Brev:
Fravænning natamning
11. marts 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Fravænning natamning
Kære Helen,
Først og fremmest, tak for dine altid så omsorgsfulde svar - de hjælper én at se tingene klarere.
Jeg har en svær situation lige nu - natamning.
Det har aldrig været et problem for os - også selvom han altid har været en overordentlig hyppig ammer.
Jeg har svært ved at følge natammestop-råd, da de jo henvender sig til små babyer - og det er min tumling jo ikke mere...
Min situation er, at jeg har forsøgt at fravænne ham amningen for 2 dage siden.
Det gik nogenlunde fordi jeg kunne forklare, at når det er nat, så sover vi og når det er morgen så kan vi hygge :)
Min begrundelse er, at jeg føler ikke længere samme glæde - og hans nat-amninger begyndte at være ekstreme (dvs. han slap aldrig og jeg blev holdt vågen i akavede og ikke så ryg-nænsomme stillinger). Jeg fik mindre og mindre søvn og blev mere irritabel - og til sidst begyndte det at ligne ren udmattelse (blev svimmel, havde kvalme etc - og nej, er ikke gravid :)).
Så jeg bliver nødt til at sætte mit helbred først - da jeg er en periodisk enlig mor, og har ingen til at hjælpe hvis jeg en dag skulle blive rigtig syg.
Jeg er afklaret med at stoppe natamningen, selvom jeg altid har forestillet mig at det ville være ham der ville gøre det først - men han har på intet tidspunkt vist at der snart var en ende.
Jeg har behov for hjælp til at tyde hans kraftige reaktion(er) og hjælp til hvordan jeg kan gøre det mest nænsomt, for mit hjerte brister hver aften hvor han bliver så vred, så ked og så trist.
Blot for at give dig de generelle oplysninger:
- Han spiser alt - og meget og drikker gerne mælk
- Han har altid haft et ENORMT sutte-tryghedsbehov (ingen sut, klapvogn,sele etc) - kun mors arme - som sundhedsplejersken opdagede da han var 14 dage gammel
- Han trives rigtigt godt i vuggestuen og er meget udadvendt og glad
- Hans far er udstationeret - men til daglig viser han ikke savn, og vi gør alt hvad vi kan for at han ikke skal 'mærke' hans fravær for voldsomt (ringer, ser billeder, har billeder af far i alle rum)
Aftenritual:
- Vi aftenhygger med bad, eller synger sange.
- Han kommer senest i seng 18.30 - så fortæller jeg om dagen der gik, så han kan falde til ro
- Eftersom han ikke kan amme - så beder han om MEGET vand - så det får han
- Vi ligger tæt sammen og synger 'Mester Jakob' som godnatsang
- Vi gør klar til at sove ved at hive dynen helt op under hagen og sige ' det er så hyggeligt/'slyggeligt' som han siger det :)
I løbet af dagen og timerne før, begynder jeg at forberede ham på at snart er det nat og snart er der ikke mere 'hygge'.
Så langt så godt - SÅ begynder tumlingeshowet. Jeg er fuldt ud klar over at han er igang med en rivende selvstændighedsfase.
Måneden før natamningen begyndte han at skrige og råbe. Dog forstår han, at det behøver man ikke - for han gentager samme sætning i normal tone-leje, når jeg har gjort ham opmærksom på at jeg sagtens kan høre ham :) Han glemmer blot hurtigt :)
Nu - skriger og råber han. Han bliver SÅ ked og vred. Jeg ligger ved siden af og siger at vi siger godnat til hyggetåren nu, men den er der igen om morgenen.
Her i aftes gik det helt galt - og det betyder, at jeg er i syv sind om jeg gør det rigtige - eller om jeg 'bare' skal lade ham nat-amme indtil jeg fysisk segner. Han er typen som bliver bundhysterisk hvis jeg prøver at berolige ham, holde ham, eller røre ved ham.
Så jeg har lært at være ved siden af ham - og bare lade ham rase ud, indtil han selv søger min kontakt.
I aftes slog han mig rigtigt hårdt - og sig selv også. Da han havde slået mig - så jeg bare på ham og var rigtig ked. Jeg sagde intet til ham - men så brød han helt sammen. Hans gråd ændrede sig til et dybfølt gråd og han begyndte at stress-græde (hyperventilere). Så holdt han om mig - og holdt mig tæt. Jeg ved han ikke forstår begrebet 'undskyld' - men hvis ovenstående ikke udtrykker det klart i hans barne/krops-sprog, så ved jeg ikke hvad gør. Jeg holdt ham selvfølgelig og sagde at det er ok at være ked eller vred. Man må bare ikke slå mor.
Så faldt han til ro - og ville have mig til at tørre hans tårer væk. Og så faldt han i søvn. Om 2 timer vågner han - og så vil jeg være tilbøjelig til at nat-amme ham - for ikke at gennemgå samme scenarie igen, for han bliver så tosset på mig når han vågner - og siger - 'mor væk'.. og vi har samme 'procedure', som før han vågnede.. og når han vågner med 1-2 timers mellemrum og hver beroligelse tager 30-40 min - er han frygtelig træt om morgenen.
Er dette den eneste måde? Jeg har forsøgt med alle 'no-cry' forslag - men de passer bare ikke rigtigt på ham. Det eneste jeg netop ikke ville, var en hysterisk og ked dreng - og jeg kommer til at føle mig som en fejlslagen mor, som måske burde have ventet til han var helt klar til at droppe nat-amningen.
Er der en anden indgangsvinkel til udfasning af nat-amning?
Jeg beklager længden og rodet i min mail - men havde selv svært ved at sætte hoved og hale i det..
Kærlig hilsen en ked mor, som vil have den hyggelige aftenstund tilbage med sin dreng.