Brev:
Nedtrapning af amning - 5 mdr.
28. november 2011
Alder:
5 mdr.
Nedtrapning af amning - 5 mdr.
Kære Helen
Nu er vores dreng på fredag 5 måneder og nærmer sig hastigt de 9 kg! Han er indtil nu fuldammet – jeg synes han vokser meget stærkt og springer nærmest fra den ene kurve til den anden (han vejede 3500 g ved fødslen) – kan et ammebarn tage for hurtigt på? Og har du egentlig til at se hans vækstkurve som jeg har lavet i ”Livets Bog” på din hjemmeside?
Jeg skriver til dig nu, fordi vi de sidste par dage er begyndt at lege lidt med grød. Han trives jo mere end godt på min mælk endnu, men jeg vil gerne give ham lidt smagsoplevelser og tilvænning inden han reelt får brug for skemad omkring 6 måneder og han virker interesseret. Han har kun fået meget lidt indtil nu, men synes det er sjovt og er ivrig for at få det i munden, så jeg må sige stop for at han kan vænne sig langsomt til det.
Når han bliver gammel nok, skal skemaden jo erstatte noget af amningen. Jeg ser ofte at dit og andres forslag til dagsrytmer går ud på at det er natamningen der skæres ned på først. Det kunne jo også være dejligt, men nu er det jo sådan jvf mine tidligere indlæg, at jeg allerede nu er i arbejde på halvtid (arbejder formiddage) og de dage jeg er på kontoret er han og barnepigen med. Det går okay men der er ingen tvivl om at det er bedst for ham herhjemme – turene frem og tilbage ødelægger ofte hans dagsrytme og laver rod i søvnen – så for hans skyld ser jeg frem til at jeg kan tage af sted i 5 timer om formiddagen, når han kan undvære mit bryst så længe ad gangen.
Spørgsmålene er så:
Hvornår kan jeg regne med at han kan undvære mit bryst om formiddagen?
Kan man starte med at skære formiddagsamningen væk frem for f.eks natamingen?
Hvor mange gange dagligt er det normalt at man ammer når de er f.eks 6 og 7 måneder?
Som det er nu tæller jeg ikke som sådan amninger, han får, når han trænger og det er ved at være varmt her nu, så han har jo brug for væske. Jeg vil dog tro at jeg i løbet af dagen (og natten) stadig ammer ca hver 2. eller 3. time.
Bør jeg være lidt mere skemalagt med mine ammetidspunkter og f.eks bare give vand hvis han virker tørstig ind imellem?
Blot disse spørgsmål forud for overgangen til et nyt kapitel i vores drengs liv.
Med venlig hilsen
Mette