Mave-uro

12. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Mave-uro

Hej Helen

Jeg har allerede haft glæde af mange af dine svar, men først nu, fået meldt mig ind. - Skulle lige opfatte systemet...

Jeg har en lille pige på 3½ uger. Vi havde en træls ammestart - ikke for hende, hun spiste fint og har taget ret meget på: 3260 til 4200, men jeg fik sår på brystvorterne og svamp i det ene bryst. Det er blevet behandlet med først Canesten, en pille (kan ikke huske navnet) og nu er jeg efter råd fra sundhedsplejesken gået over til Brentansalve. Begge mine bryster har det nu godt, og jeg ammer uden at græde...

Til gengæld er Karla nu begyndt at virke besværet, og ikke kun når hun lige har spist. Når jeg har ammet hende, sidder jeg mindst ½ time - ofte en hel - med hende, for at få mælken til at "lande", det har fungeret ind til nu. Men nu er hun begyndt at gylpe og ralle. Hun gylper kun lidt, men det har til gengæld ikke noget at sige, hvor længe siden det er, hun har spist. Og så vågner hun og ligger uroligt og raller og gisper og synker med store øjne. Dette også uafhængig af, om det er en eller tre timer siden hun har spist. Nogle gange falder hun selv til ro, andre gange må hun op på højkant for at få ro. Det er langt fra hver gang, hun bøvser, men hun ...

Annonce

... får ro.

På grund af hendes vægtøgning, sagde sundhedsplejesken, at jeg skulle prøve at amme hende lidt mindre, måske er hun ikke sulten, hver gang hun brokker sig. Det syntes jeg også jeg var opmærksom på før, men er det meget mere nu, så hun spiser ikke helt så ofte nu, som for en lille uge siden, det er især om natten, vi har skåret lidt ned, så jeg ammer ca. hver 3.-4. time. Vi aer hende på maven og laver bøj/stræk med hendes ben, når hun bliver puslet. Desuden ligger hun af og til på maven, når hun er vågen, hvilket hun godt kan lide i mindre doser.

Ud over besværet med at holde maden i maven, er hun også begyndt at være ked af det, især sidst på eftermiddagen og om aftenen. Hun græder, klynker, skriger og mosler. Ind i mellem falder hun helt til ro og sover, for så pludselig at vågne og fortsætte skrigeriet. Hun mosler og kan ikke finde ro lige meget om vi svinger hende eller putter hende ind til os. Ind i mellem skriger hun næsten desperat og er stiv som en pind.

Hun får ikke sovet så meget som hun plejer, fordi hun er længe om at falde til ro - om aftenen - og fordi hun med mellemrum vågner og skal have styr på sit maveindhold.

Hvad kan der være galt, og hvad kan vi gøre?

- Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.