Brev:
Vågner og er sulten om natten
9. september 2014
Alder:
5 mdr.
Vågner og er sulten om natten
Hej Helen
Hermed lidt spørgsmål.
Vores dreng på 5,5 måned (korrigeret 4,5) begyndte at blive meget sulten om natten. Vi blev rådet til kun at amme ham 2 gange om natten og samtidig starte stille op på grød. Han er en stor baby på 8,4 kg og 72 cm. Han bliver ammet fuldt.
De sidste 14 dage er han begyndt at vågne flere gange om natten. Han har tidligere sovet heelt igennem. Jeg er meget i tvivl om hans søvn. Gør jeg det rigtig nok.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Putteritual klokken ca. 18.45-19.00.
Søvn: 19.20-06.30
Her ammes han ca. kl 24 og kl 04. Han vågner og græder omkring 21-22 tiden og efter det første måltid gør han det samme ca. en gang i timen. Det er for det meste gråd mens han halv sover. Han er forholdsvis nem at få til at sove igen. Men det gør at jeg/min kæreste er vågen ca. en gang i timen. Vi skiftes naturligvis.
Ammes 06.30
Ammes 08.00
Søvn 08.00-10.00
Ammes 11.00
Søvn 11.30-13.30
Ammes 13.30
Søvn 16.00-17.00
Ammes/grød 17.00
Ammes 19.00
Når han sover om dagen vågner han konsekvent efter 30 minutter, hvilket han har gjort siden han var 2 uger gammel. Kan det virkelig passe at det skal fortsætte.
Info:
Vi sover ikke på samme værelse som vores søn, da han larmer meget.
Vores putteritual er kort og han falder i søvn af sig selv. Dvs. han opdager at vi går ud af rummet. Han falder ikke i søvn ved amningen.
Han har både prøvet at sove med vågelampe og helt mørkt, men det gør ingen forskel.
Hans afføringen er helt normal og om dagen er han glad og veltilpas. Motorisk er han rigtig godt med.
Her er mine spørgsmål:
Sover han for meget om dagen? For hvis han er træt nok vågner han vel ikke om natten? Men han er typisk søvnig efter 1,5 time.
Hvad kan vi gøre for at få vores nætter til at blive bedre? Vi drømmer om kun at være vågen 2-3 gange og ikke en gang i timen.
Jeg har selv tænkt på om det er fordi han søger tryghed. Jeg har forsøgt at sove sammen med ham og putte ham godt ind til mig, men han vågner alligevel. Har også overvejet om det kan være fordi han drømmer. Men så drømmer han dæleme meget og det har stået på i lang tid.
Knus
Linette