Ammestop og søvn - 8 mdr.

26. juli 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ammestop og søvn - 8 mdr.

Kære Helen

Nu har vi igen brug for et godt råd - denne gang til ammestop og søvn. Vores datter er nu 8 måneder, hun kravler rundt og meget nysgerrig og trives godt.

Jeg har dog længe villet stoppe med at amme. Der er ikke så længe, til jeg skal starte på job, og jeg vil gerne efterhånden have stoppet natteroderiet, så hun kan sove igennem. Alligevel synes jeg også, det er nemt og hyggeligt, og jeg føler mig som en ond mor ved at tage det helt fra hende. Nu har jeg dog fjernet amningen om dagen, så hun får følgende måltider:

Ml. kl. 5-7: ammetår
Ca. kl. 8-9: havregrød
Ca. kl. 10-11: modermælkserstatning af tudekop (hun har aldrig fået flaske), frugt
Ca. kl. 12-13: små rugbrødshapser m. leverpostej el.lign.
Ca. kl. 15-16: modermælkserstatning af tudekop, frugt
Ca. kl. 17.30-18: grøntsagsmos m. lidt kød
Ca. kl. 19: ammetår
Indtil vi går i seng, vågner hun så 1-2 gange, hvor hun græder, får en ammetår og sover hurtigt igen. Derudover vågner hun så 1-2 gange i løbet af natten og får en tår igen.

Jeg kan trøste hende hurtigt med mit bryst, og det er derfor en dejlig nem løsning om natten, hvor jeg ...

Annonce

... ikke rigtig har overskud til andet. Men det bliver nok nødvendigt i en periode. Har du nogle råd til, hvad jeg så kan gøre for at trøste hende og få hende til at sove igennem? Hun vågner jo og er decideret ked af det og græder. Jeg synes, at det virker som om, at hun får nok mad i løbet af dagen, så det er måske mere en vane eller...

Og så lige vedr. hendes søvn: Hun vågner ved 5-7 tiden. Ca. 2 timer efter bliver hun så puttet igen. Her sover hun ml. 45 min. og 90 min. Ved 13-14 tiden bliver hun igen puttet, her sover hun ml. 30 min. og 60 min. Kl. ca. 19 bliver hun så puttet til natten. Om natten sover hun altså ca. 11 timer (kun afbrudt af spiseriet). Men i løbet af en dag sover hun altså nogle gange kun halvanden time i alt. Som regel er hun så frisk, fuld af energi og klar til at lege. Men nogen gange er hun lidt pylret, og man kan mærke på hende, at hun ikke har sovet nok.

Er det ikke for lidt søvn for hendes alder? Er der evt. noget, jeg kan gøre, for at hun bliver liggende længere? Hun har dog aldrig været en, der spilder tiden på at sove meget - så hellere lege ☺

Venlig hilsen
Emilias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!