Tager min for tidligt fødte datter nok på ?

3. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Tager min for tidligt fødte datter nok på ?

Hej Helen

Jeg har en datter på 3 måneder, som er født 3 måneder for tidligt pga moderkageløsning. Hendes fødselsvægt var lige under 900 gram. Hun har netop passeret termin.

Hun var indlagt 8 uger efter fødslen på neonatalafdeling, før vi kunne komme hjem.

Undervejs i forløbet har der ingen komplikationer været (7-9-13) Til udskrivningen sagde lægerne, at de betragtede det som et 'helt helt ukompliceret forløb'

Jeg var indlagt med min datter de sidste 4 dage af hendes indlæggelse med henblik på at etablere fuld amning. Det gik over al forventning, lægerne havde forberedt mig på, at jeg skulle være indlagt min. 14 dage. De første 2 dage blev hun kontrolvejet, derefter fik jeg at vide, at nu skulle jeg stole på mig selv og mærke efter hvordan hun havde det.

Min datter vejede 2315 gram, var 43 cm lang, og havde et hovedomfang på 33.2 cm den dag vi tog hjem fra hospitalet.

Jeg synes egentlig, at amningen har været relativ ukompliceret, selvom jeg naturligvis har været bekymret for, om hun fik nok at spise. Vi er så heldige, at vores sundhedsplejerske kan komme så tit der er behov for det, fordi jeg har født så tidligt.

Min 1. spørgsmål til dig går på vægt. Jeg er nemlig bevet rigtig bekymret og tænker konstant over, om hun mon vokser godt nok. Jeg er klar over, at jeg ikke kan sammenligne med børn født til tiden, men selv når jeg sammenligner med andre for tidligt fødte børn, synes jeg ikke hun vokser så stærkt.

Hun er idag korrigeret 5 dage gammel, og vejer nu knap 2900 gram, er 48 cm lang og har et hovedomfang på 36 cm.

Vi har været hjemme fra hospitalet i lige knap 6 uger, så dvs at hun tager ca 100 gram på pr uge. Det har til gengæld været meget regelmæssigt med de 100 gram pr uge, hun er blevet vejet undervejs. Vores sundshedsplejerske siger, at så længe hun følger sin egen kurve er alt ok. Jeg går ud fra, at det er det hun gør, når hendes vægtstigning trods alt er konstant. Men jeg er alligevel bekymret :(

Hun melder sig selv hver 3-4 time og vil have mad. Mellem 2 af måltiderne om natten, kan hun godt sove helt op til 5 timer. Lægerne sagde, at jeg ikke skulle vække hende, så længe hun tager på. Jeg har dog prøvet alligevel, men selvom der er gået 4 timer siden sidst, kan jeg ikke vække hende nok til at hun vil spise, hvis hun ikke vågner af sig selv.

Når jeg lægger hende til, er hun meget ivrig og sutter flot et stykke tid. Så falder hun hen. Så plejer jeg at trykke hende under fødderne for at vække hende, eller i hænderne. Hvis det ikke virker, går vi ud og får en ren ble. Hvis det heller ikke virker, vasker jeg hende i ansigtet med en halvkold klud. Det har de sagt på hospitalet, at jeg skulle. Det virker som regel godt nok til, at jeg kan få hende lagt til igen med succes.

På hospitalet har de sagt, at hun ikke må bruge mig som sut, og at jeg ...

Annonce

... derfor skal tage hende fra, efter ca en halv time. Men det er ikke altid at hun er mæt efter en halv time, og så lader jeg hende selvfølgelig spise længere tid.

Jeg har hørt, at hun skal have ca 500 ml pr dag, og hvis det skal fordeles på 7 måltider, er det jo ca 70 ml pr gang. Derfor prøvede jeg at give hende 70 ml udmalket mm i flasken, for at se hvor hurtigt hun ville blive sulten igen. Hun drak flasken med stor appetit, men vågnede til gengæld først 5 timer efter. Så jeg tror altså ikke, at hun normalt får så meget som 70 ml, da hun jo vågner oftere.

Jeg kan nævne, at da vi lå indlagt og hun fik sonde, tog hun i gennemsnit 250 gram på om ugen, fra hun begyndte at være i trivsel. Derfor ved jeg, at kvaliteten af min mælk må være i orden, hvis hun ellers får nok. Jeg er klar over, at det ikke er og ikke skal være det samme, at spise ved brystet, men jeg må indrømme, at de 100 gram om ugen bekymrer mig. Jeg har rigelig med mælk, jeg kan næsten altid trykke mere ud, efter hun har spist, og som oftest når hun kun at spise ved det ene bryst pr måltid.

Jeg er i tvivl om, hvor hurtigt jeg kan forvente at brystet er tømt? Jeg vil ikke tage hende over til det andet, inden hun har fået den fedende mælk. Men tit når hun er ved at falde hen, så kan det hjælpe at skifte bryst. Det er som om, at hun hellere vil vågne op til dåd, når hun får et bryst hvor mælken løber nemt, end når hun skal arbejde lidt mere for det.

Synes du, at det lyder ok, at hun ikke har en større vægtstigning? Hun virker tilfreds generelt og er ikke en pylret baby. Hun har gode vågne perioder, som oftest af ca 2 timers varighed, et par gange om dagen. Hun er glad for at være i armene, men kan også sagtens ligge vågen for sig selv og bare kigge. Hun gylper ikke nævneværdigt, og har afføring ca 3 gange dagligt. Tissebleerne er der også rigeligt af.

Her i julen har vi ikke har besøg af sundhedsplejersken, hun kommer først igen på fredag den 8. Jeg er kommet ind i en dårlig spiral, hvor det eneste jeg tænker på er, om jeg burde begynde at give hende supplerende flasker for i det mindste at have kontrol med hendes indtag et par gange om dagen. Jeg har ca 10 liter udmalket modermælk i fryseren, fra da hun var indlagt. Min produktion var meget større end hendes behov, og det kan jo komme hende til gode nu. Alligevel synes jeg at det vil være en glidebane, for vænner jeg hende til flasken, skal jeg jo finde en løsning, for de 10 liter er jo brugt på et tidspunkt. Jeg har et ønske om at amme så længe som overhovedet muligt, fordi jeg føler, at det måske kan kompensere for hendes alt for tidlige fødsel.

Undskyld, at mit brev virker rodet. Det er desværre sådan der ser ud i mit hoved lige nu. Jeg er glad for at jeg endelig fik mig oprettet - jeg kommer nok til at skrive en del til dig her i starten.

Venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor