Amning, prutter mm.

22. december 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning, prutter mm.

Hej,

Min datter Anna, er født 17.09.08, hvilket vil sige at hun er ca. 3 måneder, men hun er født 9 uger for tidligt, så korrigeret er hun ca. en måned.

Forløbet har været godt og der har ikke været nogle komplikationer af nogen art. Hun har lidt problemer med hendes prutter, de kan godt gøre meget ondt og være lidt problematiske, men hun har afføring ca. 2 gange om ugen. Hun lever udelukkende af modermælk, så dette skulle ikke være unormalt.

Grunden til at jeg skriver nu, er at jeg synes at fokus under amningen drejes over på hendes prutter i stedet for at sutte.
Hun sutter fint i ca. 10-12 minutter, og så begynder hun at blive urolig, og koncentrerer sig meget om prutterne i stedet for at sutte. Hvad skal jeg gøre?

Andre gange er situationen den, at hun bliver urolig hvorefter jeg tager hende væk fra brystet og så falder hun mere til ro, så jeg ved ikke, om det er et tegn på, at hun er mæt?
Jeg kan ...

Annonce

... med hånden presse stråler af mælk ud efter at hun har ligget der, så min tolkning af situationen er, at jeg har nok mælk?

Hun har gode våde bleer med næsten klart tis, som jeg jo tolker som et godt tegn, og et tegn på at hun får nok mad?
Hun er desuden fint vågen og vi har god kontakt med hende.

Hun har i hendes forløb efter vi er kommet hjem fra sygehuset den 20.10 taget 200-330 gram på om ugen. Men i den forgangne uge har hun kun taget 110gram på. Er det normalt at vægtøgningen mindskes? Eller skal jeg være bekymret? Jeg er jo lidt utryg ved situationen, for gennem vores forløb på sygehuset har vægtøgning været den helt store faktor.

Hun vejer nu 4200gram og måler 53cm.
Ved fødsel vejede hun 1608 gram og målte 46 cm.
Hun bliver ammet ca. 8-9 gange i døgnet.

Jeg vil desuden spørge dig om jeg på nogen måde kan lette hendes besværede prutter? Hun får mylicon dråber inden måltiderne.

Venligst Susan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder