Brev:
Amning - får han nok mad?
3. maj 2015
Alder:
1 mdr.
Amning - får han nok mad?
Kære Helen.
Tak for dit fine svar sidst. Så skriver jeg igen, da jeg synes det er så svært med amningen og jeg er usikker på det.
Jeg har de sidste par dage haft virkelig svært ved at finde ud af, hvornår min søn har fået nok mad. Før plejede han at skubbe sig væk og faldt ofte i søvn, men de sidste par dage, har det ændret sig. Som jeg skrev sidst, så spiser han meget hurtigt. Jeg tror jeg har hurtig nedløbsrefleks og brystet føles let efter 7-10 minutter. Men han er begyndt på at spise meget ivrigt i 7-15 minutter og så skubber han sig væk fra brystet som før og ser helt færdig ud.
Det er dog også begyndt at være efter kortere tid nu og der synes jeg ikke det føles som om at han har "tømt brystet" og så ved jeg ikke om jeg skal ligge ham til igen. Det er svært at vurdere om han er færdig eller bare har brug for en pause. Ofte virker det til han gerne vil have mere, da han bliver urolig, men når jeg så giver ham mere, så begynder han at sutte noget tid for så at skubbe sig væk og så bliver han helt urolig og vil have mere og kan nærmest ikke få fat på brystet pga. uro og det mønster fortsætter til jeg stopper det og han bliver mere og mere urolig og skiftevis skubber sig væk og bliver helt vild for at finde brystet. ...
...
De sidste par dage har han også hylet undervejs, som om han er utilfreds med brystet. Det har jeg ikke oplevet før og det gør mig ked af det og forvirret. Det ser ud til at der er godt med mælk, men måske han bliver sur over det ikke løber så hurtigt som i starten. Jeg skifter bryst som skrevet før og hvis jeg tilbyder begge bryster, så starter jeg med det sidste, hvis han kun har taget toppen. Han har taget rigtig meget på og har mange tunge bleer, klar urin osv. så jeg er ret sikker på han får mad nok.
Jeg tror jeg er meget bekymret for amningen fordi jeg som ung fik brystimplantater (bag musklen) og derfor har været så nervøs for om jeg kunne amme ham. Lige nu ved jeg slet ikke, hvornår han har fået nok.
Han er også begyndt at gylpe og det har han ikke gjort så meget før. Jeg tænker om det er fordi han spiser for meget eller for hurtigt? Og når han så gylper, skal han så have mere eller betyder det at han har fået nok? Jeg synes det er så svært når han bliver så vild med brystet og skubber sig væk på den måde for straks efter at blive helt urolig og søgende og græde og så køre afsted på den måde indtil jeg vælger at stoppe det fordi det ikke er til at holde ud. Jeg håber du kan hjælpe mig.
De bedste hilsner
Gry