Ammestop og søvnfordelingen i løbet af dagen

2. marts 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ammestop og søvnfordelingen i løbet af dagen

Kære Helen.

Så er første år med ny baby næsten slut. Det er gået hurtigt her 2. Gang, synes jeg.

I modsætning til mit første barn, har jeg denne gang fået en rigtig ammebaby:) Det har været ret fantastisk. Jeg troede egentlig ikke jeg var særlig vild med at amme, men hvor er det rart, når det går helt uproblematisk.

Jeg ammer fortsat ved sengetid, men min mand kan godt lægge baby uden, selvom hun ofte falder i søvn ved brystet, når jeg ammer. Så har hun sin slyngevugge.
Jeg ammer også om morgenen ved 5 tiden. Så kan hun ligge og halvsove og vi kan trække den en time til halvanden før vi står op. Men bryst kan ikke komme ud af munden i den periode:)

Om natten har min mand overtaget vagten. Min datter sover vist som babyer gør flest – nogle gange skal hun bare have et par vip en enkelt gang, andre gange er hun vågen og halvvågen mange gange. Jeg har konstateret at min mand er rigtig god til ikke at ’forstyrre’ hende, han træder absolut kun til, når hun for alvor ikke kan klare den selv. Det er han bedre til end mig, så der har vi en god fordeling.

Vi nærmer os at jeg gerne vil stoppe helt med at amme.
Hvordan tror du bedst jeg klarer den kl. 5? Er det noget med at stå op når hun vågner og skriger i stedet for at forsøge at få hende til at sove igen? Hun skriger meget! Og hvordan klarer jeg den i forhold til søvnfordelingen i løbet af dagen? Hun ...

Annonce

... sover pt. 2 lure, skal hun mon have en ekstra så?

Hun bruger ikke sut (vi har forsøgt, hun nægter) eller klud, og hun bryder sig faktisk ikke så meget om at man nusser og tager op og holder om i sovesituationer. Det har været lidt udfordrende, jeg synes faktisk det er svært at lade være, men hun bliver mere vred og grædende, når jeg gør det.

Jeg ved at det er lidt problematisk at vænne min datter til slyngevuggens bevægelser, og hun burde nok også ud af den (har den store). Men jeg var simpelthen så chokeret og slidt ned efter barn nummer et, som græd og græd om natten og aldrig sov, at jeg griber enhver mulighed for ikke at komme i samme situation igen. Og hun elsker den. Men jeg ved det godt – det er en dårlig vane. Ville bare lige sige det:)

Med venlig hilsen mor.

PS: Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej! Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed. Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder