Brev:
Jeg ammer fuldt ud, men tager han nok på?
11. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Jeg ammer fuldt ud, men tager han nok på?
Kære Helen,
Jeg har stadig ikke haft besøg af sundhedsplejersken og lillebror (som skal hedde Leander) bliver 3 uger i morgen, og jeg har bare en million spørgsmål omkring amningen...
Du får lige en update over hans vægt til at starte med:
Fødselsvægt (uge 36+4): 3164 gram.
Vægt ved udskrivning på 4. dag: 2979 gram (fik nutramigen på bæger på barselsgangen).
Kontrolvejning på 6. dagen: 3046 gram.
Vægt på 9. dagen: 3200 gram (vejet hjemme på egen babyvægt)
Vægt på 19. dagen: 3690 gram (vejet hjemme)
Og så til spørgsmålene...
Jeg ammer fuldt ud, men tager han nok på?
Denne gang føler jeg mig slet ikke brystspændt som jeg gjorde første gang, og kan klare mig med engangsammeindlæg. Han melder sig 6(-8) gange i døgnet og spiser nogle gange kun 5 min og falder så igen i søvn. Så prøver jeg at skifte ham og tilbyde mere... det lykkes ikke altid. Andre gange ligger han i 20-30 min, men til sidst er det vist kun hygge.
Jeg synes han har svært ved at få fat, specielt ved højre bryst, og ofte må der mange forsøg til, før han får rigtigt fat. Han falder stort set altid i søvn på ammepuden, men 2-3 gange i døgnet har han en god vågen periode, nogengange 1-2 timer, andre gange kun 20 minutter.
Jeg er simpelthen sådan i tvivl om han sover for meget og spiser for lidt? Storesøster på knap 3 år havde jo kolik, sov "aldrig" (og kun på arm) og spiste alt for meget, fordi amning var det eneste værn mod gråden... Så selvom det er 2. gang, er jeg simpelthen så usikker på, om det er "normalt"...
Et andet spørgsmål er:
Jeg ammer liggende om natten, og har opdaget, at der ofte drypper mælk ud af det næstebor, som vender mod madrassen... det kan godt fortsætte gennem hele ammeseancen. Når han gylper, er det også ofte det løber ud af både næse og mund. I starten var jeg sikker på, at han var blevet mega forkølet, men fandt ud af, at det var "mælkeslim", der simpelthen kører frem og tilbage i hulrummet mellem næsen og munden.
Er det normalt? Og er det noget, jeg skal være bekymret over? Synes ikke det er noget jeg husker fra første gang.
Der vil nok komme mange flere "dumme" spørgsmål, i hvert fald indtil jeg får besøg af min egen sundhedsplejerske og lærer min søn og hans rytmer og behov bedre at kende.
Kærlig hilsen
Mor og Leander (3 uger)