Skrigeri under amning

21. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Skrigeri under amning

Kære Helen

Tak for en god og informativ brevkasse!

Jeg har en dejlig datter på 18 uger. Hun vejede 3065 kg ved fødslen, og vejer nu 5600 kg. I følge vores læge vokser hun fint, og hun er en meget glad og nem pige Jeg ammer hende fuldt ud, hvilket er gået rigtig fint indtil nu.

De sidste uger har hun under amningerne sidst på dagen været meget urolig og til tider decideret hysterisk. Hun spiser i et par minutter og bliver derefter vanvittig sur, vrider sig, skriger i vilden sky og slipper for så igen at tage kortvarigt fat. Så snart jeg tager hende af brystet, bliver hun glad igen, indtil jeg igen forsøger at lægge hende til. Så jeg er bekymret for, om hun får nok at spise.

På en normal dag ammer jeg hende seks gange - først ca tyve minutter på det ene bryst og derefter ca ti på det andet. En typisk dag ser ud som følger:

8.30 - M vågner og spiser
10.00 - M sover alt imellem 45 min og 2 timer
11.30 ca - M vågner og spiser
13.30 - M puttes og sover mellem to og tre timer
16.00 cirka - M vågner og spiser ( her begynder problemerne med amningen typisk)
17.30 - M puttes og sover en time
18.30 - vågner og spiser
19.30 - M bades og gøres klar til natten
20.00 - M ...

Annonce

... spiser dagens sidste måltid
21.00 - M sover
04.00 - M vågner og spiser (problemfri amning igen)

Vi var i DK på ferie for en uge siden, hvor M blev passet to gange, hvor jeg begge gange havde malket ud inden. Det var i alt fire måltider af 150 ml hver, og da hun spiste af flasken var der ingen problemer. Men selv nu, hvor hun bliver sur under amningen, kan jeg sagtens presse mælk ud. Jeg ved, at hun har en alder, hvor hun let lader sig distrahere, og der sker meget med hende udviklingsmæssigt. Hun er inden for den sidste uge begyndt at snakke utrolig meget og vise stor interesse for omverdenen, hun er generelt meget smilende og tillidsfuld.

Så min eneste bekymring er, om hun får mælk nok, når hun ved de sidste to- tre amninger på dagen brokker sig så meget, og jeg derfor ofte må opgive at fuldføre måltidet med hende. Jeg vil nødig skifte til mme, da jeg selv har mælkeallergi og derfor gerne vil amme fuldt ud, til hun i hvert fald er seks måneder.

Jeg har selv tænkt på, om det kan skyldes, at hun er for træt sidst på dagen, og at vi derfor skal prøve at putte hende til nat en time tidligere.

Jeg håber, ovenstående giver mening, og glæder mig til at høre fra dig!

Kærlig hilsen C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre