Ammestop og manglede overskud

14. november 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop og manglede overskud

Hej.

Min datter bliver nu snart et år og jeg vil MEGET gerne stoppe med at amme. Der er dog flere forskellige problematikker der gør det vanskeligt.

1) Opkastninger
Min datter de første knap fire mdr. af sit liv 1-2 eksplosive opkastninger om dagen. Derefter havde hun ca 1 1/2 månede hvor det kun skete enkelte gange. Men omkring 6 mdr. alderen tog opkastningerne til igen, dog kun ved fast føde, mælken kan hun godt holde i sig, men rugbrød, kogte grøntsager, fisk m.m. ryger ofte op. Hun spiser ofte ikke ret store mængder, når hun spiser større mængder ender der som regl med at hun kaster op. En stor portion kan for hende være en kvart skive rugbrød med torskerogn, en tsk. ærter og en kvart klementin. Når hun kaster op er det ofte voldsomt og der kan være rester af mad fra aftensmaden dagen før, selvom kl fx er 17:00.

Hun virker ikke forkvalmet og vil sommetider gerne spise lige efter. Andre gange vil hun bare ammes. Da hun kaster så meget af den faste føde op, er jeg bange for at hun ikke får mad nok hvis jeg stopper med at amme. Det hun bedst holder i sig er blendede grøntsagssupper, havregrød og frugtmos.

2) Mælk
Hun får diarre, oppustet mave og skrigeture ...

Annonce

... når hun får komælk, så det giver jeg hende ikke. Det kan ikke ses på blodprøve for mælkeallergi, men hun har reageret på det hver gang jeg har givet hende mælkeprodukter.

3) Bruger brystet som sut
Hun bruger mit bryst som sut om natten. Jeg har prøvet ALT. Hun kan kun sove med mit bryst i munden. Hun vågner 10-20 gange og kan kun falde i søvn med mit bryst i munden. Om dagen kan hun godt sove uden i barnevognen.

4) Mors manglende overskud
Jeg orker ikke skrigeriet når jeg nægter hende brystet. Jeg er normalt meget vedholdende og et meget roligt og tålmodigt gemyt. Men det første år med min datter har rent ud sagt været et helvede af søvnmangel (har ikke på noget tidspunkt efter hendes fødsel fået et stræk på over 2 timer), skrigeturer og bræk ud over ALT tøj, legetøj, dyner. Kan desværre ikke få vasketider dagligt, selvom jeg godt kunne bruge det. Øreproblemer (hun har lige fået dræn). Og jeg kunne blive ved... Jeg er træt, træt, træt. Kan ikke mere, men kan jo heller ikke give op.

Jeg er en elendig mor, men jeg magter ikke opgaven. Der har været så ekstremt mange udfordringer (har ikke beskrevet alle her) Jeg HAR søgt om hjælp, men fået afslag på afslag.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin