Mavekneb og amning

28. april 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Mavekneb og amning

Kære Helen.

Min dreng er 4 uger i dag. Han vejede 3070 gram ved fødslen (6 dage før termin, planlagt kejsersnit pga UK). Da sundhedsplejersken var her i fredags, vejede han 3900 og har taget et helt kilo på siden vi kom hjem fra sygehuset. Der var hans vægt 2900 gram. Han får altså bestemt nok mad!

Mit problem er, at han har fået så frygteligt mavekneb de sidste to uger. Han ligger og vrider sig og pruster og stønner. Især om natten og om dagen gør han det også når han sover, men i mindre grad end om natten. Det er så slemt, at han ofte vågner fra sin søvn. Det betyder også, at jeg stort set ikke får sovet om natten fordi han ligger der og klynker og vrider sig. Vi har forsøgt med massage, at cykle med benene, bøvse ham af osv. Jeg synes dog det er så synd for ham og meget hårdt med den manglende søvn. Især nu han også klager sig om dagen, for så kan jeg heller ikke sove dér længere og han sover meget kortere tid end han gjorde før.

Jeg håber derfor du kan hjælpe mig. Jeg har selv tænkt om han får for meget mad og at hans lille mave ikke kan følge med. Han er ret glad for at ligge ved brystet og jeg synes det er meget svært, hvornår han er færdig med at spise. Han spiser hver 2.-3. time døgnet rundt. Han er god til at sutte og ligger og sutter meget koncentreret i cirka 7-15 minutter. Derefter skubber han sig væk og ser helt færdig ud og ligger lidt og småblunder. Jeg er i tvivl om han så er færdig. Ofte vågner han igen (især hvis jeg bøvser ham) og vil gerne have mere mad. Jeg forsøger så med samme bryst. Han spiser lidt tid og skubber sig så væk og søger så brystet igen. Det kan han gøre flere gang og han bliver tiltagende mere vild hele tiden og søger helt desperat og skubber sig hurtigt væk fra brystet ...

Annonce

... igen.

Når det har stået på noget tid, så tilbyder jeg ofte det modsatte bryst. Så spiser han lidt der og begynder så også at skubbe sig væk/søge brystet og blive lidt mere vild. Jeg er derfor i tvivl om, hvornår jeg skal stoppe amningen og tænker også om han sluger en del luft, når han ligger og bliver mere vild og skubber sig fra og til. Er han færdig første gang han stopper efter koncentreret amning i 8-15 minutter eller er det okay han fortsætter? Jeg er begyndt at stoppe det efter noget tid, når han ligger og bliver vild og giver ham så sutten. Jeg ved ikke om det har betydning, at mine bryster løber meget. Hvis jeg skal have ham lagt til det ene bryst, så begynder det andet at løbe temmelig meget mens han dier. Så meget at jeg må sidde med en stofble, som bliver ret våd og holde under/på det modsatte bryst.

Jeg har selv tænkt om det er for voldsomt for ham, at de løber sådan eller om han får for meget af den tynde mælk og om det giver mere ondt i maven. Han har jo også taget rigtig meget på, så måske han ligger for meget ved brystet? Ellers trives han fint, har mange afføringer, som følger farven osv. men det er virkelig slemt med de mavekneb og han bliver også tiltagende mere urolig sidst på dagen/aftenen, hvor det ligesom tager til. Han kan godt trøstes, men han vrider og vrider sig og pruster og stønner og trækker benene helt op under sig. Efter lang tid vågner han så og græder og det kan være svært at vide om han så er sulten eller blot skal skiftes. Han prutter også meget, når han vrider sig.

Jeg er virkelig fortvivlet fordi han efterhånden sover kortere og kortere tid pga. maven og det gør jeg også.

Jeg håber du har nogle gode råd. Jeg er blevet anbefalet en slyngevugge.

Kærlig hilsen
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg