Brev:
Amning og afvænning
15. november 2011
Alder:
6 mdr.
Amning og afvænning
Hej Helen,
Vi er lykkelige forældre til vores datter på næsten 6 måneder, hun er meget glad, aktiv og bevæger sig næsten konstrant når hun er vågen. Hun vejer 7960g og måler 66cm.
Vi er bosat i udlandet og nyder godt af alle de hjælpsomme og informative internet sider og artikler, så tak for alle de mange gode artikler mm.
Det er dog svært at finde artikler der helt præcist passer på vores situation, så derfor nogle spørgsmål, som vi håber du kunne være sød og svare på:-)
Vores datter er blevet fuld ammet lige siden fødslen.
Hvad er din efaring ang. vores datters konstante bevægelse med arme og ben som hun har gjort lige siden hun var inde i maven og endtil nu? Hun sover dog ganske roligt om natten og om dagen uden at bevæge sig mere end andre børn.
Vi startede med at give vores datter grød efter 4 måneder, kun til middag, gradvis mere og mere. Hun spiser nu ca. 1 dl grød og bliver efterfølgende ammet. Typisk ser dagen således ud:
Amning kl 07:00
Sover kl 09:30 ca. 20-30 min
Grød og amning kl 11:00
Sover kl 12:00 ca. 1 time
Amning kl 14:30
Sover kl 15:30 ca 20–30 min
Amning kl 17:30
Flaske kl 19:00 50/50% brystmælk/NAN ca 260 ml total.
Bliver lagt i seng kl 20:00
Vågner som regel 1 gang i løbet af natten mellem kl 02:00 – 04:00 og bliver ammet. Sover dog nogle gange igennem til kl 07:00.
Vores spørgsmål går på hvordan du synes dagen ser ud og hvad du synes vores næste trin skal være?
Vi havde selv tænkt at starte op med grønsager i forbindelse med spisningen kl 17:00 og bibeholde efterfølgende amningen for en tid endnu. Flasken kl 19:00, der har vi tænkt os at reducer brystmælken gradvis med mere NAN så hun inden en uge kun får flaske med NAN før hun ligges til at sove.
Planen er at stoppe amning helt omkring midt-slut Dec når hun ca er 7 1/2 månede.
I hvilken rækkefølge synes du vi skal stoppe amningen? Første amning der erstattes helt med NAN bliver den kl 19:00, næste amning vi havde tænkt at erstatte med NAN er natte amningen. Dernæst havde vi tænkt at stoppe anmingen i række følgen: kl 14:30. kl 17:30, kl 11:00 og sidste amning kl 07:00. Hvad synes du om denne plan?
Et spørgsmål omkring brystmælk, hvordan er det efter din mening bedst og mest sikker med mindst risiko for brystbetændelse og smerter at reducer mælke produktionen?
Med venlig hilsen
Den engageret far og mand