Brev:
Væk fra natamninger
2. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Væk fra natamninger
Hej Helen
Min datter er 9½mdr. gammel. Hun er sund og glad, men vi har desværre ikke helt styr på soveriet og natamningerne.
Mit største problem er at jeg om 2 uger (muligvis først 5 uger), pga. mit arbejde, skal være væk hjemmefra nogle nætter – og jeg ammer stadig om natten.
Hendes døgnrytme ser ca. således ud:
6.00 vågner – ligger og ”møffer” rundt
6.15 står op
6.30 havregryn m. mælk. (Hun vil ikke spise grød)
9.00 sover 1½-2timer
11.00 frokost – rugbrødsmadder, grøntsagsmos, broccoli buketter, tomater, avocado…
13.00 sover 1-2½time
15.00 frugt, yoghurt, brød m. smør
18.00 aftensmad – det samme som os, dog most eller blendet let og fingergrøntsager.
19.30 puttes (ammes inden putning)
22.00 vågner og græder – ammes
02.00 vågner – ammes og sover videre hos mig i sengen eller er vågen ½-1 time og falder først i søvn når far går lidt rundt med hende.
04.00 vågner – ammes og sover videre hos mig i sengen
Hun er lige startet i vuggestue for to uger siden og det går rigtig fint. Hun er glad, rolig og tillidsfuld.
Jeg er startet på arbejde og, som allerede nævnt, kommer der en periode, som starter om 2 uger (muligvis først 5 uger), hvor jeg skal være væk hjemmefra i nogle nætter – ikke mere end én nat ad gangen.
Vi er kommet ind i en rytme med at jeg ammer hende lige inden hun puttes og falder helt til ro ved brystet, hvorefter jeg lægger hende i sin seng mere eller mindre sovende. Vi forsøger at ændre det ved at amme hende i nede i stuen, lægge hende i sengen i vågen tilstand, synge godnat sang, tale roligt til hende og vente på at hun falder i søvn. Det ender dog oftest med en sur lille pige, som først vil sove når hendes far går rundt med hende.
Som du kan se af den beskrevne døgnrytme ammer jeg også nogle gange i løbet af natten. Egentlig har jeg det fint med at amme hende nogen tid endnu, men mit arbejde kommer lidt på tværs og det bliver også nogle lidt for hårde nætter når hun ikke umiddelbart falder i søvn igen bagefter. Flere har sagt til mig, at ved at stoppe natamningerne er sandsynligheden for at hun sover igennem større.
Vi prøver at holde hende fra natamningerne. Min mand sover i samme værelse som hende mens jeg sover i vores soveværelse. Min mand giver hende lidt vand når hun vågner og forsøger at berolige hende og få hende til at falde i søvn igen. Det lykkes dog ikke altid og ender alligevel med amning. Jeg fornemmer egentlig ikke at der er noget særligt mælk til hende de sidste gange jeg ammer hende i løbet af natten.
Jeg ville gerne hjælpe hende til at sove mere sammenhængende… jeg bliver nok også nødt til at stoppe nat amningerne pga. mit arbejde. Min mand foreslår at vi kan fortsætte natamningerne, også tager han ”slåskampen”, de par nætter hvor jeg er væk. Jeg er dog noget usikker på om det er en god ide?
Mange anbefaler at jeg stopper amningen fra den ene aften/nat til den anden og tager den gråd der følger med, også til gengæld får en datter som sover igennem.
Jeg vil meget gerne høre din mening om det og håber du kan komme med nogle gode råd omkring putteritualet og natamningerne, så vi måske kan få lidt mere ro på nætterne og få skåret amningerne væk. Kan jeg både skære natamningerne og amingen inden hun puttes væk eller skal vi starte med natamningerne? Hvis jeg stopper amningerne skal hun så have flaske i stedet?
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Bodil