Overvejer at stoppe amningen

25. maj 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Overvejer at stoppe amningen

Kære Helen

Tak for dit svar vedr. min søns kravlen rundt om natten.

Jeg skriver til dig igen fordi vi fortsat har meget urolige nætter. Min søn, der lge er blevet 8 måneder bruger ikke sut, og det er tydeligt, at han bruger mig som sut i stedet. Det er helt almindeligt at han vågner en gang i timen natten igennem og vil have brystet for at sove videre.

Jeg har forsøgt at få ham fra koblingen mellem bryst og sove men uden større held. Det er lykkedes ved puttetid- men slet ikke senere i løbet af natten. Derfor sover han nu fast i vores seng- da jeg fik ondt i ryggen og blev endnu mere træt af at tage ham op og ned i sin seng igen så mange gange. Da Emil kravler rundt så snart han er ved at vågne, er jeg derfor nødt til at gå i seng kl. 21 fordi vi er bange for at han skal falde ud af sengen. Putter jeg ham i hans egen seng, vågner han typisk allerede efter 30 minutter...og det bliver han så ved med indtil han ligger i vores seng og jeg er der. Derefter er det en gang i timen eller hver anden time.

Jeg kender din plan for hvor mange gange han skal ammes og have mad i løbet af dagen. Det er nemt nok at amme ham 2- 3 ...

Annonce

... gange om dagen- og han kan også klare sig med mindre. Uanset hvor meget eller lidt han ammes om dagen, så vågner han op mange gange om natten.

Emil er ikke specielt god til at spise. Jeg følger din plan for mad, men typisk spiser han ca halvdelen af hvad jeg ser andre jævnaldrende børn spiser. Her på det sidste har jeg givet ham godnatgrød lige før han skal sove- og vi er derfor oppe på 5-6 måltider med fast føde om dagen med ret svingende held i forhold til hvor meget der kommer ned, og uden forskel på natteroderiet.

Det skal siges, at Emil er meget langt fremme motorisk- han går nu rundt langs møblerne - er utroligt glad i løbet af dagen og er tydeligt i trivsel.

Om dagen sover han ude i sin barnevogn typisk 2 gange - formiddag og eftermiddag, hvor jeg går ham i søvn.

Nu overvejer jeg at stoppe med at amme helt om ca en måned. Min ældste søn ( på nu 15 år) havde nemlig samme dårlige mønster- og det stoppede først da amningen stoppede.

Hvordan vil du anbefale mig at stoppe amningen helt - når jeg nu ammer ret meget?

Har du et alternativt forslag til at stoppe amningen?

Med venlig hilsen

Karoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder