Brev:
Bliver nedløbsrefleksen naturligt langsommere?
26. februar 2009
Alder:
9 mdr.
Bliver nedløbsrefleksen naturligt langsommere?
Hej Helen,
Lige ét spørgsmål.
Min datter er næsten 10 månder gammel. Sød, fræk og bare dejlig :0)
Er det normalt at nedløbsrefleksen i forbindelse med amning, begynder at blive svagere/langsommere langt henne i et ammeforløb?
Jeg har kun ammet min datter. Alstå ingen flaske. Ammede fuldt ud frem til ca. 6 måneder, og derefter sådan langsomt mindre og mindre. Nu ammer jeg ca. 3 gange om dagen (aften + midnat + tidlig morgen).
Har det meste af ammeforløbet haft rigelig mælk. Endda meget stor overproduktion de første måneder. Nu tror jeg, at min produktion er mere normal. Har sjældent helt spændte bryster - men hun drikker og er tilfreds. Og de skal vel heller ikke blive ved med "Dolly Parton-stilen"?
Min nedløbsrefleks har altid været meget kraftig. Mange gange har hun haft svært ved at følge med. Men her på det sidste, føler jeg at den er blevet langsommere/svagere. Der kan nogen gange gå lang tid, før mælken løber til. Jeg plejer at mærke det, så det næsten gør ondt, men her på det sidste, kan jeg nogengange næsten ikke mærke det. Og i nat oplevede jeg for første gang, at den slet ikke blev aktiveret. Det gjorde mig meget "stresset" og faktisk også meget ked af det.
Er det normalt?
Jeg og min datter er meget lykkelige for amningen. Det er bare den bedste guld-stund. Men nu er jeg blevet bange for at min amning automatisk er ved at sige stop. Ville så gerne kunne fortsætte frem til ca. et år, så jeg kan ungå at indføre flaske. Det har hun nemlig aldrig prøvet.
Men måske er det bare normalt - og ikke et tegn på at kroppen stopper?!
Men må indrømme, at jeg virkelig følte et nederlag, og nu er jeg helt nervøs for at skulle amme næste gang i aften. Det plejer aldrig at være et problem.
Jeg har den seneste 1½ uge været influenza-syg og har taget lidt panodil. Kan det have en betydning?
På forhånd tak.
Mange hilsner herfra.