Brev:
Barsel er snart slut - hvad med amning?
30. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Barsel er snart slut - hvad med amning?
Hej Helen.
Så har jeg lige et spørgsmål igen :-)
Jeg har jo min lille søn på knap 7 månder han trives og er en dejlig stor og glad dreng på 9,6 kg og 75 cm.
Han er godt igang med skemad, får dette 3 gange dagligt suppleret af amning.
Jeg syntes nu at tiden begynder at nærme sig, hvor jeg skal starte arbejde igen- skal starte sidst i april. Jeg arbejder som sygeplejerske med skiftende vagter. Mit spørgsmål lyder på, hvordan man egentlig gør med amning når tiden kommer? For det bliver jo lidt svært for mig f. eks at amme ham fast inden sengetid, hvis jeg har aftenvagt og så fremdeles. Jeg ønsker at amme ham til han er ca 1 år, hvis det er muligt. Jeg har desværre ikke haft held med at malke ud, og modermælserstatning bliver spyttet ud - den lille lømmel :-D
Du får lige min dagsplan for mad, så du kan se hvornår jeg ammer osv.
Kl 5-6: Ammes i sengen og sover lidt videre.
Kl ca 8: Får grød med frugtmos og vand el lidt sødmælk af kop
Kl ca 9: Ammes og puttes til lur
Kl ca 11.30 grød med frugtmos og vand af kop
kl. ca 13. Ammes
kl: ca 15.30 ammes
kl ca 18: Grøntsagsmos med kød el fisk og vand af kop- lidt frugtmos til dessert.
kl. ca 19: Ammes og puttes kl ca 19.30
Kl ca 23: Vækkes og ammes.
Min sundhedsplejerske siger, at jeg nu bare skal amme ham når han siger til, hvorved man måske kan springe nogle amninger over efterhånden. Det syntes jeg bare er svært, for han siger jo til der, hvor han plejer at få bryst.
Så Helen, hvordan og hvornår begynder jeg at forberede min lille skat på at mor ikke hele tiden er i nærheden?? Og hvornår begynder jeg at reducere i antallet af amninger?
Desuden har jeg et spørgsmål vedr. modermælkserstatning. For som nævnt vil han ikke have det, hverken af kop el flaske. Det gør det jo svært at få ham passet længere tid af gangen. Jeg ville gerne, at han prøver at blive passet ude, f.eks en hel aften og med tiden en nat også inden han starter i dagpleje. På den måde tror jeg, at dagplejestart ikke bliver så overvældende for ham. Hvordan griber jeg lige det an?? Og kan jeg på en eller anden måde vænne ham til erstatning??
En masse spørgsmål- håber du kan finde rede i det hele.
Tak for en super brevkasse.
Kærlig hilsen
Henriette