Brev:
Ammestop ja tak!
1. april 2010
Alder:
5 mdr.
Ammestop ja tak!
Kære Helen.
Jeg skriver angående min søn på 5 måneder. Han er en stor dreng, og årsagen til at jeg fremhæver dette, er at det er en del af forklaringen på mit ”problem”.
Som sagt stor dreng, da han blev født var han 4800 gram og 57 cm – sidst målt og vejet da han var 4 måneder til 8800 gram og 72 cm! Dette betyder selvfølgelig at han spiser godt, meget og ofte. Jeg har siden han var ca. 7 uger forsøgt at supplere med flaske, da hele min dag bestod af amning – op til 10 timer dagligt. Da jeg i forvejen har en søn på 3 ½ år, synes jeg ærlig talt, at amningen af lillebror gik meget ud over min tid med ham.
Derudover havde jeg en klar fornemmelse af ikke at kunne mætte ham tilstrækkeligt, da der ofte var kun 1½ time mellem natamningerne. Dette betød ekstremt søvnunderskud, manglende energi og overskud hos mig. Desværre er min lille dreng en meget bestemt herre, så flaske nægtede han. Jeg har over de sidste 3 måneder forsøgt at få ham til at tage flaske, med samme negative resultat. Han skriger og skriger og skriger uden at suge en eneste gang af flasken.
Jeg har forsøgt alt synes jeg. Jeg har prøvet, far har prøvet – 8 forskellige flasker, kop, ske – sundhedsplejersken har været og observere og give gode råd, men lige meget hjælper det. Han er AMMEbarn! Jeg besluttede mig at starte på grød da han var ca. 3½ måned. Dette var han tydeligvis slet ikke klar til. Han kunne ikke synke og kastede faktisk op nogle gang.
For 4 uger siden var det dog som om det pludselig vendte – han åbnede munden, førte tungen tilbage og spiste faktisk 2 – 3 flotte portioner dagligt. Oven i dette fik jeg ham for en uge siden til at drikke vælling af en kop med tud – første dag modvilligt og kun et par slurke, men på bare tre dage tog han grådigt og uden protester 180 ml inden sengetid. Men nu har den lille mand bestemt sig til, at han hverken vil have kop eller grød – han vil kun ammes.
Jeg orker ærlig talt ikke mere – det er en personlig beslutning, der bunder i den træthed jeg føler og ikke mindst dårlige samvittighed overfor min store dreng. Jeg har stort set ikke puttet ham de sidste 5 måneder, da det falder sammen med lillebrors amning! derudover kommer, at jeg med så stor en dreng at måtte har tabt mig betydeligt, på trods af at jeg gør hvad jeg kan for at indtage masser af enrgi og den rigtige!
Her til morgen har far forsøgt at give kop og flaske uden held– han har bevist at han kan suge af begge dele, hvilket jeg troede var en del af problematikken i starten. Nu virker det helt ærligt som om, han er helt ekstremt stædig. Han bare skriger og skriger, kommer nogle gange til at drikke en tår men skriger så videre. Vi har hørt så mange gange, at er han sulten nok, så skal han nok tage flasken. Jeg tvivler! 1 time og 45 minutter forsøgte vi, men han drak ingenting, på trods af stor sult. Nu er han puttet – uden mad – og vågner vel snart igen grundet sult.
Grøden er det samme. 4-5 halvhjertede mundfulde og så vil han ammes! Jeg ved nu, at han både evner at drikke og spise – men han vil ikke. Hvad kan vi gøre – hvor meget kan vi insistere?
En sundhedsplejerske anbefalede mig at alliere mig med en 3. part, der uden min tilstedeværelse skulle give ham flaske indtil det lykkedes. Dette har jeg ikke forsøgt, da jeg har været i tvivl om hvorvidt han overhovedet kunne drikke af flaske! Det er jeg ikke mere. Når vi sidder og kæmper med ham tænker jeg ofte på, at man af medicinske årsager kunne komme i en situation hvor han ikke kunne ammes længere – hvad ville man så gøre, jeg mener, så ville han jo være nødt til at overgive sig på et tidspunkt?
Jeg er desperat nu – det var en kæmpe lettelse da han drak af koppen, og det resulterede i 3 gode nætter for den lille mand og mig. I nat har jeg til sammenligning ammet ham 5 gange fra kl. 23.30 – 5. 30. Jeg har således ingen søvn fået i disse 6 timer, hvilket jo er helt uholdbart, når jeg skal fungere for min familie. Lad mig understrege at han ikke hyggespiser, men er sulten alle de gange han ammes!
I virkeligheden har jeg lyst til at flytte hjemmefra med min store dreng og så sige til far – ”make it work”. Det kan jeg naturligvis ikke, men puha, jeg er slidt nu.
Håber på lidt hjælp.
Mia