Hvordan stopper jeg amning og sikrer mælkebehov?

16. oktober 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hvordan stopper jeg amning og sikrer mælkebehov?

Hej Helen,

Tak for en supergod brevkasse og nogle gode, brugbare svar. Oskar er lige startet i vuggestue i dag og jeg starter selv på arbejde om ti dage. Mit problem er at jeg stadig ammer ham og det vil jeg gerne til at stoppe med eller ihvertfald til at trappe ned, men jeg ved ikke hvordan.

Der er to ting der gør at jeg er i vildrede med hvordan jeg skal få stoppet - den første er at han ikke vil tage sutteflaske og han derfor ikke får nok mælk, hvis jeg ikke ammer ham. Den anden er at jeg ikke vil have at han skal græde sig i søvn.

Lige nu ammer jeg ham inden han skal i seng om aftenen dvs. ved 19-tiden - den amning vil jeg gerne af med og evt. erstatte med noget grød. Det er jeg også ret sikker på jeg kunne gøre og så ville han sikkert også sove længere om natten uden at have brug for mad, men jeg vil ikke give ham grød, da jeg så er bange for ham ikke får mælk nok. Desuden ammer jeg ...

Annonce

... ham også ved 23-tiden og igen ved 2-tiden og så igen ved 5-tiden.

Jeg vil godt beholde amningen ved 23-tiden og den ved 5-6-tiden indtil han er omkring et år. Jeg prøver altid at give ham sutten mange gange om natten inden jeg ender med at amme ham. Vi har også prøvet at min kæreste giver ham flaske kl. 19, men lige meget hjælper det, han vil ikke have den. Oskar er heller ikke meget for at drikke MME af kop, så han får kun det mælk han får af mig samt den smule vi blander i hans mad.

Om dagen får han havregrød og vand af kop til morgenmad - mellemmåltid med frugt etc - frokost med levninger af aftensmad (vores mad) - grød til mellemmåltid - aftensmad (vores mad), han spiser ikke meget men nok til at det er ok, han er ikke god til klumper på trods af en del tænder så maden er forholdsvis godt moset selvom vi ikke gør den alt for fin.

Håber du har nogle gode råd.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor