Brev:
Ammestop og søvn - 8 mdr.
26. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Ammestop og søvn - 8 mdr.
Kære Helen
Nu har vi igen brug for et godt råd - denne gang til ammestop og søvn. Vores datter er nu 8 måneder, hun kravler rundt og meget nysgerrig og trives godt.
Jeg har dog længe villet stoppe med at amme. Der er ikke så længe, til jeg skal starte på job, og jeg vil gerne efterhånden have stoppet natteroderiet, så hun kan sove igennem. Alligevel synes jeg også, det er nemt og hyggeligt, og jeg føler mig som en ond mor ved at tage det helt fra hende. Nu har jeg dog fjernet amningen om dagen, så hun får følgende måltider:
Ml. kl. 5-7: ammetår
Ca. kl. 8-9: havregrød
Ca. kl. 10-11: modermælkserstatning af tudekop (hun har aldrig fået flaske), frugt
Ca. kl. 12-13: små rugbrødshapser m. leverpostej el.lign.
Ca. kl. 15-16: modermælkserstatning af tudekop, frugt
Ca. kl. 17.30-18: grøntsagsmos m. lidt kød
Ca. kl. 19: ammetår
Indtil vi går i seng, vågner hun så 1-2 gange, hvor hun græder, får en ammetår og sover hurtigt igen. Derudover vågner hun så 1-2 gange i løbet af natten og får en tår igen.
Jeg kan trøste hende hurtigt med mit bryst, og det er derfor en dejlig nem løsning om natten, hvor jeg ikke rigtig har overskud til andet. Men det bliver nok nødvendigt i en periode. Har du nogle råd til, hvad jeg så kan gøre for at trøste hende og få hende til at sove igennem? Hun vågner jo og er decideret ked af det og græder. Jeg synes, at det virker som om, at hun får nok mad i løbet af dagen, så det er måske mere en vane eller...
Og så lige vedr. hendes søvn: Hun vågner ved 5-7 tiden. Ca. 2 timer efter bliver hun så puttet igen. Her sover hun ml. 45 min. og 90 min. Ved 13-14 tiden bliver hun igen puttet, her sover hun ml. 30 min. og 60 min. Kl. ca. 19 bliver hun så puttet til natten. Om natten sover hun altså ca. 11 timer (kun afbrudt af spiseriet). Men i løbet af en dag sover hun altså nogle gange kun halvanden time i alt. Som regel er hun så frisk, fuld af energi og klar til at lege. Men nogen gange er hun lidt pylret, og man kan mærke på hende, at hun ikke har sovet nok.
Er det ikke for lidt søvn for hendes alder? Er der evt. noget, jeg kan gøre, for at hun bliver liggende længere? Hun har dog aldrig været en, der spilder tiden på at sove meget - så hellere lege ☺
Venlig hilsen
Emilias mor