Brev:
Nedtrapning af amning.. altid en kamp, eller ?
8. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Nedtrapning af amning.. altid en kamp, eller ?
Hej Helen
Her kommer lige et ? mere fra mig. August er 7 mdr og jeg ammer ham fortsat ca 6 gange i døgnet på ca flg tidspunkter:
19.00
22.30
03.00
05.00
09.00
14.00
Jeg er ved at lægge an til at tænke mere nedtrapning, men kan mærke jeg frygter at det bliver et stort drama og virkelig en kamp at skulle vænne ham fra særligt om natten. Og så tænker jeg også at jeg jo i princippet ikke har noget problem med at amme ham da det i regelen er meget kortvarigt og han falder hurtigt i søvn. MEN jeg ønsker heller ikke at fastholde ham i en vane der evt ikke er god for ham.
Helt overordnet vil jeg høre dig om din erfaring siger dig at det ofter bare ER en kamp man SKAL tage, eller om det også sker lidt af sig selv, fx ved at barnet simpelthen mister interessen?
Jeg havde jo lidt håbet på det sidste; dvs at det i takt med at hans indtag af fast føde øgedes ville komme naturligt at hans lydt til at blive ammet bare blev mindre og langsomt forsvandt. Men jeg hører de andre mødre fra fx mødregruppen fortælle om storskrigende børn om natten som nægtes brystet, og frygter at det måske bare ER det scenarie jeg skal kaste mig ud i ?
Nu har jeg først og fremmest droppet en amning om eftermiddagen og det går fint nok. Næste skridt havde jeg tænkt skulle være den inden formiddagsluren. og så fremdeles dvs dem om natten sidst. Jeg tror nemlig de bliver sværre da vanen måske er stærkere i den tilstand, hvor han faktisk stadig sover, og hvis han ikke får mælken ved brystst som han plejer, vågner helt op og pludselig er lysvågen. Hvad tænker du om hasn alder i fht tempoet mht nedtrapningen ?
Glæder mig meget til at få dit svar.
Kærlig hilsen
Jane