Mor bruges som sut

21. juli 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Mor bruges som sut

Hej Helen.

Mit spg går på hvorledes jeg kan vænne min 11mdr gamle søn af med at bruge mig som sut om aftenen ved putning samt om natten og tidlig morgen.

Jeg har læst flere af dine svar herom og har over flere mdr forsøgt at bruge metoden at lirke brystet ud lige inden han falder i søvn. Problemet er blot, at jeg føler jeg ikke kan komme videre hermed. Forøger at lirke det ud men han er meget vedholdende og rækker ud efter det igen og igen og dette kan sådan ser fortsætte ind til han sover og selv i søvne kan jeg have svært ved lirke brystet ud. Han ligger tit og laver suttebevægelser i søvne, men han bruger ikke sut og har endnu ikke taget bamser eller putteklud til sig. Så ved ikke om hans suttebehov så også er større end normalt eller om han blot ikke får stillet det fordi han som nævnt ikke kan eller ønsker at bruge sutten når han får lov at bruge mit bryst i stedet?

Har forsøgt at indføre faste putteritualer ift spisning kl 18, bad 18.30, nattøj og natgrød 19.15-19.30 og derefter tandbørstning og i seng kl 20 ca. Når han skal puttes forsøger jeg at læse bog med ham - hvilket han også er med på nogle gange men hvis jeg tager ham over i sin seng protesterer han g rækker ud efter mig for at blive ammer i ...

Annonce

... søvn. Når han så ammes aer og nusser jeg ham, synger de samme tre godnatsange og forsøger at ligge puttekluden ind til han ansigt og hånd i håb om at disse ting vil kunne erstattes brystet om søvnassociation. Men efter forsøg i mange måneder efterhånden tvivler jeg på om dette vil kunne lade sig at gøre. Han er snart 1 år og jeg kan mærke at han bliver mere og mere bevidst om at det er mit bryst han vil ha og kan græde voldsomt, hvis han ikke får det. Er sikker på han græder pga det er det han forbinder med søvn og ikke fordi han er sulten. Han spiser godt om dagen.

Den eneste måde hvorpå jeg kan se at han skulle lære at sove uden mig som sut er at jeg slet ikke giver ham bryst mere og jeg eller min kæreste må tage ham op når han vågner hvor han helt sikker vil begynde at græde. Synes et bare det er utrolig svært at høre ham blive så ked af det, men samtidig tænker jeg også at han muligvis ikke vil tage nye søvnassociationer til sig før at mors bryst slet ikke er en muligheden.

Håber du har nogle idéer til hvorledes min dreng kan undgå at bruge mig som sut således jeg ikke skal op flere gange om natten (kan sagtens være 4-10 gange) og min søn kan lære at være tryg uden mig som sut.

På forhånd mange tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige