Brev:
Hvordan stopper jeg amning og sikrer mælkebehov?
16. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Hvordan stopper jeg amning og sikrer mælkebehov?
Hej Helen,
Tak for en supergod brevkasse og nogle gode, brugbare svar. Oskar er lige startet i vuggestue i dag og jeg starter selv på arbejde om ti dage. Mit problem er at jeg stadig ammer ham og det vil jeg gerne til at stoppe med eller ihvertfald til at trappe ned, men jeg ved ikke hvordan.
Der er to ting der gør at jeg er i vildrede med hvordan jeg skal få stoppet - den første er at han ikke vil tage sutteflaske og han derfor ikke får nok mælk, hvis jeg ikke ammer ham. Den anden er at jeg ikke vil have at han skal græde sig i søvn.
Lige nu ammer jeg ham inden han skal i seng om aftenen dvs. ved 19-tiden - den amning vil jeg gerne af med og evt. erstatte med noget grød. Det er jeg også ret sikker på jeg kunne gøre og så ville han sikkert også sove længere om natten uden at have brug for mad, men jeg vil ikke give ham grød, da jeg så er bange for ham ikke får mælk nok. Desuden ammer jeg ham også ved 23-tiden og igen ved 2-tiden og så igen ved 5-tiden.
Jeg vil godt beholde amningen ved 23-tiden og den ved 5-6-tiden indtil han er omkring et år. Jeg prøver altid at give ham sutten mange gange om natten inden jeg ender med at amme ham. Vi har også prøvet at min kæreste giver ham flaske kl. 19, men lige meget hjælper det, han vil ikke have den. Oskar er heller ikke meget for at drikke MME af kop, så han får kun det mælk han får af mig samt den smule vi blander i hans mad.
Om dagen får han havregrød og vand af kop til morgenmad - mellemmåltid med frugt etc - frokost med levninger af aftensmad (vores mad) - grød til mellemmåltid - aftensmad (vores mad), han spiser ikke meget men nok til at det er ok, han er ikke god til klumper på trods af en del tænder så maden er forholdsvis godt moset selvom vi ikke gør den alt for fin.
Håber du har nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Rikke