Mælk, rutine og andet for for tidligt fødte tvillinger

11. november 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Mælk, rutine og andet for for tidligt fødte tvillinger

Kære Helen

Jeg har fulgt med et stykke tid - og tak for dine gode råd. Nu er tiden kommet til at jeg også selv har brug for vejledning.

Jeg fik tvillinger d. 7. august (født på dag 34 +2 - så altså næsten 6 uger for tidligt). Vi blev udskrevet fra Rigshospitalet til Tidligt Hjemme Ophold (THO) allerede 10 dage senere, idet den eneste hjælp børnene havde brug for var sonde - de kunne ikke selv spise. De slap endeligt sonden d. 5. september - den sidste lange tid fik de dog kun 2 sondemåltider om dagen - de øvrige 6 måltider var ved brystet.

Igennem hele forløbet havde jeg lige lidt for lidt mælk - så de fik i starten ammemælk og efter at vi kom hjem MME i et måltid per dag.

Den seneste tid føler jeg igen, at jeg mangler mælk - særligt om aftenen ... derfor gir jeg nu tre supplerende flasker hver dag til tvillingerne. En kl. 12, en kl. 18 og en på et tidspunkt mellem kl. 20 og kl. 21.30 - alt efter hvor sultne de virker.

De har aldrig sovet særligt godt om dagen - men det gør ...

Annonce

... de nu efter at jeg giver en flaske kl. 12 ... så tydeligt at de har været sultne.

De var hhv. 2200 gram og 46 cm, og 2300 gram og 45 cm ved fødsel og var nu 3 måneder gamle hhv. 4 kg og 58 cm og 4,4 kg og 59 cm .... de udvikler sig flot - kan holde deres hoveder, smiler, pludre, ser efter ansigter, lyd, lys - kan lide at blive trukket op (er mindre glade for at ligge på maven - men kan alligevel holde hovedet) - men er jo stadig meget små .... 3 måneder gamle (korrigeret alder dog kun 8 uger) og stadig i str. 56.

Nu til mit spørgsmål

Hvordan kombinerer jeg bedst bryst og flaske - jeg vil gerne fortsætte med at amme, men det er tydeligt at jeg ikke kan dække deres behov - så behov for supplering, men hvordan gør jeg bedst dette - således at det ikke forvirrer børnene, gør det lettest for mig selv og ikke forstyrre mælkeproduktionen?

Jeg vil også gerne vide hvordan jeg kan tvinge dem bedre ind i en rytme? De sover kun rigtigt godt, når de får flaske.

Med venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.