Væk fra natamninger

2. marts 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Væk fra natamninger

Hej Helen

Min datter er 9½mdr. gammel. Hun er sund og glad, men vi har desværre ikke helt styr på soveriet og natamningerne.

Mit største problem er at jeg om 2 uger (muligvis først 5 uger), pga. mit arbejde, skal være væk hjemmefra nogle nætter – og jeg ammer stadig om natten.

Hendes døgnrytme ser ca. således ud:
6.00 vågner – ligger og ”møffer” rundt
6.15 står op
6.30 havregryn m. mælk. (Hun vil ikke spise grød)
9.00 sover 1½-2timer
11.00 frokost – rugbrødsmadder, grøntsagsmos, broccoli buketter, tomater, avocado…
13.00 sover 1-2½time
15.00 frugt, yoghurt, brød m. smør
18.00 aftensmad – det samme som os, dog most eller blendet let og fingergrøntsager.
19.30 puttes (ammes inden putning)
22.00 vågner og græder – ammes
02.00 vågner – ammes og sover videre hos mig i sengen eller er vågen ½-1 time og falder først i søvn når far går lidt rundt med hende.
04.00 vågner – ammes og sover videre hos mig i sengen

Hun er lige startet i vuggestue for to uger siden og det går rigtig fint. Hun er glad, rolig og tillidsfuld.

Jeg er startet på arbejde og, som allerede nævnt, kommer der en periode, som starter om 2 uger (muligvis først 5 uger), hvor jeg skal være væk hjemmefra i nogle nætter – ikke mere end én nat ad gangen.

Vi er kommet ind i en rytme med at jeg ammer hende lige inden hun puttes og falder helt til ro ved brystet, hvorefter jeg lægger hende i sin seng mere eller mindre sovende. Vi forsøger at ændre det ved at amme hende i nede i stuen, lægge hende i sengen i vågen tilstand, synge godnat sang, tale roligt til hende og vente på at hun falder i søvn. Det ender dog oftest med en sur lille pige, som først vil sove når hendes far går rundt ...

Annonce

... med hende.

Som du kan se af den beskrevne døgnrytme ammer jeg også nogle gange i løbet af natten. Egentlig har jeg det fint med at amme hende nogen tid endnu, men mit arbejde kommer lidt på tværs og det bliver også nogle lidt for hårde nætter når hun ikke umiddelbart falder i søvn igen bagefter. Flere har sagt til mig, at ved at stoppe natamningerne er sandsynligheden for at hun sover igennem større.

Vi prøver at holde hende fra natamningerne. Min mand sover i samme værelse som hende mens jeg sover i vores soveværelse. Min mand giver hende lidt vand når hun vågner og forsøger at berolige hende og få hende til at falde i søvn igen. Det lykkes dog ikke altid og ender alligevel med amning. Jeg fornemmer egentlig ikke at der er noget særligt mælk til hende de sidste gange jeg ammer hende i løbet af natten.

Jeg ville gerne hjælpe hende til at sove mere sammenhængende… jeg bliver nok også nødt til at stoppe nat amningerne pga. mit arbejde. Min mand foreslår at vi kan fortsætte natamningerne, også tager han ”slåskampen”, de par nætter hvor jeg er væk. Jeg er dog noget usikker på om det er en god ide?

Mange anbefaler at jeg stopper amningen fra den ene aften/nat til den anden og tager den gråd der følger med, også til gengæld får en datter som sover igennem.

Jeg vil meget gerne høre din mening om det og håber du kan komme med nogle gode råd omkring putteritualet og natamningerne, så vi måske kan få lidt mere ro på nætterne og få skåret amningerne væk. Kan jeg både skære natamningerne og amingen inden hun puttes væk eller skal vi starte med natamningerne? Hvis jeg stopper amningerne skal hun så have flaske i stedet?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Bodil

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet