Brev:
Bløder fra brystet og vil ikke tage flaske
17. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Bløder fra brystet og vil ikke tage flaske
Hej Helen,
Jeg er ret frustreret over min situation, og håber derfor du har nogen forslag til, hvordan vi kommer videre.
Min dejlige datter er lidt over fem måneder og vejer ca. 6,1 kg. Hun er derfor en lille pige. De første to måneder havde jeg problemer med min amning (rifter/sår og svamp), og supplerede derfor med flaske så mit bryst kunne få ro. Derefter har jeg ammet fuldt ud.
Jeg har i snart tre uger haft sår på den ene brystvorte, og revner på det andet. Det gør derfor meget ondt at ligge hende til. Jeg ammer kun to gange i døgnet på det bryst med sår for at det kan få ro, men det hjælper ikke. Det er så slemt nu, at der er blod i mundvigene på hende hele tiden, mens jeg ammer fra det bryst. Hendes gylp er rød og senere mørkebrun i flere timer efter. Jeg synes det er meget voldsomt.
Vi har prøvet at få hende til at tage flaske, som vi gjorde i starten da hun blev født De første to gange tog hun ca. 50 ml., men siden har hun ikke ville tage den. Hun flytter hovedet, og når vi har prøvet i lang tid nok bliver hun sur og skriger/græder. Vi har prøvet alle de forslag du også giver andre om introduktion til flaske, men uden held. Vi kan ikke forstå hvorfor vi ikke kan få hende til at tage flasken, da hun har taget den før både med mme og min mælk.
Vi er pga. situationen gået op på tre gange grød eller mos om dagen, hvor hun får en kop vand eller mme til.
Jeg er meget i tvivl, om hun får nok mælk lige nu. Tror du at hun vil få tilstrækkelig mælk, hvis jeg kun ammer fra et bryst? Hvor meget mælk skal de have i hendes alder?
Er det muligt at et barn i hendes alder, kan blive så god med kop, at hun i stedet kunne få mme på kop flere gange om dagen, således at kop erstatter amningen?
Vi har også overvejet om det var en løsning, at jeg helt stoppede med at amme hende, så hun blev nød til at tage flasken, hvis hun skal have mælk. Jeg bryder mig ikke om denne ide, men hvad synes du? Eller har du nogen andre forslag til hvordan vi kommer videre?
Hilsen en frustreret mor