Bliver nedløbsrefleksen naturligt langsommere?

26. februar 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bliver nedløbsrefleksen naturligt langsommere?

Hej Helen,

Lige ét spørgsmål.

Min datter er næsten 10 månder gammel. Sød, fræk og bare dejlig :0)

Er det normalt at nedløbsrefleksen i forbindelse med amning, begynder at blive svagere/langsommere langt henne i et ammeforløb?

Jeg har kun ammet min datter. Alstå ingen flaske. Ammede fuldt ud frem til ca. 6 måneder, og derefter sådan langsomt mindre og mindre. Nu ammer jeg ca. 3 gange om dagen (aften + midnat + tidlig morgen).

Har det meste af ammeforløbet haft rigelig mælk. Endda meget stor overproduktion de første måneder. Nu tror jeg, at min produktion er mere normal. Har sjældent helt spændte bryster - men hun drikker og er tilfreds. Og de skal vel heller ikke blive ved med "Dolly Parton-stilen"?

Min nedløbsrefleks har altid været meget kraftig. Mange gange har hun haft svært ved at følge med. Men her på det sidste, føler jeg at den er blevet langsommere/svagere. Der kan nogen gange gå lang tid, før mælken ...

Annonce

... løber til. Jeg plejer at mærke det, så det næsten gør ondt, men her på det sidste, kan jeg nogengange næsten ikke mærke det. Og i nat oplevede jeg for første gang, at den slet ikke blev aktiveret. Det gjorde mig meget "stresset" og faktisk også meget ked af det.

Er det normalt?

Jeg og min datter er meget lykkelige for amningen. Det er bare den bedste guld-stund. Men nu er jeg blevet bange for at min amning automatisk er ved at sige stop. Ville så gerne kunne fortsætte frem til ca. et år, så jeg kan ungå at indføre flaske. Det har hun nemlig aldrig prøvet.

Men måske er det bare normalt - og ikke et tegn på at kroppen stopper?!
Men må indrømme, at jeg virkelig følte et nederlag, og nu er jeg helt nervøs for at skulle amme næste gang i aften. Det plejer aldrig at være et problem.

Jeg har den seneste 1½ uge været influenza-syg og har taget lidt panodil. Kan det have en betydning?

På forhånd tak.
Mange hilsner herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.