Brev:
Mælk, rutine og andet for for tidligt fødte tvillinger
11. november 2009
Alder:
3 mdr.
Mælk, rutine og andet for for tidligt fødte tvillinger
Kære Helen
Jeg har fulgt med et stykke tid - og tak for dine gode råd. Nu er tiden kommet til at jeg også selv har brug for vejledning.
Jeg fik tvillinger d. 7. august (født på dag 34 +2 - så altså næsten 6 uger for tidligt). Vi blev udskrevet fra Rigshospitalet til Tidligt Hjemme Ophold (THO) allerede 10 dage senere, idet den eneste hjælp børnene havde brug for var sonde - de kunne ikke selv spise. De slap endeligt sonden d. 5. september - den sidste lange tid fik de dog kun 2 sondemåltider om dagen - de øvrige 6 måltider var ved brystet.
Igennem hele forløbet havde jeg lige lidt for lidt mælk - så de fik i starten ammemælk og efter at vi kom hjem MME i et måltid per dag.
Den seneste tid føler jeg igen, at jeg mangler mælk - særligt om aftenen ... derfor gir jeg nu tre supplerende flasker hver dag til tvillingerne. En kl. 12, en kl. 18 og en på et tidspunkt mellem kl. 20 og kl. 21.30 - alt efter hvor sultne de virker.
De har aldrig sovet særligt godt om dagen - men det gør de nu efter at jeg giver en flaske kl. 12 ... så tydeligt at de har været sultne.
De var hhv. 2200 gram og 46 cm, og 2300 gram og 45 cm ved fødsel og var nu 3 måneder gamle hhv. 4 kg og 58 cm og 4,4 kg og 59 cm .... de udvikler sig flot - kan holde deres hoveder, smiler, pludre, ser efter ansigter, lyd, lys - kan lide at blive trukket op (er mindre glade for at ligge på maven - men kan alligevel holde hovedet) - men er jo stadig meget små .... 3 måneder gamle (korrigeret alder dog kun 8 uger) og stadig i str. 56.
Nu til mit spørgsmål
Hvordan kombinerer jeg bedst bryst og flaske - jeg vil gerne fortsætte med at amme, men det er tydeligt at jeg ikke kan dække deres behov - så behov for supplering, men hvordan gør jeg bedst dette - således at det ikke forvirrer børnene, gør det lettest for mig selv og ikke forstyrre mælkeproduktionen?
Jeg vil også gerne vide hvordan jeg kan tvinge dem bedre ind i en rytme? De sover kun rigtigt godt, når de får flaske.
Med venlig hilsen
Marianne