Brystafvænning

3. oktober 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Brystafvænning

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få et godt råd mht. afvænne mit 18 måneder gamle datter fra at få bryst. Lige nu får hun en tår, når hun skal sove (sammen liggende i dobbeltsengen hvor vi sover sammen, da jeg er alene med hende og jeg både synes, det er hyggeligt og nemt), én tidlig morgen (5.30/6.-stykker) og én at starte dagen på, når vi står op (ca. kl. 7).

Når hun bliver puttet indenfor til middagsluren i weekenderne, plejer hun også at få en tår at falde i søvn på, hvor vi også har ligget sammen i sengen, indtil hun er faldet i søvn. Men lige nu er jeg konsekvent med at putte hende i barnevognen – ligesom hun er vant til i vuggestuen – og så er der ingen mælk involveret med dén putning.

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg er klar over, at jeg har valgt den ”politiske ukorrekte” metode, for min datter har ofte fået lov til at falde i søvn med brystet i munden – andre gange har hun sluppet selv og har rodet lidt rundt, inden hun er faldet i søvn – så hun kan altså godt falde i søvn uden bryst i munden!

Når hun har fået lov til det så længe, er det både fordi vi begge hygger os meget med det og fordi jeg har mødt andre kvinder, som har gjort det og med held fravænnet deres børn at falde i søvn med brystet, da tidspunktet føltes rigtigt. Og det gør det altså for mig nu.

Jeg er klar over, at det ville have været nemmere for os begge tidligere, men jeg glæder mig samtidig over alle de fine små stunder vi har haft sammen med ”amme-putning” indtil nu. Og er ved at forberede mig på den udfordring det givetvis bliver for os begge.

Jeg tænker, at den sværeste tår at fravænne hende, netop bliver den hun plejer at få, når hun skal puttes. Jeg har for nogle uger siden taget (endnu) en tur med at fravænne hun hyggespisning gennem hele natten (en ...

Annonce

... uvane der genopstod i sommerferien) og der var dyb og inderlig protest (hun har et levende temperament, når hun oplever, at tingene går på tværs af hendes ønsker) – men vi kom i gennem det og nu sover hun i gennem de fleste nætter fra kl. 21-5.30/6.

Så på sin vis kender jeg turen, hvad angår at få det sovende barn lært at sove videre, når hun vågner af sin søvn og gerne vil have bryst. Men der, hvor jeg tænker den store udfordring er, er i fht. at lære hende at falde i søvn uden at få bryst.

Derfor har jeg gjort hende fortrolig med en lille sutteflaske (hvilket hun ellers slet ikke har brugt), som hun synes det er hyggeligt at drikke af, og jeg tænkte, at jeg måske kunne give hende lidt varm kamillete i den i starten og ligge og forsøge at gøre det lidt hyggeligt sammen med hende.

Så mine spørgsmål til dig er:

1. Vil du foreslå, at jeg fravænner hende 2 x morgentår først og først efter et par uger tager hul på nye putteritualer - for at gøre det lidt blidt (hvilket jeg helst vil, altså gøre det så blidt som muligt) - eller at det er bedst til at forstå for hende (og på den måde bedre for hende), hvis jeg tager en kold tyrker på både morgen og aften?

2. Kunne det være en god idé måske at introducere varm kamillete allerede nu, inden jeg går i gang med at fravænne hende – og hvad tænker du overhovedet om idéen med at introducere sutteflasken en overgang?

3. Andre gode råd?

Jeg er klar over, at der ikke er nogen nem vej, og at vi helt sikkert ikke kan undgå en masse skrig og skrål, men jeg syns alligevel, det er rart lige at høre din mening, da det er vigtigt for mig netop at gøre det så nænsomt og kærlighedsfuldt som overhovedet muligt for det lille glade menneske, hun i øvrigt er.

Jeg glæder mig til at læse dit svar.

Mange hilsner
T

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder