Brev:
Amning - hvordan trappe ud?
23. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Amning - hvordan trappe ud?
Kære Helen.
Nu er det min tur til at bede om et godt råd.
Jeg har en dejlig dreng på lige knap 6 mdr. Han er glad og trives fint. han vejer 8,5 kg og er 69 cm lang. Jeg vil gerne høre din mening om, hvordan jeg skal trappe amning ud. Og hvordan jeg bedst får stoppet yppige amninger om natten. Jeg skal starte med at arbejde om 2 mdr og til den tid skal jeg være være stoppet med at amme.
Vores dag ser sådan ud:
Ammes kl 5-6 sover nogle dage videre til kl 7
Kl 7.30: Øllebrød
kl 9.30 : Ammes og sover lur. Sover alt fra 45 min - 1,5 timer.
kl 11.30-12: grønsags mos
kl 13.30: Ammes og tager sin middagslur. Her er det også alt fra 45 min - 1,5 timer.
kl. 16.30 Ammes
Måske får han en eftermiddagslur, men de seneste uger har han ikke villet sove og har haft det ok indtil han bliver lagt i seng til natten.
kl 18 Grønsags mos
kl 19.30 Ammes og puttes.
Kl 22 vågner han og ammes
Denne plan har vi fulgt en lille uge. Han er glad for mos og spiser mellem en halv og hel dl. Om morgenen spiser han noget mindre.
Han har gennem lang tid været ammet ca hver 3 time natten igennem. Men på det seneste er det blevet hver 2 time. Dette er vi ved at prøve at trappe ned. Han vågner kl 24 og her vil han meget gerne ammes lidt men spiser ikke meget. Derfor er jeg begyndt at prøve med nus og kærlige ord og evt en tår vand at få ham til at sove igen.
Det lykkedes gerne efter lidt tid. Han ammes igen omkring kl 4 og måske igen kl 5. Jeg har indtryk af at den ene amninger er relevant, men at den næste gerne drejer sig om lidt nærhed og tryghed.
Vi har forsøgt, at jeg sov i et andet rum og hans far tog ham om natten. Han nægter at tage flaske og villle hellere ikke selvom jeg ikke var tilgængelig. Han fik ikke mad mellem kl 20-04 og klarede sig egentlig fint uden. Græd ikke og faldt hurtigt i søvn igen. Da jeg så rykkede ind i soveværelset igen begyndte den gamle rytme blot igen.
Jeg håber at du udfra dette kan danne dig et lille overblik over vores dag. Hvordan er det bedst at trappe amning ned så jeg ikke ammer om 2 mdr? Han vil ikke tage flaske men drikker gerne af kop, men det bliver jo selvfølgelig ikke til så meget. Så hvordan sikre jeg, at han får nok væske? Han vil absolut helst drikke vand og ikke mælkeerstatning.
Med venlig hilsen
mor til en meget glad dreng.