Barsel er snart slut - hvad med amning?

30. januar 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Barsel er snart slut - hvad med amning?

Hej Helen.

Så har jeg lige et spørgsmål igen :-)

Jeg har jo min lille søn på knap 7 månder han trives og er en dejlig stor og glad dreng på 9,6 kg og 75 cm.
Han er godt igang med skemad, får dette 3 gange dagligt suppleret af amning.

Jeg syntes nu at tiden begynder at nærme sig, hvor jeg skal starte arbejde igen- skal starte sidst i april. Jeg arbejder som sygeplejerske med skiftende vagter. Mit spørgsmål lyder på, hvordan man egentlig gør med amning når tiden kommer? For det bliver jo lidt svært for mig f. eks at amme ham fast inden sengetid, hvis jeg har aftenvagt og så fremdeles. Jeg ønsker at amme ham til han er ca 1 år, hvis det er muligt. Jeg har desværre ikke haft held med at malke ud, og modermælserstatning bliver spyttet ud - den lille lømmel :-D

Du får lige min dagsplan for mad, så du kan se hvornår jeg ammer osv.

Kl 5-6: Ammes i sengen og sover lidt videre.
Kl ca 8: Får grød med frugtmos og vand el lidt sødmælk af kop
Kl ca 9: Ammes og puttes til lur
Kl ca 11.30 grød med frugtmos og vand af kop
kl. ca 13. Ammes
kl: ca 15.30 ammes
kl ca 18: Grøntsagsmos med kød el ...

Annonce

... fisk og vand af kop- lidt frugtmos til dessert.
kl. ca 19: Ammes og puttes kl ca 19.30
Kl ca 23: Vækkes og ammes.

Min sundhedsplejerske siger, at jeg nu bare skal amme ham når han siger til, hvorved man måske kan springe nogle amninger over efterhånden. Det syntes jeg bare er svært, for han siger jo til der, hvor han plejer at få bryst.

Så Helen, hvordan og hvornår begynder jeg at forberede min lille skat på at mor ikke hele tiden er i nærheden?? Og hvornår begynder jeg at reducere i antallet af amninger?

Desuden har jeg et spørgsmål vedr. modermælkserstatning. For som nævnt vil han ikke have det, hverken af kop el flaske. Det gør det jo svært at få ham passet længere tid af gangen. Jeg ville gerne, at han prøver at blive passet ude, f.eks en hel aften og med tiden en nat også inden han starter i dagpleje. På den måde tror jeg, at dagplejestart ikke bliver så overvældende for ham. Hvordan griber jeg lige det an?? Og kan jeg på en eller anden måde vænne ham til erstatning??

En masse spørgsmål- håber du kan finde rede i det hele.
Tak for en super brevkasse.

Kærlig hilsen
Henriette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far