Brev:
Ammestop - forberedelse
6. februar 2015
Alder:
2 år, 1 mdr.
Ammestop - forberedelse
Kære Helen.
Jeg skrev for nylig til dig og fik gode råd, fordi jeg snart vil gøre alvor af ammestop med vores datter, som nu er fyldt to år. Tak for de gode råd.
Inden vi går i gang, vil jeg dog gerne høre dig om et par ting mere. Kan eller skal man verbalt forberede sit barn på, at mælken og ammestunden ikke varer evigt?
Jeg er helt med på, at man ikke skal lege med ammestop og i det små forsøge sig med at sige nej. Det er enten eller, for ellers bliver barnet endnu mere forvirret og frustreret.
Men er det en god ide at begynde at tale om, at det ikke varer evigt?
Vores datter er sprogligt godt med, og hun sætter selv ord på, at et bryst fx er tomt, at det skal sove og lave ny mælk, eller hun sutter lidt og siger så veltilpas, at der faktisk er noget i det bryst. Hun udbryder også glædestrålende, at der var de jo, hvis hun ser mig skifte tøj. Og hun peger på brystet og siger, at det er hendes mælk.
Alt det spiller jeg bare med på indtil videre, for netop ikke at lege med ammestop.
Men vil det være en god ide at begynde at tale med hende om, at det ikke varer ved, og i givet fald hvor lang tid inden? Eller er det bedre bare at sidde en aften ved puttetid, når hun plejer at få og så sige, at nej, nu er der ikke mere?
Ved du, om der lige frem er skrevet småbørnsbøger om ammestop, som vi kunne læse sammen?
Nogen har sagt til mig, at jeg skal forklare ammestoppet med, at hun nu er blevet en stor pige, der ikke skal have mors bryst. Men det er jeg lidt tøvende over for, fordi en af de næste store milepæle er pottetræning, og jeg vil nødigt ind i, at hun forbinder det med at blive stor (eller i hvert fald større) med noget virkelig, virkelig negativt, som ammestop uden tvivl vil være. Hvad tænker du om det?
Med venlig hilsen
Ammemor