Brev:
Skal jeg begynde at amme mere?
23. august 2013
Alder:
7 mdr.
Skal jeg begynde at amme mere?
Hej Helen.
Eva har nu kørt efter din dagsplan de sidste 2 uger ca, og det har klart hjulpet på hendes appetit om dagen ikke at få så meget brystmælk.
Hun har været helt okay med kun at blive ammet 1 gang ved middagstid før middagssøvnen, så der har intet problem været.
Hun bliver dog stadig ammet meget om natten - Eva har en tidlig søvnfase og vores dag ser ca således ud :
05.30 op ( har prøvet at amme for at sove videre men det fungere ikke )
Hun kommer ind på stuegulvet hvor Mor og Far og Eva hygger med morgenkaffe og vand til Eva ( selvfølgelig ) og hun får agurkestave.
6.30 - 7.00 Morgengrød - Majs - Fuldkorn - Knækkede Boghvede + mælk på kop ( hun er ikke specielt interesseret i komælk men drikker lidt - hun får derimod meget vand og er rigtig glad for det )
8.00 1. lur her sover hun alt fra 30 min til 1 1/2 time
Kl 12.00 sover hun så middagslur oven på meget lidt rugbrød med leverpostej eller smøreost som er blevet serveret omkring kl 11.00 - hun får også tilbudt kødpølse og andre frokost ting - her får hun også vand af kop. Lige før hun skal sove får hun så bryst og tar et ''måltid''
Hendes lur her variere meget - den ene dag sov hun til 15.30 og idag sov hun til 14.30, til eftermiddag får hun så en portion grød igen ( da jeg ved der ryger lidt ned, og jeg prøver at ''fodre'' hende op til natten ) Hun får også tilbudt melon og agurkestave og frugtmos.
Nogle gange tager hun en sen lur andre gange er hun vågen til aften putning, og det gør selvfølgelig en forskel på sengetid.
Til aftens mad ved 18 tiden får hun gerne lasagne fra semper - hun er helt pjattet med det, vi har selv lavet lagsagne med laks, boller i karry, frikkadeller, pastaskruer og det ville hun gerne have men ellers er hun lidt ''kræsen'' synes jeg.
Hun kommer i seng mellem 19 og 20 efter aften bad - hun bliver ammet , og vil typisk kun have et bryst. Her fra går der så ca. 3 timer mellem hver amning - igår var den første kl 22 ! , hun var også kommet i seng kl 19.
Så igen 01.30 ca og så kl 4 og så op 5.30.
I mellem hendes amninger vågner hun også ret ofte først på aftenen og skal trøstet videre i søvnen så det har vi heldigvis fået succes med, før bleve hun ammet - men de amninger hun får nu ved jeg er et reelt behov fordi jeg prøvet at trøste først og nogle gange lykkedes det med så går der 5 min så er hun der igen og hun søger på min arm så det er et behov for mad og så får hun det. Hun bliver puttet i vores seng og sover her hele natten , det fungere bedst for os da jeg ikke skal have hende op og ned af kravlegården 4/5 gange i løbet af en nat ( vi har ikke mulighed for at hægte hendes seng på vores endnu.
Mit spørgsmål kommer så her til sidst - Jeg jeg begynde at amme hende mere om dagen igen for at arbejde på at skippe en amning om natten og når hun ikke spiser så meget andet mad i løbet af dagen ?
Eva er en glad pige som trives - hun ruller og er begyndt at rejse sig op af sofa - hun er også begyndt at trække sine ben op under sig - hun her ingen tænder og virker ikke som om der er nogle på vej.
Mht tidlig søvnfase , så har vi prøve at rykke med 15 min på hver lur hver dag , men det kan ikke lykkeds når hun sover forskellige søvnlængder hver dag :-(
Hilsen
en tilfreds mor som gerne vil gøre det bedste for Eva.
Ps. er den glade ejer af 3 af dine bøger indtil videre ;-)