Hvad er der galt med min mælk?

2. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Hvad er der galt med min mælk?

Hej Helen

Jeg har for knapt 8 uger siden født en dreng på 3800 g og 55 cm. De første 3 uger gik det rigtig fint omend han formiddag og aften var nærmest umættelig, så han lå ved brystet konstant. Herefter er han blevet tiltagende urolig og utilpas særligt i forbindelse med at han bliver ammet, han prutter konstant, gylper meget i perioder og har lange stræk uden søvn.

De mest ekstreme dage har han kun taget en enkelt lur (dog typist 1-2 timer) i tidsrummet 6 morgen til 12 aften og resten af tiden skriger han med mindre han bliver båret på armen liggende på maven eller bliver hoppet op og ned (jeg hopper medens han ligger på min arm). Nætterne (mellem kl. 23/24 og 6/7 vågner han 2 gange og vil have mad, resten af tiden sover han som regel omend uroligt og let jamrende.

Jeg mangler på ingen måde mælk - han vejer nu i en alder af knapt 7 uger 6100 g og han kræver ikke mad så ofte mere (typist hver 2.-4. time - enkelt gange kan der være 1 time i mellem. Han er derudover let at få til at bøvse.

Når det er rigtig slemt, vil han slet ikke tage brystet og hvis han sutter, kan jeg ikke holde ham til brystet mere end 1-2 minutter. Sutter vil han slet ikke have med at gøre. Svøbning har en vis effekt, men han sveder meget, så jeg bryder mig ikke om at svøbe han for længe af gange, da jeg er bange for at han får hedeslag.

Vores ældste søn som netop er fyldt 2 år var endnu værre som spæd. ...

Annonce

... Han skreg nærmest konstant frem til han var 3 måneder og først i en alder af 6-7 måneder begyndte han at sove tilstrækkeligt. Vi blev i den forbindelse rådet af vores sundhedsplejerske til at prøve en enkelt flaske MME når det stod aller værst til - og ganske som forudsagt sov han tungt i 3-4 timer efter, men skrigeriet og uroen startede så forfra næste gang han blev ammet.

Vi har nu til eftermiddag givet vores yngste en flaske MME og roen indtraf øjeblikkeligt.

Hvad er der galt med min mælk?!

Begge børn har vokset rigtig godt så længe de blev ammet (den ældste er sidenhen blevet lidt af en splejs), så det kan vel næppe være mængden eller kalorieindholdet som er for ringe.

Jeg drak i starten lidt kaffe (ca. 2 kopper daglig), men er nu stoppet helt med det, uden det dog har ændret på tingene. Min kost er varieret, og på ingen måde ekstrem eller speciel.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg denne gang skal fortsætte med at amme eller simpelthen gå helt over til MME. Selvom det ikke er rart at se sin baby vride sig og have det skidt, så skal han sikkert nok komme sig og blive frisk og glad som sin storebror. Det der bekymrer mig mest er derfor mere hensynet til hans storebror. Udover den omvæltning det er at være blevet storbror, så skal han døje med en baby som skriger og jamrer sig det meste af tiden og nogle forældre, som er ved at være temmeligt udslidte.

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor