nu har jeg alligevel 2 områder hvor jeg er helt grøn.
Det første er, at vi muligvis får brug for at jeg malker ud så min mand giver hende flaske en enkelt aften. Jeg har aldrig prøvet det med min søn, da jeg er meget dedikeret til amningen. Derudover nyder både jeg og mine babyer roen herhjemme, og mens de er små og ammes har jeg ingen behov for at komme ud hvis jeg ikke kan få min baby med.
Denne gang gir mine idoler fra mine ungdomsår dog helt ekseptionelt koncert 30 km fra hvor jeg bor, og jeg ville elske at komme med. Dog frygter jeg samtidig tanken, fordi jeg synes det virker helt overskueligt at forlange at min datter pludselig skal spise af flaske. Hun har en dejlig appetit, og spiser typisk hver tredje time i dagtimerne, og sover ca. 6 timer i streg om natten fra kl. 22. Nogle aftner spiser hun mange timer i løbet af aftenen, og sover derefter et langt stræk, og andre gange skiftevis spiser hun og sover i løbet af aftenen. Hun kan indimellem blive meget ked af det, men falder til ro så snart hun kommer over til mig.
Min mand har mod på at være alene hjemme med hende den aften (storebror bliver passet så han kun skal tage sig af hende), og han er rigtig god til hende, så det er jeg helt tryg ved. Jeg har dog brug for vejledning til hvordan/hvornår jeg skal malke ud, og råd til hvordan vi kan forvente at hun skal tage imod flasken?
Jeg er meget bange for at hun efterfølgende vil afvise mit bryst. Hvis jeg tager afsted vil jeg køre hjemmefra omkring kl. 18 og være hjemme igen omkring midnat eller senest kl. 01. Jeg vil lige tilføje at jeg ikke drikker alkohol mens jeg er afsted.
En anden ting er at vores søn aldrig brugte sut. Han græd aldrig og vi prøvede aldrig rigtig at lære ham det, så til sidste droppede vi det helt. Vi har egentlig aldrig manglet det, men har altid sagt at den næste skulle lære det. Jeg kan bestemt se fordele i at kunne hende en sut til trøst eller så hun selv kan finde tilbage i søvnen. Hendes storebror har derimod suttet på sin tunge (og gør det stadig - han er 3 år), så det vil vi også gerne undgå denne gang da det jo er svært at vænne ham af med.
I starten tog hun sutten rigtig fint, og så regnede vi egentlig med at hun bare kunne derfra, men så har vi ikke rigtig haft brug for det og ikke brugt den i en periode. Har du gode råd til hvordan vi kan lære hende det?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsner fra
Lulu