Nedtrapning af amning - 5 mdr.

28. november 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Nedtrapning af amning - 5 mdr.

Kære Helen

Nu er vores dreng på fredag 5 måneder og nærmer sig hastigt de 9 kg! Han er indtil nu fuldammet – jeg synes han vokser meget stærkt og springer nærmest fra den ene kurve til den anden (han vejede 3500 g ved fødslen) – kan et ammebarn tage for hurtigt på? Og har du egentlig til at se hans vækstkurve som jeg har lavet i ”Livets Bog” på din hjemmeside?

Jeg skriver til dig nu, fordi vi de sidste par dage er begyndt at lege lidt med grød. Han trives jo mere end godt på min mælk endnu, men jeg vil gerne give ham lidt smagsoplevelser og tilvænning inden han reelt får brug for skemad omkring 6 måneder og han virker interesseret. Han har kun fået meget lidt indtil nu, men synes det er sjovt og er ivrig for at få det i munden, så jeg må sige stop for at han kan vænne sig langsomt til det.

Når han bliver gammel nok, skal skemaden jo erstatte noget af amningen. Jeg ser ofte at dit og andres forslag til dagsrytmer går ud på at det er natamningen der skæres ned på først. Det kunne jo også være dejligt, men nu er det jo sådan jvf mine tidligere indlæg, at jeg allerede nu er i arbejde på ...

Annonce

... halvtid (arbejder formiddage) og de dage jeg er på kontoret er han og barnepigen med. Det går okay men der er ingen tvivl om at det er bedst for ham herhjemme – turene frem og tilbage ødelægger ofte hans dagsrytme og laver rod i søvnen – så for hans skyld ser jeg frem til at jeg kan tage af sted i 5 timer om formiddagen, når han kan undvære mit bryst så længe ad gangen.

Spørgsmålene er så:

Hvornår kan jeg regne med at han kan undvære mit bryst om formiddagen?

Kan man starte med at skære formiddagsamningen væk frem for f.eks natamingen?

Hvor mange gange dagligt er det normalt at man ammer når de er f.eks 6 og 7 måneder?

Som det er nu tæller jeg ikke som sådan amninger, han får, når han trænger og det er ved at være varmt her nu, så han har jo brug for væske. Jeg vil dog tro at jeg i løbet af dagen (og natten) stadig ammer ca hver 2. eller 3. time.

Bør jeg være lidt mere skemalagt med mine ammetidspunkter og f.eks bare give vand hvis han virker tørstig ind imellem?

Blot disse spørgsmål forud for overgangen til et nyt kapitel i vores drengs liv.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder