Brev:
Skrigeri under amning
21. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Skrigeri under amning
Kære Helen
Tak for en god og informativ brevkasse!
Jeg har en dejlig datter på 18 uger. Hun vejede 3065 kg ved fødslen, og vejer nu 5600 kg. I følge vores læge vokser hun fint, og hun er en meget glad og nem pige Jeg ammer hende fuldt ud, hvilket er gået rigtig fint indtil nu.
De sidste uger har hun under amningerne sidst på dagen været meget urolig og til tider decideret hysterisk. Hun spiser i et par minutter og bliver derefter vanvittig sur, vrider sig, skriger i vilden sky og slipper for så igen at tage kortvarigt fat. Så snart jeg tager hende af brystet, bliver hun glad igen, indtil jeg igen forsøger at lægge hende til. Så jeg er bekymret for, om hun får nok at spise.
På en normal dag ammer jeg hende seks gange - først ca tyve minutter på det ene bryst og derefter ca ti på det andet. En typisk dag ser ud som følger:
8.30 - M vågner og spiser
10.00 - M sover alt imellem 45 min og 2 timer
11.30 ca - M vågner og spiser
13.30 - M puttes og sover mellem to og tre timer
16.00 cirka - M vågner og spiser ( her begynder problemerne med amningen typisk)
17.30 - M puttes og sover en time
18.30 - vågner og spiser
19.30 - M bades og gøres klar til natten
20.00 - M spiser dagens sidste måltid
21.00 - M sover
04.00 - M vågner og spiser (problemfri amning igen)
Vi var i DK på ferie for en uge siden, hvor M blev passet to gange, hvor jeg begge gange havde malket ud inden. Det var i alt fire måltider af 150 ml hver, og da hun spiste af flasken var der ingen problemer. Men selv nu, hvor hun bliver sur under amningen, kan jeg sagtens presse mælk ud. Jeg ved, at hun har en alder, hvor hun let lader sig distrahere, og der sker meget med hende udviklingsmæssigt. Hun er inden for den sidste uge begyndt at snakke utrolig meget og vise stor interesse for omverdenen, hun er generelt meget smilende og tillidsfuld.
Så min eneste bekymring er, om hun får mælk nok, når hun ved de sidste to- tre amninger på dagen brokker sig så meget, og jeg derfor ofte må opgive at fuldføre måltidet med hende. Jeg vil nødig skifte til mme, da jeg selv har mælkeallergi og derfor gerne vil amme fuldt ud, til hun i hvert fald er seks måneder.
Jeg har selv tænkt på, om det kan skyldes, at hun er for træt sidst på dagen, og at vi derfor skal prøve at putte hende til nat en time tidligere.
Jeg håber, ovenstående giver mening, og glæder mig til at høre fra dig!
Kærlig hilsen C