Brev:
Amme- og søvnrytme - 3 mdr.
24. september 2010
Alder:
3 mdr.
Amme- og søvnrytme - 3 mdr.
Hej igen Helen!
Tak for dit svar ang. generende luft i maven. Jeg har i mellemtiden været til børnelæge med min søn, da min sundhedsplejerske synes det var en god ide. Lægen kom frem til at der ikke er noget galt med min søns mave, men at han havde lige rigelig med luft i maven. Hun anbefalede så at jeg kun ammer hver 3-4 time og at jeg lader ham sover alt det han kan om natten, uden at vække ham. Hun mente det ville give ham mere ro i maven.
Lige nu sover han 7 timer om natten uden at vågne, hvilket er dejligt. Derefter sover han et par timer efter amning i sengen, hvor han falder i søvn ved brystet. Om formiddagen sover han nu to timer, om eftermiddagen to timer og først på aftenen er det lidt forskelligt hvor længe han sover.
Mit spørgsmål er så hvornår i den vågne periode jeg skal lægge amningen. Skal det være når han vågner eller når han skal sove. Nogen gange bliver han for træt til at spise, når jeg ammer efter en 3-4 timer siden sidste amning. Og så når han simpelthen ikke at spise særlig meget før han falder i søvn. Den sidste uge har han kun taget 100 gr. på, hvilket vel er lige i underkanten.
Kan du ikke komme med en god rytme for en 3 mdr. gammel dreng der sover 7 timer om natten. Hvordan putter jeg min dreng om dagen, uden at han falder i søvn ved brystet. Det kan han godt begynde at lære i den alder han har nu ik? Han kan godt falde i søvn, hvis jeg står og svinger liften frem og tilbage, men det er ret hårdt efterhånden.
Håber du kan hjælpe. Jeg har ikke så mange at få erfaring fra, da jeg bor på Grønland og er lidt isoleret.
Mange hilsner BP