Grønne bleer

2. december 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Grønne bleer

Kære Helen.

Vores datter er 4 mdr. og bliver ammet fuldt. Hun har haft grønne bleer stort set uafbrudt siden fødslen. Vi nåede lige at opleve et par dage med "remoulade-bleer" i løbet af de første 14 dage, inden de skiftede farve. Dette skete samtidig med, at hun havde maveknep og græd meget - dog oftest kun eftermiddag og aften.

Vi henvendte os til lægen adskillige gange, men hver gang med den samme forklaring om, at nogle babyer blot har sværere ved at fordøje mælken, og at det ville blive bedre, når hun var igennem de første tre måneder. Og i øvrigt sagde lægen, at så længe vores datter ellers trivedes, tog fint på og ikke havde feber, så "var grønne bleer ikke farlige".

Vi væbnede os med tålmodighed, men da maveknebene fortsatte, tog vi andre midler i brug og startede hos kiropraktor, da hun var 5 uger. Siden har vi gået til behandlinger jævnligt og i et yderligere forsøg på at komme de grønne bleer til livs, har vi igennem længere tid givet hende probiotiske dråber, BioGaya, giver hende massage og jeg har droppet alle former for mælkeprodukter i min kost for at sænke laktoseindholdet i brystmælken. Som en sidste ting har vi stoppet med d-dråber (multitabs) i tre dage for at se, om det havde en effekt - det havde det ikke.

Effekten af en eller flere af de ovenstående indsatser har dog ...

Annonce

... heldigvis været, at vi har en meget gladere datter uden mavekneb, som helt klart trives, men som ikke længere tager så meget på i vægt og vigtigst - de grønne bleer er der stadig :-(

Kun en kort periode på et par uger var de mere gule (omkring 3 mdr.'s alderen), men så var vi hurtigt tilbage til den grønne farve igen. Dette skete samtidig med, at hun begyndte at "kræve mere mad", hvor jeg opjusterede min mælkeproduktion.

Derudover kan jeg fortælle, at i starten var ammeseancerne lange, men den seneste måned, kan hun spise på 3-10 min i løbet af dagen (længere om aftenen) og bliver sur, hvis jeg lægger hende til igen. Her tænker jeg, at hun ofte får mest af formælken, men det skal siges, at jeg lægger hende til samme bryst 2-3 gange (dog med lange pauser indimellem).

Problemet er, at vi simpelthen ikke forstår, hvorfor de grønne bleer forsat er der. Og nu har hun så været forkølet (for anden gang) i 3 uger, så vi er også bekymrede for, om dette kan være et udtryk for et ringe immunforsvar, da hun ikke optager tilstrækkelige næringsstoffer fra mælken pga. den dårlige fordøjelse.

Vi håber, du kan hjælpe os med at løse gåden om de grønne bleer og vil give os dit bud på, hvordan vi kan hjælpe vores datter til en sundere fordøjelse - og måske et bedre immunforsvar.

På forhånd mange tak ! :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder