Putning uden amning - 0 mdr.

18. januar 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Putning uden amning - 0 mdr.

Hej Helen

Jeg er nu den glade mor til to dejlige unger - min store pige på 3 1/2 og min lille dreng på 10 dage. Det er noget af en omvæltning, men indtil videre går alt ok.

Jeg prøver at balancere opmærksomheden ligeligt mellem de to i det omfang det kan lade sig gøre - og hver en chance, jeg har for at lege eller bare se en film eller læse en bog med den store, når den lille sover, bruger jeg.

Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal putte minlille dreng uden han falder i søvn ved brystet. Han spiser meget - og mest fra kl. 15 og frem mod ca. 23, hvor han gerne vil spise eller bare ligge ved brystet rigtig lang tid - over en time og gerne reelt spise en gang i timen. Dvs han hænger der næsten konstant i det tidsrum. Det er rigtig hyggeligt og jeg elsker at amme, og hvis ikke det lige var for min store pige ville det også være fint. Men da jeg også er nødt til at give hende lidt krammetid, så ville jeg gerne kunne amme ham i det ca 15 minutter, hvor han reelt spiser, og så putte ham på sofaen lige ved os eller i vuggen, som står i stuen.

Noglegange accepterer han at blive lagt - og sover godt i længere tid- dette er dog kun, når han er faldet godt i søvn ved brystet. Andre gange - hvor han ikke er faldet i søvn eller er faldet i søvn uden han har ligget en time hos mig, så vågner han og bliver ked af det, når jeg putter ham i lift eller vugge.

Jeg svøber ham altid tæt i dynen, men det hjælper kun sjældent uden bryst. Jeg vil egentlig gerne ...

Annonce

... give ham en sut - men det lykkes bare rigtig dårligt. Han bliver nærmest helt blå af arrigskab, når jeg sidder tæt med ham i svøb - trygt og godt og roligt - og så tillader mig at give ham sutten - han gider ikke have den, selvom han næppe kan være sulten efter at have spist fra begge bryster i ihvertfald en halv time pr bryst. samme problem opstår, når det er far, der prøver. Vi har også prøvet at dryppe modermælk på - det hjælper ikke.

Så: har du en puttemetode, som kan virke, når nu han vågner efter en amning, så jeg ikke skal sidde med ham i armene konstant. Jeg ville elske at gøre det, men det duer ikke ift jeg også har en pige, der har brug for mig, selvom hun er stor.

Det jeg måske egentlig efterspørger er, om det egentlig er ok, jeg "bare" sidder med ham i mine arme og vugger ham og synger lidt for ham, selvom han skriger noget så ulykkeligt i 10 minutter eller mere, mens jeg sidder der med ham. Eller er der en bedre metode?

Har du et tip mht sutten?

Sidste ting: siden fødslen har han haft afføring i bleen, mens han sover - ofte efter en halv eller hel time, hvor han sover allerbedst. Det piner mig frygteligt at vække ham, men jeg kan ikke få mig selv til at lade ham sove med fyldt ble. Jeg prøver at skifte ham uden at flytte ham - men han vågner jo alligrvel - og så er det jeg ikke kan få ham til at sove videre uden at amme - lidt en ond cirkel.

Har du en holdning til, hvad der er bedst her?

Tusinde tak.

Med venlig hilsen
Mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39