Vågner og er sulten om natten

9. september 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner og er sulten om natten

Hej Helen

Hermed lidt spørgsmål.

Vores dreng på 5,5 måned (korrigeret 4,5) begyndte at blive meget sulten om natten. Vi blev rådet til kun at amme ham 2 gange om natten og samtidig starte stille op på grød. Han er en stor baby på 8,4 kg og 72 cm. Han bliver ammet fuldt.

De sidste 14 dage er han begyndt at vågne flere gange om natten. Han har tidligere sovet heelt igennem. Jeg er meget i tvivl om hans søvn. Gør jeg det rigtig nok.

Vores dag ser nogenlunde således ud:

Putteritual klokken ca. 18.45-19.00.
Søvn: 19.20-06.30
Her ammes han ca. kl 24 og kl 04. Han vågner og græder omkring 21-22 tiden og efter det første måltid gør han det samme ca. en gang i timen. Det er for det meste gråd mens han halv sover. Han er forholdsvis nem at få til at sove igen. Men det gør at jeg/min kæreste er vågen ca. en gang i timen. Vi skiftes naturligvis.

Ammes 06.30
Ammes 08.00
Søvn 08.00-10.00
Ammes 11.00
Søvn 11.30-13.30
Ammes 13.30
Søvn 16.00-17.00
Ammes/grød 17.00
Ammes 19.00

Når han sover om dagen vågner han konsekvent efter 30 minutter, ...

Annonce

... hvilket han har gjort siden han var 2 uger gammel. Kan det virkelig passe at det skal fortsætte.

Info:
Vi sover ikke på samme værelse som vores søn, da han larmer meget.
Vores putteritual er kort og han falder i søvn af sig selv. Dvs. han opdager at vi går ud af rummet. Han falder ikke i søvn ved amningen.
Han har både prøvet at sove med vågelampe og helt mørkt, men det gør ingen forskel.
Hans afføringen er helt normal og om dagen er han glad og veltilpas. Motorisk er han rigtig godt med.

Her er mine spørgsmål:
Sover han for meget om dagen? For hvis han er træt nok vågner han vel ikke om natten? Men han er typisk søvnig efter 1,5 time.
Hvad kan vi gøre for at få vores nætter til at blive bedre? Vi drømmer om kun at være vågen 2-3 gange og ikke en gang i timen.

Jeg har selv tænkt på om det er fordi han søger tryghed. Jeg har forsøgt at sove sammen med ham og putte ham godt ind til mig, men han vågner alligevel. Har også overvejet om det kan være fordi han drømmer. Men så drømmer han dæleme meget og det har stået på i lang tid.

Knus
Linette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor