Ondt i maven

25. november 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Ondt i maven

Kære Helen

Vi er nu blevet forældre til en dejlig lillesøster. Hun kom ud i uge 40 plus 3, og vi var indlagt et par dage grundet en hård fødsel med to timers presseveer. Hendes fødselsvægt var 3275, og hun tabte sig næsten ikke i starten. Amningen er kommet godt igang, og hun tog fat lige umiddelbart efter at hun kom over til mig. Da vores sundhedsplejerske vejede hende efter en uge hjemme, havde hun taget 200 g på, så det var fint.

Når jeg nu skriver til dig, så handler det om, at vi oplever at hun har rigtig ondt i maven, hvilket giver en høj, høj rumlen, som også tydeligt kan mærkes, når vi holder hende på maven. Hun bliver ked af det og har svært ved at sove for det, og bliver forstyrret i sin søvn.

Jeg overvejer, om mine ammevaner kan give hende for meget af den vandholdige mælk og dermed være med til at forårsage mavekneb. Når hun vågner, starter jeg med at amme hende på det bryst, hvor jeg sluttede sidst. Jeg forsøger at holde hende ved det samme bryst i ca 20 minutter, men hun drysser let i søvn og spiser derfor ikke effektivt hele tiden. Jeg ammer i forskellige stillinger for at holde hende igang og stimulere mælkeproduktionen så godt som muligt. Dernæst ...

Annonce

... pusler jeg og forsøger, om hun vil pludre lidt. Det er langt fra altid, hun vil affinde sig med et bryst, og så knapper vi hul på det næste bryst, med samme procedure som foranstående. Herefter vil hun gerne pludre, bades eller lignende.

Inden hun er klar til at putte, søger hun igen, og jeg lægger hende nu til det bryst, hvor vi sluttede sidst. Det bliver til rigtig mange amninger, men jeg tænker, at det må være ok, når hun efterspørger det.

Om natten vågner hun typisk efter en time til to og er klar til at blive ammet igen. Derfor er der ikke altid så meget mælk at komme efter, og hun får derfor igen behov for at komme til begge bryster. Hun virker til at have ondt i maven, men er samtidig søgende, og falder til ro ved brystet. Så snart vi forsøger at putte hende i liften, vågner hun og græder.

Hun har ca. to store afhøringer dagligt samt flere tunge våde bleer. Afføringen er tynd og gul.

Når hun græder kan jeg mærke, at jeg bliver usikker på, hvorvidt hun får nok mælk, men hun har tilsyneladende taget på som hun skulle, da sundhedsplejersken var her for en uge siden og hun har også gode bleer.

Glæder mig til at høre fra dig Helen.

Kærlige hilsner fra
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor