Nægter brystet

12. juli 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Nægter brystet

Kære Helen.

Jeg skriver til dig som sidste udvej i et forsøg på at redde amningen. Min dreng har fået supplerende flaske siden 2 mdr.s alderen, da han ikke blev mæt af amningen (jeg brugte suttebrik som gjorde, at han spiste meget langsomt). Det er indtil for 2 uger siden gået udmærket med at give ham bryst først og så afslutte med flasken.

For 2½ uge siden fik han sin fjerde forkølelse på sine kun tre måneder, og hver gang har han kortvarigt haft meget lille appetit. Denne gang spiste han så lidt, at han havde tørre bleer, og vi blev indlagt til observation på børneafd. i to døgn. Han blev her fundet helt rask bortset fra forkølelsen, og vi blev sendt hjem med samme paradigme (amning og flaske).

Siden vi kom hjem fra hospitalet, har han nægtet brystet. I starten kunne jeg lægge ham til ved at gå rundt de første fem minutter af amningen (meget anstrengende), men nu nægter han at tage brystet, uanset hvad jeg gør. Forsøgene på at lægge ham til gør både ham og mig meget stressede. Han vil gerne tage flasken, men ikke liggende hos mig, han vil ligge for sig selv på sofaen, sengen, i sansegyngen eller på puslepuden. Der er altså ingen hygge og intimitet tilbage omkring måltiderne. Det er jeg ...

Annonce

... rigtig ked af, for jeg forbinder amning med hygge og et unikt forhold mellem mor og barn, som jeg altså har måttet opgive allerede. Jeg havde glædet mig til at amme et år, men nu er det gået fuldstændig i vasken, og det er jeg bare så ked af.

De sidste to døgn har han kun fået flaske, da jeg ville give ham en pause fra den stressede ammesituation. Det går (desværre) ret godt, han tager gerne flaskerne og får spist godt.

Jeg malker ud 3 gange i døgnet, og indimellem om natten – hvis jeg kan lægge ham til, inden han vågner – kan han godt tage brystet. Men i dagtimerne er det helt udelukket for tiden. Han kan godt lide min mælk, når den kommer på flaske. Herudover får han NAN1.

Han er derudover en meget social og udadvendt dreng, elsker at smile og pludre til alle mennesker og er enormt nysgerrig på verden. Han kan sagtens sidde på skødet og hygge sig hos mig, og vi leger rigtig godt sammen, men jeg er virkelig utrolig ked af ikke at have amningen sammen med ham. Han er også en stærk fyr, der kan ligge på maven op til 10 min. og kigge rundt og lege med ting, der ligger foran ham, og han hiver sig selv op i armene med minimal hjælp.

Tror du, at amningen på nogen måde kan reddes?

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder