Brev:
Problemer med amning og vægtstigning
13. maj 2012
Alder:
2 mdr.
Problemer med amning og vægtstigning
Hej Helen.
Har fundet mange gode svar i din brevkasse, men desværre ikke svar nok til at løse mit/mine problemer, så nu håber jeg at du kan hjælpe mig.
Jeg har en dreng på knap 2 måneder, fødte i 41 +5 ved igangsætning.
Amningen og vægtstigningen er gået fint de første 5 ugers tid, hvor han har taget omkring 240g på om ugen. Da vi så var til 5 ugers undersøgelse d. 25 april vejede han 4850g.
Min læge sagde at det var helt fint, at han lå ret højt på kurven, så der var intet at være nervøs for der. Nu var jeg så til 8 ugers undersøgelse d.11 maj, og bad ham om at veje vores dreng igen, og kunne her konstatere at han kun vejede 5050g, hvilket jo kun er 200g på lidt over 2 uger!!
Lægen mener stadig det er fint nok, da han stadig ligger rimelig højt på kurven og jo faktisk også tager på, så han synes ikke at jeg skal være bekymret - men det ER jeg altså!!!
Nok mest fordi jeg er lidt bange for at det ikke går som det skal med amningen, eller at han ikke får mælk nok?
Jeg lægger ham til ihvertfald 10 - 12 gange om dagen, men han spiser ikke særlig længe ad gangen synes jeg ca. 8-10 min i gennemsnit nogle gange 20 min, men meget ofte, når jeg lægger ham til går der max 5 min, så begynder han lissom at slippe brystet for herefter at ta det i munden igen. Sådan kan han gøre 10 -30 gange. Tit i denne forbindelse har han enten luft han skal af med, eller afføring, og nogle gange begynder han at klynke eller græde (han græder meget højt). Dette er meget forstyrrende og jeg føler at det går ud over os begge to.
Jeg har så prøvet at lægge ham til modsatte bryst, men der sker meget ofte det samme. Jeg tænker om det er min nedløbsrefleks den er gal med og i så fald, hvad jeg kan gøre?
Jeg har også prøvet at lægge ham i de forskellige stillinger, men synes kun lige det går godt de to første minutter.
Han er meget temperamentsfuld, og der skal ikke meget til før han skriger øredøvende højt.
Der er to ting jeg mistænker kan ha med spisningen at gøre, men det må være din vurdering, med din erfaring, der kan fortælle mig, om du mener det kan have nogen betydning for amningen ? -
- Jeg mistænker at han måske sutter for meget på sutten - og da han græder MEGET højt, når han græder, får han tit sutten her.
- Eller at vi for et par uger siden begyndte at svøbe ham og putter ham til lyden af en hårtørrer - dette gør vi stort set hver gang han skal sove, da han ellers ligger og fægter rundt med armene og stort set ikke kan få noget ud af søvnen.
Han sover dog en del længere lure, end han gjorde de første 3-4 uger, hvor han ofte kunne være vågen i 7-8 timer i træk om dagen. Det er han heldigvis ikke mere, men så tænker jeg om søvnen ligefrem frarøver ham nogle vigtige måltider?
En overgang prøvede jeg at amme ham hver 3 time, men det er jeg holdt op med, da han tog så fint på.
Tænker også på om jeg nu rent faktisk har mælk nok, for jeg endnu ikke prøvet at malke helt ud - har overvejet at købe en maskine, der er vist noget med at det også kan være med til at øge produktionen?
Jeg ved ikke om mit brev er til at finde hovede eller hale i, men synes det var lidt svært at vide helt, hvor meget du har behov for at vide?
Mange hilsner
Anja