Brev:
Putning uden amning - 0 mdr.
18. januar 2012
Alder:
0 mdr.
Putning uden amning - 0 mdr.
Hej Helen
Jeg er nu den glade mor til to dejlige unger - min store pige på 3 1/2 og min lille dreng på 10 dage. Det er noget af en omvæltning, men indtil videre går alt ok.
Jeg prøver at balancere opmærksomheden ligeligt mellem de to i det omfang det kan lade sig gøre - og hver en chance, jeg har for at lege eller bare se en film eller læse en bog med den store, når den lille sover, bruger jeg.
Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal putte minlille dreng uden han falder i søvn ved brystet. Han spiser meget - og mest fra kl. 15 og frem mod ca. 23, hvor han gerne vil spise eller bare ligge ved brystet rigtig lang tid - over en time og gerne reelt spise en gang i timen. Dvs han hænger der næsten konstant i det tidsrum. Det er rigtig hyggeligt og jeg elsker at amme, og hvis ikke det lige var for min store pige ville det også være fint. Men da jeg også er nødt til at give hende lidt krammetid, så ville jeg gerne kunne amme ham i det ca 15 minutter, hvor han reelt spiser, og så putte ham på sofaen lige ved os eller i vuggen, som står i stuen.
Noglegange accepterer han at blive lagt - og sover godt i længere tid- dette er dog kun, når han er faldet godt i søvn ved brystet. Andre gange - hvor han ikke er faldet i søvn eller er faldet i søvn uden han har ligget en time hos mig, så vågner han og bliver ked af det, når jeg putter ham i lift eller vugge.
Jeg svøber ham altid tæt i dynen, men det hjælper kun sjældent uden bryst. Jeg vil egentlig gerne give ham en sut - men det lykkes bare rigtig dårligt. Han bliver nærmest helt blå af arrigskab, når jeg sidder tæt med ham i svøb - trygt og godt og roligt - og så tillader mig at give ham sutten - han gider ikke have den, selvom han næppe kan være sulten efter at have spist fra begge bryster i ihvertfald en halv time pr bryst. samme problem opstår, når det er far, der prøver. Vi har også prøvet at dryppe modermælk på - det hjælper ikke.
Så: har du en puttemetode, som kan virke, når nu han vågner efter en amning, så jeg ikke skal sidde med ham i armene konstant. Jeg ville elske at gøre det, men det duer ikke ift jeg også har en pige, der har brug for mig, selvom hun er stor.
Det jeg måske egentlig efterspørger er, om det egentlig er ok, jeg "bare" sidder med ham i mine arme og vugger ham og synger lidt for ham, selvom han skriger noget så ulykkeligt i 10 minutter eller mere, mens jeg sidder der med ham. Eller er der en bedre metode?
Har du et tip mht sutten?
Sidste ting: siden fødslen har han haft afføring i bleen, mens han sover - ofte efter en halv eller hel time, hvor han sover allerbedst. Det piner mig frygteligt at vække ham, men jeg kan ikke få mig selv til at lade ham sove med fyldt ble. Jeg prøver at skifte ham uden at flytte ham - men han vågner jo alligrvel - og så er det jeg ikke kan få ham til at sove videre uden at amme - lidt en ond cirkel.
Har du en holdning til, hvad der er bedst her?
Tusinde tak.
Med venlig hilsen
Mor til to