Brev:
Amning, prutter mm.
22. december 2008
Alder:
3 mdr.
Amning, prutter mm.
Hej,
Min datter Anna, er født 17.09.08, hvilket vil sige at hun er ca. 3 måneder, men hun er født 9 uger for tidligt, så korrigeret er hun ca. en måned.
Forløbet har været godt og der har ikke været nogle komplikationer af nogen art. Hun har lidt problemer med hendes prutter, de kan godt gøre meget ondt og være lidt problematiske, men hun har afføring ca. 2 gange om ugen. Hun lever udelukkende af modermælk, så dette skulle ikke være unormalt.
Grunden til at jeg skriver nu, er at jeg synes at fokus under amningen drejes over på hendes prutter i stedet for at sutte.
Hun sutter fint i ca. 10-12 minutter, og så begynder hun at blive urolig, og koncentrerer sig meget om prutterne i stedet for at sutte. Hvad skal jeg gøre?
Andre gange er situationen den, at hun bliver urolig hvorefter jeg tager hende væk fra brystet og så falder hun mere til ro, så jeg ved ikke, om det er et tegn på, at hun er mæt?
Jeg kan med hånden presse stråler af mælk ud efter at hun har ligget der, så min tolkning af situationen er, at jeg har nok mælk?
Hun har gode våde bleer med næsten klart tis, som jeg jo tolker som et godt tegn, og et tegn på at hun får nok mad?
Hun er desuden fint vågen og vi har god kontakt med hende.
Hun har i hendes forløb efter vi er kommet hjem fra sygehuset den 20.10 taget 200-330 gram på om ugen. Men i den forgangne uge har hun kun taget 110gram på. Er det normalt at vægtøgningen mindskes? Eller skal jeg være bekymret? Jeg er jo lidt utryg ved situationen, for gennem vores forløb på sygehuset har vægtøgning været den helt store faktor.
Hun vejer nu 4200gram og måler 53cm.
Ved fødsel vejede hun 1608 gram og målte 46 cm.
Hun bliver ammet ca. 8-9 gange i døgnet.
Jeg vil desuden spørge dig om jeg på nogen måde kan lette hendes besværede prutter? Hun får mylicon dråber inden måltiderne.
Venligst Susan