Vokser ikke meget

22. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vokser ikke meget

Kære Helen

Jeg har lige et spørgsmål vedr min datters vægtstigning.

Hun blev født 3980g 52 cm. De første 2 måneder voksede hun fint og ved sidste sp besøg, som var den 18. jan. (da min datter var 2½mdr.), vejede hun 6100g og målte 61 cm. SP sagde at hun fulgte sin kurve.

Jeg har nu (hun er 3½ mdr, snart 4) vejet hende og hun vejer 6700g (bruger badevægten og vejer først mig selv og dernæst os begge med hende i armene, trækker så min egen vægt fra vores vægt tilsammen) og målt hende til 63 cm (så præcist som jeg nu kunne). Jeg mener jeg har læst at børn i den alder skal tage ca. 200 gram på hver uge og det gør hun jo ikke lige nu. Skal jeg være bekymret?

Jeg er det ikke umiddelbart, da jeg synes hun trives og udvikler sig som hun skal, er smilende, griner højt og pludrer vældig meget, er opmærksom, er glad og tilfreds for det meste.

Hun ammes udelukkende, da jeg af frygt for at amningen kan gå i stå ikke ønsker at give mme (og fordi jeg ønsker at amme hende min. 1 år) Nogle gange får hun kun det ene bryst men andre gange også begge to i samme måltid. Hun bestemmer selv hvor meget. Men er hun faldet i søvn ved brystet, lægger jeg hende fra og over i vuggen. Jeg synes hun tømmer brystet ret hurtigt for ...

Annonce

... tiden. Jeg ved ikke om det er fordi der er mindre mælk eller om hun er blevet hurtigere til at tømme dem??

Jeg har ikke faste ammetider og venter således ikke på at der er gået 3-4 timer, men ammer når hun viser tegn på sult, og der er meget sjældent mere end 2½ timer mellem to amninger (kun om natten). Jeg har været syg de sidste par uger og haft en form for maveinfektion + feber et par dage. Derudover har jeg fået min menstruation. Kan de to ting have betydning for mælkemængden/kvaliteten?

Hun har gylpet enormt meget siden hun blev født og jeg har tit tænkt om der overhovedet kunne være mere tilbage i hende efter al den gylp. Men når hun nu voksede fint de første to måneder, så må hun jo have fået nok næring, til trods for gylp. Derudover er hendes afføring meget flydende, og ikke "grynet", som de første par måneder. Betyder det noget?

SKAL børn det første år følge samme kurve som ved fødslen? Jeg tænker, hverken jeg eller hendes far er særligt store/høje, og når hun nu blev født så stor (forholdsvis), betyder det så at hun skal blive ved med at være det ind til en bestemt alder?? Storbror skal jeg da slet ikke sammenligne med. Han fordoblede sin fødselsvægt da han var 1½ mdr gammel.

Venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina