Amning og øjenkontakt

18. november 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og øjenkontakt

Kære Helen.

Tak for dit sidste meget fyldestgørende svar.

Gustav er nu 9 uger

Gustav er nu allerede blevet en meget mere rolig og tilfreds dreng. En af årsagerne kan være at vi har haft ham til kiropraktor, som fandt at han havde lidt smerter i nakken. Behandlingerne her har evt. været medvirkende til at han nu ikke græder helt så meget.

Som jeg skrev til dig sidst så har amningen indtil videre fungeret fint. Gustav har dog altid haft en tendens til at amme meget kortvarigt, maks. 10-12 min, før han slipper og bliver utilfreds. Så vil han gerne op. Det er som om han bliver lidt irriteret på brystet, og vil bare fjernes fra det.

Men nu er det blevet sådan at han ofte bliver meget urolig og ked af det når jeg forsøger at ligge ham til. Nogle gange skal han lokkes til at tage brystet, fx ved at jeg rører hans læber eller gane med min lillefinger. Så sutter han helt vildt på fingeren, og så kan jeg nogle gange få ham til at tage brystet. Men problemet er så at han slipper hele tiden. Han tager ofte kun et par slurke af gangen, hvorefter han slipper og så skal han nogle gange ”lokkes” igen. Og dette sker selvom mælken står ud i stråler. Arme og ben går på ham under disse seancer, og han virker meget ulykkelig.

En aften hvor vi havde prøvet alt for at få ham til at tage brystet, lavede vi en flaske med mme. Her spiste han næsten 90 ml. Vel og mærke efter han havde spist lidt ved mig også. Så han var jo ...

Annonce

... sulten. Dette har vi så gjort efterfølgende hver gang han har været helt ude af den, og hver gang spiser han rigtig godt af flasken og er altid meget rolig og tilfreds bagefter.

Jeg er blevet sådan i tvivl om jeg skal droppe amningen og gå over til flaske. Selvom jeg føler at jeg har mælk. Og jeg forstår ikke hvorfor Gustav ikke vil spise ved mig nogle gange? Andre gange vil han gerne, men igen… her går det meget hurtigt og han slipper hele tiden brystet, men tager så selv fat igen. Jeg er i tvivl… hvad synes du?

Mht. at ligge på maven forsøger vi os nu med at hver gang vi ligger ham fra os er det på maven. Problemet er at han græder MED DET SAMME han er blevet lagt på maven. Også selvom det er på vores brystkasse, eller med en pude under brystet. Har du nogen ide til hvorfor han er så utilfreds med dette? Kan det gøre ondt på ham? Han bliver også let utilfreds hvis man ligger ham på sien. Nej det bedste han ved er at sidde hos mig imens jeg går rundt og laver noget.

Lige et sidste spørgsmål: når jeg pusler ham har vi altid intens øjenkontakt og snakker sammen. Han pludrer og smiler og nyder dette. Men alle andre steder synes jeg virkelig at han er svær at få øjenkontakt med, nogle gange nærmest umulig. Han kigger på alt muligt andet, og nogle gange fornemmer jeg at han bevidst undgår mine øjne. Er dette normalt. Og hvordan skal jeg lige forholde mig til dette.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene