Brev:
Vil kun brystet, er det nok?
22. februar 2013
Alder:
3 mdr.
Vil kun brystet, er det nok?
Hej Helen
Tak for de mange gode råd ang. vores store pige. Vi valgte at give hende ble på igen og hun blev en rigtig glad pige, og hun har selv vist vejen med hvor meget hun var klar til.
Nu er turen kommet til lillesøster (4 mdr i starten af marts), som er en nem og glad pige. Men hun vil hverken tage sut el. flaske. Sidstnævnte er egentlig ikke et problem, da hun ammes fuldt ud, hvilket jeg nyder:) - det er vores egen lille hyggestund. Men problemet ligger i at hun melder sig virkelig ofte, også om natten.
En rytme ser således ud, med de normale sving når man er 4 mdr:
ca. 7.00-7.30 - står op og er ligger med ved bordet når storesøster spiser morgenmad.
7.30 - ammes (1 bryst)
8.30 - ammes (1 bryst)
ca. 10 - ammes (tilbydes begge bryster) puttes ud
ca. 12-13 - vågner og ammes (1 bryst)
ca. 14.00 - ammes ( bryst)
ca. 15.00 - ammes (tilbydes begge bryster) puttes ud
ca. 16 - vågner og ammes (1 bryst)
ca. 17.30 - ammes og falder i søvn ved brystet, hvorefter hun lægges i egen seng og sover 30 min til en time
forsøger herefter at holde hende hen, indtil hun skal sove.
ca. 20.00 ammes, puttes i nattøjet og ammes igen, falder selv i søvn. (ofte falder hun selv i søvn, hvis ikke, tilbydes hun brystet igen hvilket godt kan være 2-3 gange, inden hun falder i søvn)
Om natten ammes hun i gennemsnit 4-5 gange og det er incl. en drømmetår kl 22.00 hvor jeg selv går i seng. Ammes sidste gang omkring 6.00
Bonusinfo: Hun sover i vugge ved siden af vores seng, jeg ammer liggende og vi falder ofte i søvn, jeg vågner ofte hurtig igen og forsøger at lægge hende tilbage, men hun bliver meget urolig og så snart jeg tager hende over til mig igen slapper hun af.
Hun er en stor sund pige på 67 cm og knap 8 kg., og følger sin kurve fint.
Hun er ved at lære hende at bruge en nusseklud der lugter af mig og den bider hun og nærmest angriber når den kommer op til hendes kind. Vi forsøger stadig at lære hende at bruge sut.
Mit problem er at jeg er kommet ind i en dårlig vane med at bruge brystet som trøst. Det har ikke svigtet mig en eneste gang, uanset hvor ked/vred hun har været. Hun er et meget andet barn end storesøster der er flaskebarn og græd utroligt meget pga. tilbagevendende trøske de første 5 mdr. Men hun var glad for både sut og klud og det havde ikke slået mig at det kunne blive et problem at lære lillesøster at bruge sut. Men alle mine trøste færdigheder kommer jeg til kort med og derfor tyr jeg til brystet. Hun er meget søgende og kan ikke lægges ned i armene før hun søger. Hvis min kæreste eller forældre forsøger at lægge hende ned, søger hun også panisk på dem.
Mit spørgsmål: Mætter jeg hende overhovedet, hun tager fint på og sover også en god lang formiddagslur, men synes stadig jeg ammer meget. Jeg ville gerne hun sov lidt længere stræk om natten og derfor overvejede jeg at begynde grød, som aftenmåltid.... Lige indtil jeg i min søgen fandt at du ofte fraråde aftengrød, som start:)
Er det overhovedet nødvendig at starte grød endnu el. skal prøve at tilbyde hende vælling på flaske om aften. Skal jeg evt. til at være lidt strengere mht. trøstebrystet.
Ser frem til at høre dine tanker:)
Mange hilsner
Anne