Problemer med amning og vægtstigning

13. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Problemer med amning og vægtstigning

Hej Helen.

Har fundet mange gode svar i din brevkasse, men desværre ikke svar nok til at løse mit/mine problemer, så nu håber jeg at du kan hjælpe mig.

Jeg har en dreng på knap 2 måneder, fødte i 41 +5 ved igangsætning.
Amningen og vægtstigningen er gået fint de første 5 ugers tid, hvor han har taget omkring 240g på om ugen. Da vi så var til 5 ugers undersøgelse d. 25 april vejede han 4850g.

Min læge sagde at det var helt fint, at han lå ret højt på kurven, så der var intet at være nervøs for der. Nu var jeg så til 8 ugers undersøgelse d.11 maj, og bad ham om at veje vores dreng igen, og kunne her konstatere at han kun vejede 5050g, hvilket jo kun er 200g på lidt over 2 uger!!

Lægen mener stadig det er fint nok, da han stadig ligger rimelig højt på kurven og jo faktisk også tager på, så han synes ikke at jeg skal være bekymret - men det ER jeg altså!!!

Nok mest fordi jeg er lidt bange for at det ikke går som det skal med amningen, eller at han ikke får mælk nok?

Jeg lægger ham til ihvertfald 10 - 12 gange om dagen, men han spiser ikke særlig længe ad gangen synes jeg ca. 8-10 min i gennemsnit nogle gange 20 min, men meget ofte, når jeg lægger ham til går der max 5 min, så begynder han lissom at slippe brystet for herefter at ta det i munden igen. Sådan kan han gøre 10 -30 gange. Tit i denne forbindelse har han enten luft han skal af med, eller afføring, og nogle gange begynder han at klynke eller græde (han græder meget højt). Dette er meget forstyrrende og jeg føler at det går ud over os begge to.

Jeg har så prøvet at lægge ham til modsatte bryst, men der ...

Annonce

... sker meget ofte det samme. Jeg tænker om det er min nedløbsrefleks den er gal med og i så fald, hvad jeg kan gøre?

Jeg har også prøvet at lægge ham i de forskellige stillinger, men synes kun lige det går godt de to første minutter.

Han er meget temperamentsfuld, og der skal ikke meget til før han skriger øredøvende højt.

Der er to ting jeg mistænker kan ha med spisningen at gøre, men det må være din vurdering, med din erfaring, der kan fortælle mig, om du mener det kan have nogen betydning for amningen ? -

- Jeg mistænker at han måske sutter for meget på sutten - og da han græder MEGET højt, når han græder, får han tit sutten her.

- Eller at vi for et par uger siden begyndte at svøbe ham og putter ham til lyden af en hårtørrer - dette gør vi stort set hver gang han skal sove, da han ellers ligger og fægter rundt med armene og stort set ikke kan få noget ud af søvnen.

Han sover dog en del længere lure, end han gjorde de første 3-4 uger, hvor han ofte kunne være vågen i 7-8 timer i træk om dagen. Det er han heldigvis ikke mere, men så tænker jeg om søvnen ligefrem frarøver ham nogle vigtige måltider?

En overgang prøvede jeg at amme ham hver 3 time, men det er jeg holdt op med, da han tog så fint på.

Tænker også på om jeg nu rent faktisk har mælk nok, for jeg endnu ikke prøvet at malke helt ud - har overvejet at købe en maskine, der er vist noget med at det også kan være med til at øge produktionen?

Jeg ved ikke om mit brev er til at finde hovede eller hale i, men synes det var lidt svært at vide helt, hvor meget du har behov for at vide?

Mange hilsner
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S