Søvn, mad, ammestop

3. december 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvn, mad, ammestop

Kære Helen

Vores datter er godt 2 uger fra at fyldt 1 år. Hun er en glad lille pige med masser af krudt og temperament i. Omvendt har hun altid været meget kontaktsøgende og har altid protesteret vildt, så snart hun ikke blev underholdt. Siden hun var 7 måneder blevet passet af far.

Jeg skriver, fordi vi har brug for dit råd vedr. ammestop. Hun har altid sovet igennem om natten lige indtil ca. 9 mdr., hvor hun begyndte at vågne hyppigere om aftenen. Da hun fyldte 10 måneder tog vi på en familieferie i ca. 4 uger og det gjorde det svært at overholde de sædvanlige ammetidspunkter (aften og midnat), da hun begyndte at søge mig meget i løbet af dagen. Det var tydeligt, at brystet hjalp hende på terapeutisk vis, men jeg var på den anden side meget opmærksom på, at hun ikke skulle fylde sig med mælk og tillod hende kun at sutte kortvarigt. Hun bruger ikke sut og har aldrig taget sutteflaske. Derfor lykkedes det heller ikke at give flaske fra da hun var 6 mdr.

Pt. er hun igen blevet vant til, at jeg igen er væk i løbet af det meste af dagen, men ved gensynet sent på eftermiddagen, vil hun stadig rigtig gerne ammes. Nogle gange virker det også som om hun har reserveret lidt plads til mælk sidst på eftermiddagen, hvor hun drikker ivrigt.

Det skal også siges, at far sædvanligvis tilbyder hende mange mellemmåltider og forsøger at overholde en nogenlunde fast dagsplan, der ser ud således:

Hendes dagsrytme ser nogenlunde således ud:

05.30-06.15 Vågner og står op (må gå til bekendelse og sige, at hun ofte bliver ammet inden i forsøg på at få hende til at sove videre)

07 Morgenmad bestående af små rugbrødsbidder, 4-5skiver mild skæreost, vand. (Hun er ikke glad for at spise havregrød og spytter det altid ud og lukker munden).

9 Puttes til formiddagslur (tur i barnevogn) – sover her 40-80 minutter

Ca. 10 Frisk frugt i hånden, bidder af brød, vand el. mælk af kop (jern-dråber opgav vi, da hun var ca. 8-9 mdr., da hun ikke vil have ...

Annonce

... frugtmos længere),

11.30 Frokost (varme rester fra aftensmaden+ evt. rugbrød med pålæg), vand af kop – spiser her rigtig godt.

12.30 ½-1 banan, vand af kop

13 Puttes til middagslur i barnevogn eller i seng. Sover her 40-80 min. Alt efter længden af formiddagsluren. Hun vågner ofte og er helt rundt på gulvet efter 40 min. Sommetider sover hun videre på far.

14-15 Eftermiddagsfrugt + rest fra frokost el. rugbrød med pålæg, vand af kop.

16.30 Ammes

17.30-18 Aftensmad – primært børnevenligt aftensmad (kartofler, pasta eller ris med kød, fisk, kylling og evt. sovs).

18.30 Bad ca. 2-3 dage om ugen

19 Starter putning, som er amning + oplæsning + evt. amning igen. (Hun falder ofte i søvn ved brystet pt., hvorefter hun lægges i sin seng).

....ca. 20.30 opvågning - kort amning
... ca. 22 opvågning - evt. kort amning
... ca. 23 opvågning - kort amning

Det svinger meget, hvor meget hun vil spise i løbet af dagen. Hun bliver altid tilbudt både frugt og brød i løbet af formiddagen, men det svinger lidt med, hvad hun spiser. Hun sover en lur kl. 9-9.45. Til gengæld har hun rigtig god appetit til frokost kl. 11.30. I weekenden vil hun ikke spise eller sove, når jeg er der. Far er nødt til at tage over og jeg må forlade rummet. Det betyder også, at jeg ikke kan aflaste far eller nyde disse stunder med min datter.

Der er flere ting i forhold til mad og søvn, jeg føler, vi må arbejde på, men ved ikke helt, hvordan vi skal komme videre, når vores datter ikke selv er mere villig og tilsyneladende trives bedst på denne måde. Hvordan jeg kan få hende vænnet af med de mange terapeutiske amninger i løbet af dagen/aftenen? Er det bedst at tage ”en kold tyrker” og nægte hende adgang, selv når jeg er hjemme. Det skal også nævnes, at hun altid har sovet ved siden af mig fra omkring midnat/01-tiden om natten, når hun vågner og vil ammes.

Jeg glæder mig til at høre dine gode råd og din indfaldsvinkel i det hele taget.

Kærlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor