Ammestop og dagplejestart

8. september 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ammestop og dagplejestart

Hej Helen.

Tak for en god brevkasse.

Jeg har brug for din hjælp! Jeg er helt i vildrede ang. ammestop... min søn er nu 10 mdr og er lige startet i dagpleje for 14 dage siden. I den forbindelse er jeg blevet meget i tvivl om, hvornår og hvordan, jeg kan vænne ham af og hvor langsomt/hurtigt?!

Han har lige fra han blev født, været meget glad for bryst og er det stadig. Jeg har elsket at amme fra dag ét og synes, det er helt fantastisk med den kontakt der er mellem mor og barn ved amning. Dog har vi en tidshorisont herhjemme mht. ægoplægning med fryseæg på Skejby, og jeg skal være stoppet med at amme, inden vi går igang med projekt baby. Vi satser på at melde os klar til behandling senest til januar. Derfor er der en grund til at stoppe amningen inden da.

Jeg har forsøgt, at følge sundhedsstyrelsens anbefalinger om amning, dvs. ammet fuldt ud til han var 6 mdr. kun med enkelte smagsprøver af grød op til. Og lige pt. sigter jeg efter at amme delvist til han er ca. 1 år, som de også anbefaler, afhængigt af dit svar og din hjælp ;-)

Jeg kan prøve at beskrive vores dags amme forløb: når han vågner om morgenen, tager jeg ham ind i vores seng - han sover på sit eget værelse - og så får han hos mig en morgentår. Så står vi op og han får lidt grød, frugt osv. Så prøver jeg at strække den til om eftermiddagen inden han får mere hos mig. Så får han selvfølgelig rugbrød osv i stedet for. En gang imellem får han dog også en tår i løbet af dagen. Han efterspørger selv og på dage hvor han er lidt pjevset, vil han gerne have bryst konstant. Og jeg har haft det sådan, at det har været fri amning dvs. når han har haft brug for det. Men det er jo så også medvirkende til, at han er meget brystsøgende.

Når han f.eks bliver passet hos min mor i løbet af dagen, har det aldrig været et problem for ham at undvære, det er kun når jeg er i nærheden, at han naturligt nok efterspørger mig. Han bruger ikke sut og tager ingen flaske, så han bruger også mig som trøster/sut.

Om aftenen er vi inde på et totalt skråplan: han falder i søvn ved brystet og skriger ganske enkelt i timevis hvis der ikke er udsigt til mælk/bryst. Igen - han tager ikke flaske eller sut, så vi har ingen erstatning for mig. Jeg har købt din bog "sådan får du dit barn til at sove" og prøvet mig frem et utal af gange med hånd på kind, bamse, klud osv i stedet for og lirke brystet ud osv, men ingenting har virket. Nok ikke fordi, det ikke virker, men fordi jeg simpelthen ikke kan bære, at han skal græde sig i søvn. Det skriver du også, at du er imod.

Vi har prøvet flere gange, at lade min ...

Annonce

... kæreste putte ham, men så snart han opdager, at han er ved at blive puttet uden mig/bryst, så starter koncerten.
Det har virkelig været ved at bekymre mig til døde, hvordan vi kommer ud af denne situation. Jeg synes jo ikke han skal straffes, ved at blive nægtet bryst, fordi vi har lavet en fejl...?

Vi har jo vænnet ham til at falde i søvn ved brystet, fordi han havde meget ondt i maven, da han var spæd og det eneste der virkede, var at ligge i sengen og amme ham i søvn. Så tænkte vi, at det kunne vi altid lige vænne ham fra, MEN men men, nu står vi her i denne situation. Han er så afhængig af mig, at ingen andre kan putte, ikke engang far. Om natten får han også stadig bryst 2-4 gange. Hver gang han vågner får han en tår, ellers kan han ikke falde i søvn igen og begynder at græde.
Og nu er han startet i dagpleje. Jeg har hele tiden tænkt, at det nok kom helt naturligt, at han blev vænnet fra, når han startede, fordi jeg ikke længere er disponibel hele tiden. Og fordi det som sagt ikke har været et problem for ham at undvære, når han er hos min mor...

Men han skriger simpelthen fra det øjeblik, vi kommer indenfor døren og til jeg kommer igen. Jeg skal først starte arbejde d.1 okt, så vi har god tid til indkøring. Den første uge dvs. sidste uge, var jeg der sammen med ham i en times tid og det gik fint... Da jeg så skulle gå i denne uge, flexede han simpelthen fuldstændig. Han har grædt hver dag i denne uge uafbrudt næsten. Det er frygteligt at hente et barn, der er så ulykkeligt, at han næsten ikke kan få vejret.

Og nu kommer spørgsmålene så:

Er det min skyld???
Skulle jeg have vænnet ham af inden dagpleje? Er det fordi han mangler mig/mælken?
Og skal han vænnes helt eller kun delvist fra?

Jeg mener, at have læst noget om, at man skal stoppe helt, når de skal afvænnes, da de ikke formår at forstå, hvorfor de må få på nogle tidspunkter af døgnet og ikke andre?

Jeg kan bare næsten ikke se, at der er andre måder at gøre det på, end at give ham en kold tyrker og lade far tage over? Selvom det slet ikke er sådan, jeg ønsker det skal foregå. Det gør så ondt indeni, når han græder og græder og bare kun vil have mig og brystet.

Derfor er det trukket ud så længe, for jeg har ikke hjertet til at nægte ham det...

Hjælp! Hvad gør vi? Skal jeg vænne ham helt fra nu, hvis ja, hvordan gør vi, uden det bliver helt forfærdeligt?
Og kan det evt. give ham traumer el. lign. at slutte så brat?

Pyha. Ved godt det er mange spørgsmål på én gang, men som du nok kan læse, er jeg ret forvirret.

Håber du kan holde styr på det.

De bedste hilsener,
Linda.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre