Brev:
Får vores pige næring nok?
25. marts 2013
Alder:
2 mdr.
Får vores pige næring nok?
Hej Helen
Tak for en god brevkasse - jeg har fundet mange gode råd her, men nu føler jeg behov for helt målrettet rådgivning.
Jeg har en lille pige, Lily, på ni uger. Jeg gik 12 dage over tid, og hun vejede 3.600 g og var 50 cm lang, da hun blev født.
Jeg kæmpede en ammekamp i begyndelsen. Allerede på hospitalet fik jeg store sår på brystvorterne - formentlig fordi jeg lagde hende til for tit, og fordi hun suttede forkert i starten. Jeg er rødhåret, og måske er vi lidt mere ømskindede. Jeg fortsatte amningen, da jeg kom hjem fra hospitalet, og det blev mere og mere smertefuldt. En uge efter fødslen fik jeg besøg af sundhedsplejersken, som sagde, at jeg skulle bruge ammebrikker, indtil mine vorter var helet. Brikkerne hjalp godt på mit ene bryst, der snart begyndte at hele. Det andet var dog mere genstridigt, og det blev så smertefuldt selv med brikker på, at jeg 1½ uge efter fødslen begyndte at malke ud på det bryst og give hende mælken på flaske og så supplere med det mere raske bryst. Sådan fortsatte jeg i halvanden uge, indtil jeg endelig kunne holde ud at amme hende på det dårlige bryst med ammebrikker. Smerterne fortog sig langsomt, og jeg kan nu amme hende helt uden smerter med ammebrikker og faktisk også uden.
Vi kom ind i en fin rytme med ammebrikkerne. Jeg forsøgte mig med den metode, du som regel anbefaler, hvor man lægger til på et bryst, hygger, pusler etc og så lægger til det andet inden luren. Det lykkedes dog ikke altid, men for det meste. Hun lå ved brystet og diede regelmæssigt i 20 minutter og så hyggesuttede hun videre, indtil jeg tog hende fra, eller hun faldt i søvn - typisk efter 30-40 minutter i alt (inklusiv bleskift og bøvser).
For et par uger siden forsøgte jeg at vænne hende (og mig) af med ammebrikkerne. Man får jo tudet ørerne fulde af, at de kan gå ud over mælkeproduktionen, og det er jo også lidt træls at skulle skolde hele tiden. Hun tager fint fat, og det gør ikke ondt uden brikkerne. Men hun diede ikke i mere end fem minutter, før hun blev helt ulykkelig og vred og vendte sig. Hvis jeg satte ammebrikken på, diede hun videre. I hvert fald i starten. Bagefter gylpede dog meget mere voldsomt, end hun havde gjort før. Efter nogle dage ville hun dog slet ikke tage brystet. Hun skreg, bare jeg knappede op. Det endte med, at jeg besluttede, at jeg måtte amme fuldt ud med ammebrikker igen, og efter en beroligende stund i sengen lykkedes det mig at amme hende med ammebrik.
Siden har jeg ammet med ammebrikker 90% af tiden. Jeg ammer hende mellem 8 og 10 gange i døgnet. Nogle gange, når jeg har haft overskud, har jeg taget brikken af efter lidt tid og ladet hende die lidt uden. Det er sådan set gået fint indtil for cirka en uge siden. Pludselig begyndte hun igen at blive ked af det ved brystet. Hun dier regelmæssigt og normalt i 5-10 minutter, og så er fanden løs. Hun vrider sig, drejer hovedet, sparker, rækker tungen ud og brokker sig og græder til sidst. Hun tager fat, sutter et par gange og slipper så igen endnu mere utilfreds end før. Jeg sørger for ikke at tvinge hende, og jeg holder ikke fat om hendes hoved - jeg lader hende ligesom bare ligge foran brystet. Nogle gange, men slet ikke hver gang, overgiver hun sig og dier igen i et par minutter. Det kan hjælpe lidt, at jeg tager ammebrikken af eller skifter til en anden slags. Sådan kan vi fortsætte i lang tid - som regel opgiver jeg efter i alt 30 minutter.
Når jeg tager hende fra, eller når hun slipper, har hun mælk på kinden, og der er typisk også mælk i tutten på ammebrikken. Når jeg tager hende fra/opgiver kan jeg stadig klemme mælk ud i en tynd stråle. I dag prøvede jeg at malke ud, efter hun havde diet ved brystet, og jeg fik 50 ml ud uden problemer. Så det, der bekymrer mig, er, om hun får "tømt" brystet og kommer ind til den fede mælk. Umiddelbart kunne jeg godt forledes til at tolke hendes signaler, som at hun er mæt og ikke gider at spise mere, men så undrer det mig blandt andet, at jeg kan få så meget mælk ud bagefter. Lige så snart jeg tager hende fra brystet, stikker hun desuden hænderne i munden og sutter på dem - og det har jeg som regel tolket, som om hun er mere sulten.
Jeg må hellere lige nævne, at jeg gør flittigt brug af forskellige ammestillinger. Om dagen bruger jeg den traditionelle og tvillingeammestilling, og om natten ligger jeg ned og ammer hende (om natten er der ikke de store problemer med amningen).
Hun bruger sut, når hun sover lur eller er meget ked af det, men ikke om natten.
Og dermed når vi vel frem til trivselsspørgsmålet. Når hun ikke lige ligger ved brystet, er hun næsten, som hun plejer at være. Lidt mere klynkende, men ellers pludrer hun og smiler og holder øjenkontakt. Hun har rigelig med tissebleer, men de sidste 14 dage er der gået meget lang tid mellem hendes afføringer - i dag havde hun afføring for første gang i en uge. Afføringen er orange og tynd og lugter ikke (det gør hendes prutter til gengæld). Hun ligger typisk og aser og maser fra klokken 04.00, og til vi står op klokken 07.00 - det er meget højrøstet, men der kommer ikke rigtig noget ud af det. Hun vejer nu 5.400 g og er blevet 59 cm lang, så hun har vel taget fint nok på (?). Den sidste uge har hun dog kun taget cirka 100 g på (men det er jo lidt svært, når det er på bagagevægten, og når hun ikke kommer af med afføringen så tit).
Mht farven på afføringen, så har jeg vendt det med læge, sundhedsplejerske og kiropraktor. Jeg lider af betændelse i tyktarmen og får medicin for det (Asacol). Pillerne er helt røde, og deres bedste bud er, at det er medicinen, der farver hendes afføring. Det har jeg dog ikke fået bekræftet andre steder fra. Gastroafdelingen på Herlev Hospital har dog forsikret mig om, at medicinen er ufarlig for Lily.
Mht søvn, så har hun, fra hun var en måned og indtil for en uge siden haft en temmelig fast rytme med en kort lur (30 min) tidligt om formiddagen, en lang middagslur (3-4 timer) der begyndte i barnevognen fra klokken cirka 11, en kort lur om eftermiddagen (30 min) og så faldt hun typisk i søvn ved brystet ved 20-tiden. Nætterne forløb og forløber stadig fint nok med 2-3 amninger - hun sover typisk et langt stræk på 4 timer fra klokken 20, og så skal hun ammes 2-3 gange frem til klokken 07.00. I gennemsnit har hun vel sovet 12-14 timer i døgnet. Dagsrytmen er dog gået lidt i vasken nu. Hun er gået væk fra at sove sin lange lur til middag og sover nu kun korte lure hele dagen og virker mere træt som følge af det.
Er det sandsynligt, at Lily i virkeligheden bare er mæt, og at hun bliver ked af det, fordi jeg bliver ved med at ville have hende til at spise (selvom jeg ikke synes, at jeg tvinger)? Kan hun få næring nok, når hun ligger til så kort tid, og når jeg samtidig bruger ammebrikker? Kan der være en fysiologisk årsag til, at hun pludselig ikke vil ligge ved brystet i mere end 5-10 minutter? Bør jeg søge læge? Er der mon noget, jeg gør "forkert" eller noget nyt, jeg kan forsøge mig med? Har jeg mon for meget mælk (jeg har somme tider spændinger efter hendes længere lure, men ikke ofte. Hun kan godt hoste og sprutte lidt i starten af en amning, men ikke altid)? Bør jeg supplere med erstatning?
Som du nok kan se, er jeg helt rundt på gulvet. Jeg er så bekymret for, om hun nu bliver mæt og får næring nok. Jeg håber, at du kan lede mig lidt på rette vej :-).
Med venlig hilsen
Helle