Brev:
Ammestop og manglede overskud
14. november 2012
Alder:
11 mdr.
Ammestop og manglede overskud
Hej.
Min datter bliver nu snart et år og jeg vil MEGET gerne stoppe med at amme. Der er dog flere forskellige problematikker der gør det vanskeligt.
1) Opkastninger
Min datter de første knap fire mdr. af sit liv 1-2 eksplosive opkastninger om dagen. Derefter havde hun ca 1 1/2 månede hvor det kun skete enkelte gange. Men omkring 6 mdr. alderen tog opkastningerne til igen, dog kun ved fast føde, mælken kan hun godt holde i sig, men rugbrød, kogte grøntsager, fisk m.m. ryger ofte op. Hun spiser ofte ikke ret store mængder, når hun spiser større mængder ender der som regl med at hun kaster op. En stor portion kan for hende være en kvart skive rugbrød med torskerogn, en tsk. ærter og en kvart klementin. Når hun kaster op er det ofte voldsomt og der kan være rester af mad fra aftensmaden dagen før, selvom kl fx er 17:00.
Hun virker ikke forkvalmet og vil sommetider gerne spise lige efter. Andre gange vil hun bare ammes. Da hun kaster så meget af den faste føde op, er jeg bange for at hun ikke får mad nok hvis jeg stopper med at amme. Det hun bedst holder i sig er blendede grøntsagssupper, havregrød og frugtmos.
2) Mælk
Hun får diarre, oppustet mave og skrigeture når hun får komælk, så det giver jeg hende ikke. Det kan ikke ses på blodprøve for mælkeallergi, men hun har reageret på det hver gang jeg har givet hende mælkeprodukter.
3) Bruger brystet som sut
Hun bruger mit bryst som sut om natten. Jeg har prøvet ALT. Hun kan kun sove med mit bryst i munden. Hun vågner 10-20 gange og kan kun falde i søvn med mit bryst i munden. Om dagen kan hun godt sove uden i barnevognen.
4) Mors manglende overskud
Jeg orker ikke skrigeriet når jeg nægter hende brystet. Jeg er normalt meget vedholdende og et meget roligt og tålmodigt gemyt. Men det første år med min datter har rent ud sagt været et helvede af søvnmangel (har ikke på noget tidspunkt efter hendes fødsel fået et stræk på over 2 timer), skrigeturer og bræk ud over ALT tøj, legetøj, dyner. Kan desværre ikke få vasketider dagligt, selvom jeg godt kunne bruge det. Øreproblemer (hun har lige fået dræn). Og jeg kunne blive ved... Jeg er træt, træt, træt. Kan ikke mere, men kan jo heller ikke give op.
Jeg er en elendig mor, men jeg magter ikke opgaven. Der har været så ekstremt mange udfordringer (har ikke beskrevet alle her) Jeg HAR søgt om hjælp, men fået afslag på afslag.
Hilsen