Får min datter nok mad ved amning?

27. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Får min datter nok mad ved amning?

Hej Helen

Først vil jeg lige rose dine helt fantastiske besvarelser, synes virkelig du formår at give et super præcist svar, hvilket gør en nybagt mor som mig meget fortrøstningsfuld:-)

Min datter er nu 8 uger gammel. Vi havde fra start af en del problemer med at få amningen til at fungere, men med suttebrikkerne kørte det bare, og da vi kom hjem fra sygehuset spiste hun godt uden, hvilket jo er helt fantastisk. De første to uger tog det hende knap en halv time at tømme det ene bryst, men som hun er blevet større går det nu ekstremt hurtigt, hvilket også er det som bekymre mig.

Når jeg ligger hende til sutter hun virkelig effektivt i max 2 minutter, hun fjerner hovedet, græder måske, og hun får sutten (har valgt at bruge sutten som mellemstation, da jeg fornemmer hun skal have lidt ro, inden hun er klar igen) Vi prøver så igen, men nu sutter hun måske 5 gange tager hoved væk, vi holder en lille pause, måske et bleskift eller tale, herefter prøver vi igen, hun sutter 5-10 gange, fjerner hoved, og enten græder hun eller også virker hun meget træt og lukker øjnene.

Førhen var det tydelig at se hun havde mælk i mundvigen, men det har hun sjældent nu. Jeg tilbyder hende altid begge bryster, nogle gange vil hun andre gange ikke. Hun er når hun er vågen ellers tilpas, i hvert fald på puslebordet, her snakker vi gerne i ti minutter sammen, hvorefter hun mister interesse, og vi går ...

Annonce

... ind og ammer, hverefter hun ligger lidt i hendes seng og leger, hvorefter hun begynder at græde og virker træt.

Jeg synes det er meget svært at vurdere hvad hun vil, om hun er sulten eller hvad. Jeg har de sidste aftener efter amning suppleret med udmalket modermælk, her spiser hun gerne 80ml, så jeg går ud fra hun er sulten?

Hun vejede ved fødslen 3100 og var 50 cm lang, hun vejede for fire uger siden 4300 og var godt 55 cm lang. Hun skal vejes igen i morgen, hvilket jeg er meget spændt på, for umiddelbart synes jeg ikke hun virker til at have taget på, tværtimod. Det skal lige siges at hendes bleer altid er våde, men det er meget lidt i forhold til førhen.

Tror du hun får nok mælk? Har tænkt på at give hende noget supplerende mme, men jeg har bare slet ikke lyst til det, vil så gerne amme hende. Jeg har malket ud nogle gange, men kan kun få 70 ml ud fra begge til sammen (ved godt hun kan sutte mere ud en en pumpe kan), men det virker bare ikke som om der er så meget som der plejer at være, mine bryster er slet ikke spændte mere som de var for bare en måned siden.

Det der virkelig betyder noget for mig er at hun er mæt, og selvfølgelig vil jeg aller helst amme hende, og måske give noget supplerende mme hvis nødvendigt, men hovedsagen er at hun vokser og er tilpas. Jeg er virkelig i vildrede, håber du kan finde hoved og hale i det jeg har skrevet...

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder