Brev:
Ammestop - hvordan gør jeg lige når baby afviser mælk og mme
13. april 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Helen,
Da vores familie er flyttet fra Australien til USA har det været en lidt krævende tid, og for at min dreng på nu snart 10 mdr. ikke skulle igennem flere ændringer end højest nødvendigt ammer jeg fortsat.
Nu er rutinerne næsten etablerede igen, så jeg vil meget gerne stoppe med at amme. Men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an, da min dreng nægter at tage en flaske med MME eller en kop med mælk (han vil gerne drikke vand af en kop til maden).
Jeg ammer ham stadig 4 gange i døgnet: kl. 7, kl 15, kl 19, og om natten (han drikker mest ved 7 og 19-amningen og om natten). Jeg har prøvet at amme ham kl. 23, men alligevel vågner han altid op om natten og brummer vildt (græder ikke), men brummer virkelig højlydt, hvilket vækker hele huset (jeg, min mand, og vores 3 årige datter), og han stopper først når jeg ammer ham. Og derefter sover han ubesværet videre i min seng til kl. 7).
Amningen kl. 19 er også en del af et godnatritual. Efter jeg har puslet ham lægger jeg ham ind i min seng, hvor jeg ammer og nusser ham ( 5 min.), hvorefter jeg lægger ham ned i sin egen seng i sit eget værelse (han er stadig vågen), hvor han lægger sig til at sove med det samme. Her sover han så lige indtil han begynder at brumme en gang efter midnat (ca. ved 2-tiden).
Jeg håber at disse oplysninger kan hjælpe dig til at kunne rådgive mig omkring, hvordan jeg stopper med at amme.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner
L.