Brev:
Ondt i maven
25. november 2014
Alder:
0 mdr.
Ondt i maven
Kære Helen
Vi er nu blevet forældre til en dejlig lillesøster. Hun kom ud i uge 40 plus 3, og vi var indlagt et par dage grundet en hård fødsel med to timers presseveer. Hendes fødselsvægt var 3275, og hun tabte sig næsten ikke i starten. Amningen er kommet godt igang, og hun tog fat lige umiddelbart efter at hun kom over til mig. Da vores sundhedsplejerske vejede hende efter en uge hjemme, havde hun taget 200 g på, så det var fint.
Når jeg nu skriver til dig, så handler det om, at vi oplever at hun har rigtig ondt i maven, hvilket giver en høj, høj rumlen, som også tydeligt kan mærkes, når vi holder hende på maven. Hun bliver ked af det og har svært ved at sove for det, og bliver forstyrret i sin søvn.
Jeg overvejer, om mine ammevaner kan give hende for meget af den vandholdige mælk og dermed være med til at forårsage mavekneb. Når hun vågner, starter jeg med at amme hende på det bryst, hvor jeg sluttede sidst. Jeg forsøger at holde hende ved det samme bryst i ca 20 minutter, men hun drysser let i søvn og spiser derfor ikke effektivt hele tiden. Jeg ammer i forskellige stillinger for at holde hende igang og stimulere mælkeproduktionen så godt som muligt. Dernæst pusler jeg og forsøger, om hun vil pludre lidt. Det er langt fra altid, hun vil affinde sig med et bryst, og så knapper vi hul på det næste bryst, med samme procedure som foranstående. Herefter vil hun gerne pludre, bades eller lignende.
Inden hun er klar til at putte, søger hun igen, og jeg lægger hende nu til det bryst, hvor vi sluttede sidst. Det bliver til rigtig mange amninger, men jeg tænker, at det må være ok, når hun efterspørger det.
Om natten vågner hun typisk efter en time til to og er klar til at blive ammet igen. Derfor er der ikke altid så meget mælk at komme efter, og hun får derfor igen behov for at komme til begge bryster. Hun virker til at have ondt i maven, men er samtidig søgende, og falder til ro ved brystet. Så snart vi forsøger at putte hende i liften, vågner hun og græder.
Hun har ca. to store afhøringer dagligt samt flere tunge våde bleer. Afføringen er tynd og gul.
Når hun græder kan jeg mærke, at jeg bliver usikker på, hvorvidt hun får nok mælk, men hun har tilsyneladende taget på som hun skulle, da sundhedsplejersken var her for en uge siden og hun har også gode bleer.
Glæder mig til at høre fra dig Helen.
Kærlige hilsner fra
Karina