Amning og motorik

16. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning og motorik

Hej Helen.

Jeg skriver lige til dig igen, i håb om at få svar på lidt flere spørgsmål.

Jeg skrev til dig tidligere, da vores datter på 4,5 måneder sover uroligt om natten. Du foreslår at jeg ammer hyppigere og længere, men så vil der nogen gange kun gå 1,5 til 2 timer imellem måltiderne, er det okay? Jeg skal huske at sige, at Marie gylper en del og har gjort det altid, men tager flot på.

Jeg er så småt begyndt med grød, det bliver til max 4 små skefulde pr dag og hun vil gerne have det. Men nu ved jeg ikke om det er bedst at stoppe igen, da jeg synes at gylperiet har taget til de sidste par dage. Kan det virkelig være de få skefulde der gør det, eller kan det være noget i grøden (færdiggrød: risgrød med pære og banan) hun ikke kan tåle??
Hun får en smule vand fra kop, men det bliver kun til et par smagsprøver i alt.

Med hensyn til hendes motorik, så synes jeg hun er lidt lang tid om at komme ud af starthullerne. Hun vil helst hænge på arm og underholdes med sang og dans. Kan også godt lide at lege kranløft og er temmelig god til dette. Men legetøjet interesserer hende ...

Annonce

... ikke rigtig, hun skifter ikke fra hånd til hånd, vil gerne have det i munden, men bliver sur over at det hele tiden falder ud igen. Og så ender hendes hænder i munden hele tiden.

Hun gider ikke ligge så længe ad gangen, hverken på mave eller ryg. Har trillet tre gange fra mave til ryg for ca en uge siden, men der er ikke sket noget siden.

Har det noget at sige at hun er født tre uger før termin, og reelt ikke er så gammel endnu, her tænker jeg både på motorikken og måske hendes mave stadig er lidt umoden??

Det sidste i denne omgang, som jeg vil spørge om, er omkring hendes søvn om dagen.
Hun sover ca 2 timer fra 9 til 11, 2 til 3 timer fra ca 13 til 16/17 stykker og igen en lur på en times tid ved 18-tiden. Alt efter hvor sent hun sover den sidste lur, kan hun også tage en powernap et sted mellem kl 19 og 20, hvor jeg vækker hende efter en halv times tid.

Sover hun for meget om dagen og ligger den sidste lur for sent. Kan det være derfor at hun sover uroligt om natten og vågner meget nemt??

Det var vidst alt for nu. På forhånd tak for dit svar.

Med venlig hilsen

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.