Brev:
Nægter brystet
12. juli 2013
Alder:
3 mdr.
Nægter brystet
Kære Helen.
Jeg skriver til dig som sidste udvej i et forsøg på at redde amningen. Min dreng har fået supplerende flaske siden 2 mdr.s alderen, da han ikke blev mæt af amningen (jeg brugte suttebrik som gjorde, at han spiste meget langsomt). Det er indtil for 2 uger siden gået udmærket med at give ham bryst først og så afslutte med flasken.
For 2½ uge siden fik han sin fjerde forkølelse på sine kun tre måneder, og hver gang har han kortvarigt haft meget lille appetit. Denne gang spiste han så lidt, at han havde tørre bleer, og vi blev indlagt til observation på børneafd. i to døgn. Han blev her fundet helt rask bortset fra forkølelsen, og vi blev sendt hjem med samme paradigme (amning og flaske).
Siden vi kom hjem fra hospitalet, har han nægtet brystet. I starten kunne jeg lægge ham til ved at gå rundt de første fem minutter af amningen (meget anstrengende), men nu nægter han at tage brystet, uanset hvad jeg gør. Forsøgene på at lægge ham til gør både ham og mig meget stressede. Han vil gerne tage flasken, men ikke liggende hos mig, han vil ligge for sig selv på sofaen, sengen, i sansegyngen eller på puslepuden. Der er altså ingen hygge og intimitet tilbage omkring måltiderne. Det er jeg rigtig ked af, for jeg forbinder amning med hygge og et unikt forhold mellem mor og barn, som jeg altså har måttet opgive allerede. Jeg havde glædet mig til at amme et år, men nu er det gået fuldstændig i vasken, og det er jeg bare så ked af.
De sidste to døgn har han kun fået flaske, da jeg ville give ham en pause fra den stressede ammesituation. Det går (desværre) ret godt, han tager gerne flaskerne og får spist godt.
Jeg malker ud 3 gange i døgnet, og indimellem om natten – hvis jeg kan lægge ham til, inden han vågner – kan han godt tage brystet. Men i dagtimerne er det helt udelukket for tiden. Han kan godt lide min mælk, når den kommer på flaske. Herudover får han NAN1.
Han er derudover en meget social og udadvendt dreng, elsker at smile og pludre til alle mennesker og er enormt nysgerrig på verden. Han kan sagtens sidde på skødet og hygge sig hos mig, og vi leger rigtig godt sammen, men jeg er virkelig utrolig ked af ikke at have amningen sammen med ham. Han er også en stærk fyr, der kan ligge på maven op til 10 min. og kigge rundt og lege med ting, der ligger foran ham, og han hiver sig selv op i armene med minimal hjælp.
Tror du, at amningen på nogen måde kan reddes?
Venlig hilsen