Ammestop - forberedelse

6. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Ammestop - forberedelse

Kære Helen.

Jeg skrev for nylig til dig og fik gode råd, fordi jeg snart vil gøre alvor af ammestop med vores datter, som nu er fyldt to år. Tak for de gode råd.

Inden vi går i gang, vil jeg dog gerne høre dig om et par ting mere. Kan eller skal man verbalt forberede sit barn på, at mælken og ammestunden ikke varer evigt?
Jeg er helt med på, at man ikke skal lege med ammestop og i det små forsøge sig med at sige nej. Det er enten eller, for ellers bliver barnet endnu mere forvirret og frustreret.
Men er det en god ide at begynde at tale om, at det ikke varer evigt?

Vores datter er sprogligt godt med, og hun sætter selv ord på, at et bryst fx er tomt, at det skal sove og lave ny mælk, eller hun sutter lidt og siger så veltilpas, at der faktisk er noget i det bryst. Hun udbryder også glædestrålende, at der var de jo, hvis hun ser mig skifte tøj. Og hun peger på ...

Annonce

... brystet og siger, at det er hendes mælk.
Alt det spiller jeg bare med på indtil videre, for netop ikke at lege med ammestop.
Men vil det være en god ide at begynde at tale med hende om, at det ikke varer ved, og i givet fald hvor lang tid inden? Eller er det bedre bare at sidde en aften ved puttetid, når hun plejer at få og så sige, at nej, nu er der ikke mere?

Ved du, om der lige frem er skrevet småbørnsbøger om ammestop, som vi kunne læse sammen?

Nogen har sagt til mig, at jeg skal forklare ammestoppet med, at hun nu er blevet en stor pige, der ikke skal have mors bryst. Men det er jeg lidt tøvende over for, fordi en af de næste store milepæle er pottetræning, og jeg vil nødigt ind i, at hun forbinder det med at blive stor (eller i hvert fald større) med noget virkelig, virkelig negativt, som ammestop uden tvivl vil være. Hvad tænker du om det?

Med venlig hilsen
Ammemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor