Brev:
Vokser ikke meget
22. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Vokser ikke meget
Kære Helen
Jeg har lige et spørgsmål vedr min datters vægtstigning.
Hun blev født 3980g 52 cm. De første 2 måneder voksede hun fint og ved sidste sp besøg, som var den 18. jan. (da min datter var 2½mdr.), vejede hun 6100g og målte 61 cm. SP sagde at hun fulgte sin kurve.
Jeg har nu (hun er 3½ mdr, snart 4) vejet hende og hun vejer 6700g (bruger badevægten og vejer først mig selv og dernæst os begge med hende i armene, trækker så min egen vægt fra vores vægt tilsammen) og målt hende til 63 cm (så præcist som jeg nu kunne). Jeg mener jeg har læst at børn i den alder skal tage ca. 200 gram på hver uge og det gør hun jo ikke lige nu. Skal jeg være bekymret?
Jeg er det ikke umiddelbart, da jeg synes hun trives og udvikler sig som hun skal, er smilende, griner højt og pludrer vældig meget, er opmærksom, er glad og tilfreds for det meste.
Hun ammes udelukkende, da jeg af frygt for at amningen kan gå i stå ikke ønsker at give mme (og fordi jeg ønsker at amme hende min. 1 år) Nogle gange får hun kun det ene bryst men andre gange også begge to i samme måltid. Hun bestemmer selv hvor meget. Men er hun faldet i søvn ved brystet, lægger jeg hende fra og over i vuggen. Jeg synes hun tømmer brystet ret hurtigt for tiden. Jeg ved ikke om det er fordi der er mindre mælk eller om hun er blevet hurtigere til at tømme dem??
Jeg har ikke faste ammetider og venter således ikke på at der er gået 3-4 timer, men ammer når hun viser tegn på sult, og der er meget sjældent mere end 2½ timer mellem to amninger (kun om natten). Jeg har været syg de sidste par uger og haft en form for maveinfektion + feber et par dage. Derudover har jeg fået min menstruation. Kan de to ting have betydning for mælkemængden/kvaliteten?
Hun har gylpet enormt meget siden hun blev født og jeg har tit tænkt om der overhovedet kunne være mere tilbage i hende efter al den gylp. Men når hun nu voksede fint de første to måneder, så må hun jo have fået nok næring, til trods for gylp. Derudover er hendes afføring meget flydende, og ikke "grynet", som de første par måneder. Betyder det noget?
SKAL børn det første år følge samme kurve som ved fødslen? Jeg tænker, hverken jeg eller hendes far er særligt store/høje, og når hun nu blev født så stor (forholdsvis), betyder det så at hun skal blive ved med at være det ind til en bestemt alder?? Storbror skal jeg da slet ikke sammenligne med. Han fordoblede sin fødselsvægt da han var 1½ mdr gammel.
Venlig hilsen
Mor