Brev:
Amning og søvn - 0 mdr.
15. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Amning og søvn - 0 mdr.
Kære Helen,
Vi er blevet forældre til fine lille Felix d. 27 december. Det er vores første barn og vi har derfor en masse spørgsmål og ting at lære :-)
Vi bor dog i Spanien og der er derfor dels nogle sproglige barrierer og dels en del kulturforskelle i forhold til børn og babyer og jeg håber derfor at kunne supplere med gode råd fra dig.
Jeg er i tvivl dels om amning og dels om hvordan vi får ham til at sove om natten.
Felix vejede 3800 gr ved fødslen og da vi blev udskrevet fra hospitalet efter 48 timer havde han tabt sig til 3530 gr. Han vejer nu i en alder af 19 dage ca 4100 gr. Jeg synes dog jeg har svært ved at vurdere om han får nok at spise. Ofte når jeg lægger ham til brystet spiser han med stor appetit de første 5-10 minutter hvorefter han døser hen.
Jeg prøver så at vække ham lidt dels ved at bøvse ham og dels ved at lave lidt 'gymnastik' - dvs bevæge hans ben og arme mens han ligger i mine knæ. Som regel vågner han så lidt op igen og kan fortsætte lidt med at spise. Det tager ofte op til en time på den måde hvor han hyggespiser lidt inden han til sidst slet ikke vil spise mere og bare vil sove med hovedet ved brystet. Jeg har dog svært ved at vurdere om han har fået tømt brystet (kan som regel godt mærke at brystet er mindre spændt, men synes ikke jeg kan mærke om det er rigtig tomt) og derved får den fede mælk.
Desuden har vi rigtig svært ved at få ham til at falde i søvn om aftenen. Indtil nu har han sovet nogle lange stræk om dagen på 3-5 timer og er forholdsvis nem at putte (han sover i sin barnevogn, da han nægter at falde til ro i sin vugge). Om aftenen har han vågnet ved 19-20 tiden hvor jeg ammer, han bliver skifter, får bad og jeg ammer igen, men han vil ikke falde til ro. Som regel bliver kl omkring midnat / et inden han falder i søvn - helst i vores seng og ved brystet.
Derefter vågner han omkring hver anden time. Hver gang han vågner ammer jeg ham i sengen og skifter ham (men kun hvis han har lavet bæ) men han spiser kun ganske kort og falder derefter i søvn ved brystet. Problemet er dog at hvis jeg så prøver at flytte på mig vågner han med det samme og bliver urolig. Han vil kun falde i søvn ved brystet og kun sove så længe jeg ligger i samme stilling - det er jo desværre bare ikke muligt, da jeg så ikke får sovet.
Jeg ved ikke om han sover så let og vågner så tit om natten fordi han ikke spiser nok hver gang? Ville det være en ide at prøve at pumpe mælk ud og give ham om aftenen eller natten? Jeg tror jeg har rimelig meget mælk, det løber i hvert fald tit ud af mig!
Håber du kan finde hoved og hale på vores problemer og glæder mig meget til at høre fra dig, da jeg er ved at være godt træt efter mange nætters mangel på søvn.
Mange hilsener
Lena