Brev:
Amning og øjenkontakt
18. november 2008
Alder:
2 mdr.
Amning og øjenkontakt
Kære Helen.
Tak for dit sidste meget fyldestgørende svar.
Gustav er nu 9 uger
Gustav er nu allerede blevet en meget mere rolig og tilfreds dreng. En af årsagerne kan være at vi har haft ham til kiropraktor, som fandt at han havde lidt smerter i nakken. Behandlingerne her har evt. været medvirkende til at han nu ikke græder helt så meget.
Som jeg skrev til dig sidst så har amningen indtil videre fungeret fint. Gustav har dog altid haft en tendens til at amme meget kortvarigt, maks. 10-12 min, før han slipper og bliver utilfreds. Så vil han gerne op. Det er som om han bliver lidt irriteret på brystet, og vil bare fjernes fra det.
Men nu er det blevet sådan at han ofte bliver meget urolig og ked af det når jeg forsøger at ligge ham til. Nogle gange skal han lokkes til at tage brystet, fx ved at jeg rører hans læber eller gane med min lillefinger. Så sutter han helt vildt på fingeren, og så kan jeg nogle gange få ham til at tage brystet. Men problemet er så at han slipper hele tiden. Han tager ofte kun et par slurke af gangen, hvorefter han slipper og så skal han nogle gange ”lokkes” igen. Og dette sker selvom mælken står ud i stråler. Arme og ben går på ham under disse seancer, og han virker meget ulykkelig.
En aften hvor vi havde prøvet alt for at få ham til at tage brystet, lavede vi en flaske med mme. Her spiste han næsten 90 ml. Vel og mærke efter han havde spist lidt ved mig også. Så han var jo sulten. Dette har vi så gjort efterfølgende hver gang han har været helt ude af den, og hver gang spiser han rigtig godt af flasken og er altid meget rolig og tilfreds bagefter.
Jeg er blevet sådan i tvivl om jeg skal droppe amningen og gå over til flaske. Selvom jeg føler at jeg har mælk. Og jeg forstår ikke hvorfor Gustav ikke vil spise ved mig nogle gange? Andre gange vil han gerne, men igen… her går det meget hurtigt og han slipper hele tiden brystet, men tager så selv fat igen. Jeg er i tvivl… hvad synes du?
Mht. at ligge på maven forsøger vi os nu med at hver gang vi ligger ham fra os er det på maven. Problemet er at han græder MED DET SAMME han er blevet lagt på maven. Også selvom det er på vores brystkasse, eller med en pude under brystet. Har du nogen ide til hvorfor han er så utilfreds med dette? Kan det gøre ondt på ham? Han bliver også let utilfreds hvis man ligger ham på sien. Nej det bedste han ved er at sidde hos mig imens jeg går rundt og laver noget.
Lige et sidste spørgsmål: når jeg pusler ham har vi altid intens øjenkontakt og snakker sammen. Han pludrer og smiler og nyder dette. Men alle andre steder synes jeg virkelig at han er svær at få øjenkontakt med, nogle gange nærmest umulig. Han kigger på alt muligt andet, og nogle gange fornemmer jeg at han bevidst undgår mine øjne. Er dette normalt. Og hvordan skal jeg lige forholde mig til dette.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Lisa