Bløder fra brystet og vil ikke tage flaske

17. januar 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Bløder fra brystet og vil ikke tage flaske

Hej Helen,

Jeg er ret frustreret over min situation, og håber derfor du har nogen forslag til, hvordan vi kommer videre.

Min dejlige datter er lidt over fem måneder og vejer ca. 6,1 kg. Hun er derfor en lille pige. De første to måneder havde jeg problemer med min amning (rifter/sår og svamp), og supplerede derfor med flaske så mit bryst kunne få ro. Derefter har jeg ammet fuldt ud.

Jeg har i snart tre uger haft sår på den ene brystvorte, og revner på det andet. Det gør derfor meget ondt at ligge hende til. Jeg ammer kun to gange i døgnet på det bryst med sår for at det kan få ro, men det hjælper ikke. Det er så slemt nu, at der er blod i mundvigene på hende hele tiden, mens jeg ammer fra det bryst. Hendes gylp er rød og senere mørkebrun i flere timer efter. Jeg synes det er meget voldsomt.

Vi har prøvet at få hende til at tage flaske, som vi gjorde i starten da hun blev født De første to gange tog hun ca. 50 ml., men siden har hun ikke ville tage den. Hun flytter hovedet, og når vi ...

Annonce

... har prøvet i lang tid nok bliver hun sur og skriger/græder. Vi har prøvet alle de forslag du også giver andre om introduktion til flaske, men uden held. Vi kan ikke forstå hvorfor vi ikke kan få hende til at tage flasken, da hun har taget den før både med mme og min mælk.

Vi er pga. situationen gået op på tre gange grød eller mos om dagen, hvor hun får en kop vand eller mme til.

Jeg er meget i tvivl, om hun får nok mælk lige nu. Tror du at hun vil få tilstrækkelig mælk, hvis jeg kun ammer fra et bryst? Hvor meget mælk skal de have i hendes alder?

Er det muligt at et barn i hendes alder, kan blive så god med kop, at hun i stedet kunne få mme på kop flere gange om dagen, således at kop erstatter amningen?

Vi har også overvejet om det var en løsning, at jeg helt stoppede med at amme hende, så hun blev nød til at tage flasken, hvis hun skal have mælk. Jeg bryder mig ikke om denne ide, men hvad synes du? Eller har du nogen andre forslag til hvordan vi kommer videre?

Hilsen en frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder