Jeg ammer fuldt ud, men tager han nok på?

11. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Jeg ammer fuldt ud, men tager han nok på?

Kære Helen,

Jeg har stadig ikke haft besøg af sundhedsplejersken og lillebror (som skal hedde Leander) bliver 3 uger i morgen, og jeg har bare en million spørgsmål omkring amningen...

Du får lige en update over hans vægt til at starte med:
Fødselsvægt (uge 36+4): 3164 gram.
Vægt ved udskrivning på 4. dag: 2979 gram (fik nutramigen på bæger på barselsgangen).
Kontrolvejning på 6. dagen: 3046 gram.
Vægt på 9. dagen: 3200 gram (vejet hjemme på egen babyvægt)
Vægt på 19. dagen: 3690 gram (vejet hjemme)

Og så til spørgsmålene...

Jeg ammer fuldt ud, men tager han nok på?

Denne gang føler jeg mig slet ikke brystspændt som jeg gjorde første gang, og kan klare mig med engangsammeindlæg. Han melder sig 6(-8) gange i døgnet og spiser nogle gange kun 5 min og falder så igen i søvn. Så prøver jeg at skifte ham og tilbyde mere... det lykkes ikke altid. Andre gange ligger han i 20-30 min, men til sidst er det vist kun hygge.

Jeg synes han har svært ved at få fat, specielt ved højre bryst, og ofte må der mange forsøg til, før han får rigtigt fat. Han falder stort set altid i søvn på ammepuden, men 2-3 gange i døgnet har han ...

Annonce

... en god vågen periode, nogengange 1-2 timer, andre gange kun 20 minutter.

Jeg er simpelthen sådan i tvivl om han sover for meget og spiser for lidt? Storesøster på knap 3 år havde jo kolik, sov "aldrig" (og kun på arm) og spiste alt for meget, fordi amning var det eneste værn mod gråden... Så selvom det er 2. gang, er jeg simpelthen så usikker på, om det er "normalt"...

Et andet spørgsmål er:
Jeg ammer liggende om natten, og har opdaget, at der ofte drypper mælk ud af det næstebor, som vender mod madrassen... det kan godt fortsætte gennem hele ammeseancen. Når han gylper, er det også ofte det løber ud af både næse og mund. I starten var jeg sikker på, at han var blevet mega forkølet, men fandt ud af, at det var "mælkeslim", der simpelthen kører frem og tilbage i hulrummet mellem næsen og munden.

Er det normalt? Og er det noget, jeg skal være bekymret over? Synes ikke det er noget jeg husker fra første gang.

Der vil nok komme mange flere "dumme" spørgsmål, i hvert fald indtil jeg får besøg af min egen sundhedsplejerske og lærer min søn og hans rytmer og behov bedre at kende.

Kærlig hilsen
Mor og Leander (3 uger)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi