Vil pludselig ammes mere

24. september 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vil pludselig ammes mere

Kære Helen

Min dejlige søn på 43 uger, er de sidste par uger pludselig begyndt at ville ammes meget hyppigere. Vi var ellers nede på ca. 3 amninger i døgnet, men nu vil han pludselig ammes ca. 3-4 gange om dagen og 2 eller 3 gange om natten. Samtidig er han mere "mor-syg" og vil krammes mere og græder oftere.

Jeg har læst "Vidunderlige uger" og tænker, det måske kan være et udviklingsspring? Samtidig har vores lille familie været lidt udfordret på det sidste med oversvømmelse og store skader i mit lille personlige firma (og dermed mit levebrød), dødsfald i nærmeste familie mm. mens far i øvrigt var på forretningsrejse i udlandet - Selvom jeg synes, jeg tackler det hele ganske fornuftigt, kan jeg ikke udelukke, at min søn måske kan mærke, at jeg er lidt presset i disse dage? Han er ellers glad det meste af tiden, kravler, snakker løs og rejser sig op af alt og ...

Annonce

... alle - og undersøger alt med største glæde (det er altså fantastisk at være mor ;-)

Jeg er derfor meget i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere hans ønske om mange amninger? Han spiser fortsat sin mad med god appetit, men jeg ved jo, at han har bedst af mere rigtig mad.
Skal jeg give ham lov til de amninger, han måske har psykisk behov for nogle uger endnu- eller prøve om jeg kan give ham nærhed på en anden måde?

I øvrigt - men veninde, der har været sød at passe ham et par gange de sidste uger mener, at jeg bør "lære ham" at ligge stille, mens jeg skifter ham på puslebordet. Jeg er mest tilbøjelig til at trække på smilebåndet over den lille sprællemand og give ham bleen på, mens han står eller danser rundt imens. Men hun har nævnt det flere gange - har hun ret i, at jeg bør lære ham at ligge stille - og hvis hun har, hvordan griber man så det an?

Tak for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.