Brev:
Får min datter nok mad ved amning?
27. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Får min datter nok mad ved amning?
Hej Helen
Først vil jeg lige rose dine helt fantastiske besvarelser, synes virkelig du formår at give et super præcist svar, hvilket gør en nybagt mor som mig meget fortrøstningsfuld:-)
Min datter er nu 8 uger gammel. Vi havde fra start af en del problemer med at få amningen til at fungere, men med suttebrikkerne kørte det bare, og da vi kom hjem fra sygehuset spiste hun godt uden, hvilket jo er helt fantastisk. De første to uger tog det hende knap en halv time at tømme det ene bryst, men som hun er blevet større går det nu ekstremt hurtigt, hvilket også er det som bekymre mig.
Når jeg ligger hende til sutter hun virkelig effektivt i max 2 minutter, hun fjerner hovedet, græder måske, og hun får sutten (har valgt at bruge sutten som mellemstation, da jeg fornemmer hun skal have lidt ro, inden hun er klar igen) Vi prøver så igen, men nu sutter hun måske 5 gange tager hoved væk, vi holder en lille pause, måske et bleskift eller tale, herefter prøver vi igen, hun sutter 5-10 gange, fjerner hoved, og enten græder hun eller også virker hun meget træt og lukker øjnene.
Førhen var det tydelig at se hun havde mælk i mundvigen, men det har hun sjældent nu. Jeg tilbyder hende altid begge bryster, nogle gange vil hun andre gange ikke. Hun er når hun er vågen ellers tilpas, i hvert fald på puslebordet, her snakker vi gerne i ti minutter sammen, hvorefter hun mister interesse, og vi går ind og ammer, hverefter hun ligger lidt i hendes seng og leger, hvorefter hun begynder at græde og virker træt.
Jeg synes det er meget svært at vurdere hvad hun vil, om hun er sulten eller hvad. Jeg har de sidste aftener efter amning suppleret med udmalket modermælk, her spiser hun gerne 80ml, så jeg går ud fra hun er sulten?
Hun vejede ved fødslen 3100 og var 50 cm lang, hun vejede for fire uger siden 4300 og var godt 55 cm lang. Hun skal vejes igen i morgen, hvilket jeg er meget spændt på, for umiddelbart synes jeg ikke hun virker til at have taget på, tværtimod. Det skal lige siges at hendes bleer altid er våde, men det er meget lidt i forhold til førhen.
Tror du hun får nok mælk? Har tænkt på at give hende noget supplerende mme, men jeg har bare slet ikke lyst til det, vil så gerne amme hende. Jeg har malket ud nogle gange, men kan kun få 70 ml ud fra begge til sammen (ved godt hun kan sutte mere ud en en pumpe kan), men det virker bare ikke som om der er så meget som der plejer at være, mine bryster er slet ikke spændte mere som de var for bare en måned siden.
Det der virkelig betyder noget for mig er at hun er mæt, og selvfølgelig vil jeg aller helst amme hende, og måske give noget supplerende mme hvis nødvendigt, men hovedsagen er at hun vokser og er tilpas. Jeg er virkelig i vildrede, håber du kan finde hoved og hale i det jeg har skrevet...
Med venlig hilsen
Sarah