Brev:
Søvn, mad, ammestop
3. december 2013
Alder:
12 mdr.
Søvn, mad, ammestop
Kære Helen
Vores datter er godt 2 uger fra at fyldt 1 år. Hun er en glad lille pige med masser af krudt og temperament i. Omvendt har hun altid været meget kontaktsøgende og har altid protesteret vildt, så snart hun ikke blev underholdt. Siden hun var 7 måneder blevet passet af far.
Jeg skriver, fordi vi har brug for dit råd vedr. ammestop. Hun har altid sovet igennem om natten lige indtil ca. 9 mdr., hvor hun begyndte at vågne hyppigere om aftenen. Da hun fyldte 10 måneder tog vi på en familieferie i ca. 4 uger og det gjorde det svært at overholde de sædvanlige ammetidspunkter (aften og midnat), da hun begyndte at søge mig meget i løbet af dagen. Det var tydeligt, at brystet hjalp hende på terapeutisk vis, men jeg var på den anden side meget opmærksom på, at hun ikke skulle fylde sig med mælk og tillod hende kun at sutte kortvarigt. Hun bruger ikke sut og har aldrig taget sutteflaske. Derfor lykkedes det heller ikke at give flaske fra da hun var 6 mdr.
Pt. er hun igen blevet vant til, at jeg igen er væk i løbet af det meste af dagen, men ved gensynet sent på eftermiddagen, vil hun stadig rigtig gerne ammes. Nogle gange virker det også som om hun har reserveret lidt plads til mælk sidst på eftermiddagen, hvor hun drikker ivrigt.
Det skal også siges, at far sædvanligvis tilbyder hende mange mellemmåltider og forsøger at overholde en nogenlunde fast dagsplan, der ser ud således:
Hendes dagsrytme ser nogenlunde således ud:
05.30-06.15 Vågner og står op (må gå til bekendelse og sige, at hun ofte bliver ammet inden i forsøg på at få hende til at sove videre)
07 Morgenmad bestående af små rugbrødsbidder, 4-5skiver mild skæreost, vand. (Hun er ikke glad for at spise havregrød og spytter det altid ud og lukker munden).
9 Puttes til formiddagslur (tur i barnevogn) – sover her 40-80 minutter
Ca. 10 Frisk frugt i hånden, bidder af brød, vand el. mælk af kop (jern-dråber opgav vi, da hun var ca. 8-9 mdr., da hun ikke vil have frugtmos længere),
11.30 Frokost (varme rester fra aftensmaden+ evt. rugbrød med pålæg), vand af kop – spiser her rigtig godt.
12.30 ½-1 banan, vand af kop
13 Puttes til middagslur i barnevogn eller i seng. Sover her 40-80 min. Alt efter længden af formiddagsluren. Hun vågner ofte og er helt rundt på gulvet efter 40 min. Sommetider sover hun videre på far.
14-15 Eftermiddagsfrugt + rest fra frokost el. rugbrød med pålæg, vand af kop.
16.30 Ammes
17.30-18 Aftensmad – primært børnevenligt aftensmad (kartofler, pasta eller ris med kød, fisk, kylling og evt. sovs).
18.30 Bad ca. 2-3 dage om ugen
19 Starter putning, som er amning + oplæsning + evt. amning igen. (Hun falder ofte i søvn ved brystet pt., hvorefter hun lægges i sin seng).
....ca. 20.30 opvågning - kort amning
... ca. 22 opvågning - evt. kort amning
... ca. 23 opvågning - kort amning
Det svinger meget, hvor meget hun vil spise i løbet af dagen. Hun bliver altid tilbudt både frugt og brød i løbet af formiddagen, men det svinger lidt med, hvad hun spiser. Hun sover en lur kl. 9-9.45. Til gengæld har hun rigtig god appetit til frokost kl. 11.30. I weekenden vil hun ikke spise eller sove, når jeg er der. Far er nødt til at tage over og jeg må forlade rummet. Det betyder også, at jeg ikke kan aflaste far eller nyde disse stunder med min datter.
Der er flere ting i forhold til mad og søvn, jeg føler, vi må arbejde på, men ved ikke helt, hvordan vi skal komme videre, når vores datter ikke selv er mere villig og tilsyneladende trives bedst på denne måde. Hvordan jeg kan få hende vænnet af med de mange terapeutiske amninger i løbet af dagen/aftenen? Er det bedst at tage ”en kold tyrker” og nægte hende adgang, selv når jeg er hjemme. Det skal også nævnes, at hun altid har sovet ved siden af mig fra omkring midnat/01-tiden om natten, når hun vågner og vil ammes.
Jeg glæder mig til at høre dine gode råd og din indfaldsvinkel i det hele taget.
Kærlig hilsen
Kristina