Brev:
Mor bruges som sut
21. juli 2015
Alder:
11 mdr.
Mor bruges som sut
Hej Helen.
Mit spg går på hvorledes jeg kan vænne min 11mdr gamle søn af med at bruge mig som sut om aftenen ved putning samt om natten og tidlig morgen.
Jeg har læst flere af dine svar herom og har over flere mdr forsøgt at bruge metoden at lirke brystet ud lige inden han falder i søvn. Problemet er blot, at jeg føler jeg ikke kan komme videre hermed. Forøger at lirke det ud men han er meget vedholdende og rækker ud efter det igen og igen og dette kan sådan ser fortsætte ind til han sover og selv i søvne kan jeg have svært ved lirke brystet ud. Han ligger tit og laver suttebevægelser i søvne, men han bruger ikke sut og har endnu ikke taget bamser eller putteklud til sig. Så ved ikke om hans suttebehov så også er større end normalt eller om han blot ikke får stillet det fordi han som nævnt ikke kan eller ønsker at bruge sutten når han får lov at bruge mit bryst i stedet?
Har forsøgt at indføre faste putteritualer ift spisning kl 18, bad 18.30, nattøj og natgrød 19.15-19.30 og derefter tandbørstning og i seng kl 20 ca. Når han skal puttes forsøger jeg at læse bog med ham - hvilket han også er med på nogle gange men hvis jeg tager ham over i sin seng protesterer han g rækker ud efter mig for at blive ammer i søvn. Når han så ammes aer og nusser jeg ham, synger de samme tre godnatsange og forsøger at ligge puttekluden ind til han ansigt og hånd i håb om at disse ting vil kunne erstattes brystet om søvnassociation. Men efter forsøg i mange måneder efterhånden tvivler jeg på om dette vil kunne lade sig at gøre. Han er snart 1 år og jeg kan mærke at han bliver mere og mere bevidst om at det er mit bryst han vil ha og kan græde voldsomt, hvis han ikke får det. Er sikker på han græder pga det er det han forbinder med søvn og ikke fordi han er sulten. Han spiser godt om dagen.
Den eneste måde hvorpå jeg kan se at han skulle lære at sove uden mig som sut er at jeg slet ikke giver ham bryst mere og jeg eller min kæreste må tage ham op når han vågner hvor han helt sikker vil begynde at græde. Synes et bare det er utrolig svært at høre ham blive så ked af det, men samtidig tænker jeg også at han muligvis ikke vil tage nye søvnassociationer til sig før at mors bryst slet ikke er en muligheden.
Håber du har nogle idéer til hvorledes min dreng kan undgå at bruge mig som sut således jeg ikke skal op flere gange om natten (kan sagtens være 4-10 gange) og min søn kan lære at være tryg uden mig som sut.
På forhånd mange tak :)