Vil kun brystet, er det nok?

22. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vil kun brystet, er det nok?

Hej Helen

Tak for de mange gode råd ang. vores store pige. Vi valgte at give hende ble på igen og hun blev en rigtig glad pige, og hun har selv vist vejen med hvor meget hun var klar til.

Nu er turen kommet til lillesøster (4 mdr i starten af marts), som er en nem og glad pige. Men hun vil hverken tage sut el. flaske. Sidstnævnte er egentlig ikke et problem, da hun ammes fuldt ud, hvilket jeg nyder:) - det er vores egen lille hyggestund. Men problemet ligger i at hun melder sig virkelig ofte, også om natten.

En rytme ser således ud, med de normale sving når man er 4 mdr:

ca. 7.00-7.30 - står op og er ligger med ved bordet når storesøster spiser morgenmad.

7.30 - ammes (1 bryst)

8.30 - ammes (1 bryst)

ca. 10 - ammes (tilbydes begge bryster) puttes ud

ca. 12-13 - vågner og ammes (1 bryst)

ca. 14.00 - ammes ( bryst)

ca. 15.00 - ammes (tilbydes begge bryster) puttes ud

ca. 16 - vågner og ammes (1 bryst)

ca. 17.30 - ammes og falder i søvn ved brystet, hvorefter hun lægges i egen seng og sover 30 min til en time

forsøger herefter at holde hende hen, indtil hun skal sove.

ca. 20.00 ammes, puttes i nattøjet og ammes igen, falder selv i søvn. (ofte falder hun selv i søvn, hvis ikke, tilbydes hun brystet igen hvilket godt kan være 2-3 gange, inden hun falder i søvn)

Om natten ammes hun i gennemsnit 4-5 gange og det er incl. en drømmetår kl 22.00 hvor jeg selv går i seng. Ammes sidste gang omkring 6.00

Bonusinfo: Hun sover i vugge ved siden af vores seng, jeg ammer liggende og vi falder ofte i søvn, jeg vågner ofte hurtig igen og forsøger at ...

Annonce

... lægge hende tilbage, men hun bliver meget urolig og så snart jeg tager hende over til mig igen slapper hun af.
Hun er en stor sund pige på 67 cm og knap 8 kg., og følger sin kurve fint.

Hun er ved at lære hende at bruge en nusseklud der lugter af mig og den bider hun og nærmest angriber når den kommer op til hendes kind. Vi forsøger stadig at lære hende at bruge sut.

Mit problem er at jeg er kommet ind i en dårlig vane med at bruge brystet som trøst. Det har ikke svigtet mig en eneste gang, uanset hvor ked/vred hun har været. Hun er et meget andet barn end storesøster der er flaskebarn og græd utroligt meget pga. tilbagevendende trøske de første 5 mdr. Men hun var glad for både sut og klud og det havde ikke slået mig at det kunne blive et problem at lære lillesøster at bruge sut. Men alle mine trøste færdigheder kommer jeg til kort med og derfor tyr jeg til brystet. Hun er meget søgende og kan ikke lægges ned i armene før hun søger. Hvis min kæreste eller forældre forsøger at lægge hende ned, søger hun også panisk på dem.

Mit spørgsmål: Mætter jeg hende overhovedet, hun tager fint på og sover også en god lang formiddagslur, men synes stadig jeg ammer meget. Jeg ville gerne hun sov lidt længere stræk om natten og derfor overvejede jeg at begynde grød, som aftenmåltid.... Lige indtil jeg i min søgen fandt at du ofte fraråde aftengrød, som start:)
Er det overhovedet nødvendig at starte grød endnu el. skal prøve at tilbyde hende vælling på flaske om aften. Skal jeg evt. til at være lidt strengere mht. trøstebrystet.

Ser frem til at høre dine tanker:)

Mange hilsner
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor