Ammer jeg for meget? - 2 mdr.

21. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ammer jeg for meget? - 2 mdr.

Hej Helen,

Så er jeg tilbage efter at lillebror er kommet til verden. Han er nu knap 2 måneder og synes det går rigtig godt.

Har dog et enkelt spørgsmål: Ammer jeg for meget?

Når han vågner får han det ene bryst, jeg skifter ham og hygger lidt om ham og efter et stykke tid får han det andet bryst hvorefter han bliver puttet. Der går max 2 timer fra han vågner til han sover igen, men i denne periode bliver han jo ammet af to gange. Han bruger ca 20-25 om hvert bryst så hans vågentid er jo begrænset. Han gylper lidt, men ingenting i forhold til storebror som led af refluks.

Når han vågner fra sin 3. lur (ca kl 17) virker han meget urolig. Jeg tænker at det er fordi at der ikke er så meget mælk i mine bryster på det tidspunkt så han ligger ved mit bryst stort set hele aftenen indtil jeg bader ham kl 20. Efter bad får han lov at tømme begge bryster og kl 21 ligger han i sin seng og sover. Han sover altså ikke fra 17-21 men ligger og dier/hviler i mine arme hele tiden.

Hans dag ser nogenlunde sådan ud:

7: Vågner og får bryst fra 7-7.20 Herefter ren ble og hygge og senest 8.30 det andet bryst og puttes i vogn kl 9.
9-10.30: Sover
10.30: Får det ene bryst fra 10.30-10.50 Herefter ren ble og hygge og senest 11.45 får han det andet bryst og puttes i vogn kl 12.
12-14: Sover
14: Får det ene bryst fra 14-14.20 Herefter ren ble og hygge og senest 15.30 får han det andet bryst ...

Annonce

... og puttes i vogn kl 16.
16-17: Sover
17-20: Spiser mere eller mindre konstant. Meget urolig og vil ikke ligge selv men bare være på arm og helst ved mit bryst.
20-20.15: Bader
20.15-21: Tømmer begge bryster
21-00.30: Sover og spiser ca 30 min når han vågner. Tømmer bare et bryst.
1-4: Sover og spiser ca 30 min når han vågner. Tømmer bare et bryst.
4.30-6: Sover og spiser ca 1o min før han falder i søvn igen og vi sover lidt sammen før han for alvor står op kl 7.

Det skal så siges at dette er når vi har gode dage. Det sker selvfølgelig også at han pludselig har en dårlig nat og vi er oppe hver 2. time.

Man siger jo at der gerne skal gå 2-3 timer mellem hver amning og det gør der jo ihvertfald ikke her i og med at han spiser både i det han vågner og før han bliver puttet. Gælder dette som en amning eller som to i og med at han spiser så lang tid hver gang. Han spiser ret effektivt så føler ikke det er fordi han bare ligger og hygger.

Et sidste spørgsmål: Hvad kan vi gøre for at han skal blive bedre til at ligge for sig selv i kravlegård? Han har både uro og legetøj over sig men han vil bare ligge der i 2 min så skriger han. Havde jo været dejligt hvis han kunne finde ro for sig selv så både far og jeg kunne spise lidt varm aftensmad. Han er under behandling for hoftedysplasi og har derfor pude på som gør at han ikke kan sidde i stol ved bordet.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder