Brev:
Ammer stadig meget om natten
20. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Ammer stadig meget om natten
Kære Helen
Så blev det min tur til at få råd - har godt nok din nyeste bog om søvn, men finder alligevel ikke helt hjælp der.
Min søn Gustav på 10 mdr (har også en dreng på næsten 3,5 år) ammer stadig ca, hver anden time om natten :-( og imorgen skal jeg begynde at arbejde igen, min barsel er slut og nu er det fars tur.
Vi prøvede tilbage i nov/dec 2010 at lade far tage over om natten så han kunne vænnes af med at natamme - vi gjorde det med vores første søn da han var 6 mdr og det gik meget meget smertefrit med kun 25 min stille gråd første nat og så var han afvænnet - men sådan er det ikke gået med Gustav. Som sagt prøvede vi i nov/dec at han blev ammet i søvn og fik igen i løbet af aften men fra midnat og frem til ved 5 tiden skulle han så sove, men det endte i 3 uger med skrigeri, ikke bare gråd med skrigeri, han har en meget intens og kraftig gråd og efter de 3 uger hvor han flere gange havde skreget i op til 3 timer af gangen uden pause hang ingen i familien sammen mere da vi jo ingen søvn havde fået. Han er utrolig glad og aktiv i dagtimerne, "festen" starter først når det er sengetid.
Hans rytme er således:
Vågner ved ca. 6.30 tiden +/-
Får havregrød eller anden grød og spiser som hovedregel meget godt. Får modermælkserstatning eller vand af kop og evt. et lille stykke frugt. Han leger og bevæger sig og efter 2-3 timer er han klar til første lur. Her sover han i alt fra 45. min til 2 timer men oftes ca 1,5 til 2 timer.
Når han vågner tilbydes han lidt vand eller modermælkserstatning eller mælk af kop. så leger vi og får frokost, son består af mos af pastinak/kartoffel/gulerod/rødbede eller broccoli med enten kylling/oksekød eller fisk, det bliver stavblendet, er det kun most med en gaffel ryger det meste ud igen, så jeg har fokuseret på at få mad i ham og stavblender der for sikker for meget ift hans alder (han har 8 tænder og er ok med mundmotorikken) han tilbydes ofte også lidt blødt rugbrød med pålæg men det sidder han bafe og maser i sine hænder :-).
Efter ca 2/2,5 timer er han klar igen til anden lur hvor han sover alt fra 45 min til 2 timer - oftes 2 timer så normalt vågner han efter sidste lur ved 15 tiden og er så vågen frem til 19/19.30 tiden. I denne vågne periode leger vi, spiser eftermiddagsmad som er tykmælk med frugt samt frugt stykker eller en skorpe. til aftensmad står den oftes på grød da han har fået "rigtig" mad til frokost. Grøden suppleres af mad fra vores aftensmad og han tilbydes selvfølgelig vand eller mælk til alle måltider og før og efter lur. Kl 19/19.30 tiden ammens han i søvn og jeg kan lægge ham i hans seng. og så starter feste...
Han sover alt fra 30 min til en times tid så vågner han første gang, men oftes kan far give ham hans sut og så sover han videre, han har den sidst begyndt at sove bedre først på aften, så efter far har givet sut efter han er vågnet op første gang sover han ca 3,5 time. så vågner han ved ca 23 tiden og her kan vi kun få ro på hvis jeg ammer, heldigvis ammer han på få min. så sover han 2 timer og ammes igen og så så yderligere 2 timer og ammes og fra ca. 4 tiden er han begyndt ofte at sovetil vi står op som sagt ca 6.30.
Vores sundhedsplejerske sage i nov/dec at vi skulle stoppe fordi han skreg for meget og når han ikke havde lært det efter 3 uger så ville han ikke lære det på den måde, hun havde desværre ikke andre løsningsforslag end at amme igen nu han alligevel ammede på få min.
Mit spørgsmål er nu - hvordan vænner vi ham af med at nat amme og hvor meget skal jeg amme ham? (han kan ikke finde ud af sutteflaske - vores første søn drak 200 ml modermælkserstatning inden han skulle sove i den alder - men Gustav bider bare i flasken og lader mælken løbe ud af mundvigen)
Håber du kan hjælpe jeg er MEGET træt da jeg jo ikke har sovet andet en 2-3 timer af gangen i 10 mdr.
Mange hilsner
Trine