Amning - hvordan trappe ud?

23. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Amning - hvordan trappe ud?

Kære Helen.

Nu er det min tur til at bede om et godt råd.
Jeg har en dejlig dreng på lige knap 6 mdr. Han er glad og trives fint. han vejer 8,5 kg og er 69 cm lang. Jeg vil gerne høre din mening om, hvordan jeg skal trappe amning ud. Og hvordan jeg bedst får stoppet yppige amninger om natten. Jeg skal starte med at arbejde om 2 mdr og til den tid skal jeg være være stoppet med at amme.

Vores dag ser sådan ud:

Ammes kl 5-6 sover nogle dage videre til kl 7

Kl 7.30: Øllebrød
kl 9.30 : Ammes og sover lur. Sover alt fra 45 min - 1,5 timer.
kl 11.30-12: grønsags mos
kl 13.30: Ammes og tager sin middagslur. Her er det også alt fra 45 min - 1,5 timer.
kl. 16.30 Ammes

Måske får han en eftermiddagslur, men de seneste uger har han ikke villet sove og har haft det ok indtil han bliver lagt i seng til natten.

kl 18 Grønsags mos
kl 19.30 Ammes og puttes.
Kl 22 vågner han og ammes

Denne plan har vi fulgt en lille uge. Han er glad for mos og spiser mellem en halv og hel dl. Om morgenen spiser han noget mindre.
Han har gennem lang tid været ammet ca hver 3 time natten igennem. Men på det seneste er det blevet hver 2 time. ...

Annonce

... Dette er vi ved at prøve at trappe ned. Han vågner kl 24 og her vil han meget gerne ammes lidt men spiser ikke meget. Derfor er jeg begyndt at prøve med nus og kærlige ord og evt en tår vand at få ham til at sove igen.
Det lykkedes gerne efter lidt tid. Han ammes igen omkring kl 4 og måske igen kl 5. Jeg har indtryk af at den ene amninger er relevant, men at den næste gerne drejer sig om lidt nærhed og tryghed.

Vi har forsøgt, at jeg sov i et andet rum og hans far tog ham om natten. Han nægter at tage flaske og villle hellere ikke selvom jeg ikke var tilgængelig. Han fik ikke mad mellem kl 20-04 og klarede sig egentlig fint uden. Græd ikke og faldt hurtigt i søvn igen. Da jeg så rykkede ind i soveværelset igen begyndte den gamle rytme blot igen.

Jeg håber at du udfra dette kan danne dig et lille overblik over vores dag. Hvordan er det bedst at trappe amning ned så jeg ikke ammer om 2 mdr? Han vil ikke tage flaske men drikker gerne af kop, men det bliver jo selvfølgelig ikke til så meget. Så hvordan sikre jeg, at han får nok væske? Han vil absolut helst drikke vand og ikke mælkeerstatning.

Med venlig hilsen
mor til en meget glad dreng.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder