Brev:
Amning, vægttab, forbrænding
10. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Amning, vægttab, forbrænding
Hej Helen
Ja, så hører du fra mig igen, denne gang et spørgsmål der handler mere om mig, end om min datter.
Jeg tog en del på under graviditeten, da jeg det meste af tiden, var nødt til at ligge ned. De kilo prøver jeg at komme af med nu. Jeg tog lidt mere end 20 kilo på, og mangler endnu at tabe 7 før jeg er nede på før graviditetsvægt. Min datter er 3 måneder.
Jeg læste forleden på nettet, at man ikke må tabe sig for hurtigt når man stadig ammer, fordi det angiveligt kan gå ud over kvaliteten af mælken. Er det korrekt? Jeg har tabt hvad der svarer til ca 1 kg om ugen siden fødslen. Dette vægttab er egentlig ikke noget jeg har arbejdet særligt meget for - min appetit var meget lille, mens min datter var indlagt. Jeg har dog på fornemmelsen, at de resterende kilo er nogen der skal arbejdes for, eftersom det er ved at være et stykke tid siden, at vægten flyttede sig ned af.
Jeg er klar over, at man ikke må gå på en egentlig kur mens man ammer, men kan du sige noget overordnet om, hvor meget "kræver" at levere f.eks. en halv liter mælk på dag? På nettet har jeg nemlig også læst, at det først er efter babyens første 6 måneder, at man begnder at skulle bruge extra ressourcer på at lave modermælk.
Endelig har jeg en veninde der påstår, at alene amning forbrænder 500 kcal pr dag? Er dette noget du er enig i?
Det kunne været interessant at vide, for at jeg kan beregne ca hvor meget mad jeg kan indtage og stadig tabe mig en lille smule hele tiden :)
Tusind tak for de andre svar du har givet mig, de har været brugbare :)